Mijn auto lekt olie: oorzaken, gevolgen, oplossingen

Mijn auto lekt olie: oorzaken, gevolgen, oplossingen

Motorolie is van waarde voor verschillende functies. Zo vormt het een beschermende film op het oppervlak van onderdelen om ze voor slijtage te behoeden, speelt het een rol bij de warmteafvoer en gaat het corrosie tegen. Aanvullend helpt het bij het schoonhouden van de motor. Als uw motor te weinig smeermiddel krijgt, is het risico op vernieling groot. Hier bespreken we wat tot het lekken van olie kan leiden, laten we u zien waar de oorzaken kunnen liggen en leggen we uit of het raadzaam is om in een lekkende wagen rond te rijden.

Waardoor heeft mijn wagen last van olielekkage?

 In de meeste gevallen valt het lekken van olie bij auto’s te wijten aan: 

Afdichtingsmiddelen

Pakkingen, afdichtingen en o-ringen bestaan doorgaans uit rubber dat op grond van zijn stoffelijkheid op den duur minder duurzaam en minder rekbaar wordt. Daardoor kan het geschieden dat uw wagen olielekkages vertoont in de buurt van de aanpalende onderdelen die hiermee afgedicht worden.

Waardoor heeft mijn wagen last van olielekkage

Uitkomst:

  • Kijk de klepdeksel visueel na. Kladden van smeermiddel in de buurt van de cilinderkop wijzen op een verslechterde staat van de pakking. Verwissel het element dan.
  • Onderzoek het verbindingspunt tussen het cilinderblok en de cilinderkop: als er hiertussen lekkende olie zichtbaar is, kan dat op oververhitting van de motor wijzen, waardoor het cilinderblok en de cilinderkop vervormd kunnen raken en de pakking kapotgaan.
  • Haal de dop van het expansievat eraf en zie na of er daar sporen van smeermiddel in aan te treffen zijn. Restanten hiervan ontstaan doordat het verbindingspunt tussen het cilinderblok en de cilinderkop minder goed afgedicht is.
  • Zie de olievulpijp na. Als deze witkleurig schuim vertoont, duidt dat erop dat er koelmiddel in het smeersysteem binnendringt.
  • Verwissel de pakking van de cilinderkop. Dit dient u bij een werkplaats te laten uitvoeren, want dikwijls vereisen dergelijke ingrepen meer dan alleen een nieuwe pakking en moeten de corresponderende oppervlakken gepolijst worden.
  • Inspecteer de plek waar de ontstekingsverdeler gemonteerd zit. Mocht het daaromtrent lekken, moet de olieafdichting of o-ring verwisseld worden.
  • Kijk het oliefilter na. Ingeval er olie vanonder de afdichting ervan tevoorschijn komt, zou steviger aandraaien uitkomst kunnen bieden. Als dit niets oplevert, kunt u altijd nog tot vervanging overgaan.
  • Bezie de keerringen van de krukas. Deze kunnen vernield raken door een verhoogde carterdruk of een ondeugdelijke montage. Plaats eventueel nieuwe elementen. Opgelet: om de taak beter te kunnen uitvoeren dient de motor gedemonteerd te worden. Daarom verdient het aanbeveling tegelijkertijd de keerringen van de nokkenas te verwisselen.

Bezie de keerringen van de krukas

Drukverhoging in het systeem

Als er zich afzettingen vormen, kan er ten gevolge van een beperkte doorstroming in specifieke stukken van het smeringsysteem een hogere druk ontstaan. Een andere oorzaak hiervoor kunnen verstoppingen binnen de carterventilatie zijn, ten gevolge waarvan er uitlaatgassen in het smeringsysteem binnendringen. Hierdoor wordt de olie langs de afdichtingen en verbindingsstukken naar buiten geduwd. Ook een overschot aan smeermiddel of een smeermiddel dat te dikvloeibaar is kunnen hiertoe leiden.

Uitkomst:

  • Controleer de druk in het smeringsysteem door middel van een manometer. Ingeval de druk te hoog is, voert uit de volgende stap uit.
  • Zoek op wanneer er voor het laatst ververst nieuwe olie gekomen is. Mocht u daarna al meer dan 15.000 km gereden hebben, is het raadzaam om het smeermiddel te verversen en het oliefilter te verwisselen.
  • Gebruik slechts smeermiddelen die qua viscositeit door de fabrikant aanbevolen worden. Ingeval het smeermiddel te dikvloeibaar is, kan de druk hoger worden.
  • Spoel het smeringsysteem door. Giet tot dit doel een speciale toevoeging in de olievulpijp, zet de motor aan en laat uw wagen een tijdje in zijn vrij lopen. Spoel het middel daarna weer weg, verwissel het filter en giet nieuwe olie in het systeem.
  • Inspecteer het oliepeil. Als het peil hoger ligt dan aanbevolen, dan pompt u het surplus door middel van een vacuümpomp uit het systeem of laat u het via de aftapplug wegstromen.
  • Haal de veiligheidsklep van zijn plek en onderzoek deze. Maak haar schoon. Kijk of het vergrendelingsmechanisme vrij beweegt. Als dit geblokkeerd is, is het raadzaam de klep of de gehele assemblage van de pomp te vervangen.
  • Breng de motor op temperatuur. Draai de olievuldop af en houd uw hand boven de mond. Laat een andere persoon het gaspedaal indrukken om het toerental op 2000 tot 2500 te brengen. Mocht u al doende een toename van de druk in het systeem waarnemen, is de carterventilatie stuk. Ga langs bij een werkplaats om uw wagen te laten opknappen. De experten van een garage kunnen de elementen reinigen en eventueel de PCV-klep en olieopvangtank.

Inspecteer het oliepeil

Montagefouten

Als u de bouten niet stevig genoeg vastdraait en de verkeerde volgorde aanhoudt, kunt u de pakking doen kromtrekken en barsten. De afdichtingen kunnen tevens stukgaan door de afdichtingsmiddelen en lijmsoorten die bij de bevestiging aangebracht worden.

Uitkomst:

Vervang de afdichtingen en pakkingen. Houd u aan het moment dat door de fabrikant aanbevolen wordt. Houd de in de servicehandleiding aangegeven volgorde voor het vastdraaien van de bevestigingen aan. Als u oliekeerringen aanbrengt, is het raadzaam om speciale hulpmiddelen te gebruiken.

Mechanische schade

Dit kan te wijten zijn aan vreemde objecten in uw auto of aanrijdingen met obstakels, wat bij de oliecarter uitzonderlijk snel tot schade leidt.

Mechanische schade

Uitkomst:

  • Ondervang barsten door middel van kouddruklassen.
  • Laat de carterpan van uw wagen bij een werkplaats repareren.
  • Breng een beschermer voor de carter aan. Als u uw auto vaker op onverharde wegen of slecht wegdek gebruikt, kunt het u zodoende voor vele euvelen verhoeden.

Losse bevestigingen

Als u op slecht wegdek rijdt en uw wagen bovenmatig sterke vibraties ondergaat als er onderdelen van de vering kapot zijn, kunnen bepaalde bevestigingen losgeschud worden. Uw wagen kan dan olie beginnen te lekken.

Uitkomst:

Draai klemmen en bevestigingen goed aan. Verwissel ze eventueel.

Wat is het gevaar van olielekkages?

Door een gebrek aan smeermiddel kunnen elkaar aanrakende onderdelen beginnen te slijten. Op de eerste plek heeft dit een nadelig effect op de klepsteelafdichtingen, ten gevolge waarvan het probleem alleen maar groter wordt. In een dergelijk geval zal het beetje olie dat het tot in de cilinders redt aldaar verbranden. Doordat het tekort hierdoor nog groter wordt, zullen de nokken- en krukas vernield worden en vast komen te zitten, net als de zuigers. Het kan ook gebeuren dat de drijfstang door oververhitting in tweeën breekt.

Bij lekkage kan de behuizing van de motor vies worden en met viezigheid beslagen raken. Hierdoor zal hitte minder goed afgevoerd en zal de motor nadelig beïnvloed worden, wat oververhitting kan veroorzaken. In de bougiegaten kan smeermiddel blijven staan, wat problemen in de ontsteking met zich meebrengt. Daarenboven kan de isolatie van de kabels onder de motorkap en van elementen van de koppeling door olie aangetast worden, en kunnen verder de steunen en afdichtingen van rubber zacht worden en plastic elementen beschadigd raken door olie.

Als mijn voertuig last heeft van olielekkage, is erin rijden dan raadzaam?

Als de lekkage sterk is, bijvoorbeeld bij een geperforeerde oliecarter, mag u uw wagen niet meer gebruiken. Dan is het raadzaam om de hulp van een sleepdienst in te roepen. Bij kleinere schade kunt u trachten afdichtingsmiddelen of kouddruklassen toe te passen om ze te ondervangen. Let goed op de hoeveelheid smeermiddel tijdens de rit naar de werkplaats. Als er te weinig van is, dan moet het bijvullen tot er genoeg in zit, om te voorkomen dat de elementen van de motor te slecht gesmeerd worden en schade oplopen.

Als mijn voertuig last heeft van olielekkage, is erin rijden dan raadzaam

Kan olielekkage tot startproblemen leiden?
Doorgaans heeft het smeermiddelpeil geen invloed op het starten van de motor. Bij bepaalde auto’s is het nochtans zo dat de ECU het starten verhindert, als de wagen bijvoorbeeld van een sensor voor het oliepeil voorzien is en deze een te laag peil vaststelt.

Samenvattend

Hoe lang de motor meegaat, is afhankelijk van de hoeveelheid smeermiddel in het systeem. Daarom vormt lekkage altijd een risico. U dient lekkages onverwijld te ondervangen als u er eentje waarneemt. Uiteindelijk is het immers voordeliger om bepaalde lekkende onderdelen te repareren en vervangen dan om de motor als complete eenheid te laten vervangen.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op