Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Welke functie voeren de draagarmen aan de onder- en bovenkant uit?
Aan de hand van de bouw van de ophanging verschillen de functies van de draagarmen enigszins. Als er een ophanging aanwezig is die voorzien is van dubbele draagarmen zal de bovenkant van de fusee vastgehouden worden door de draagarm aan de bovenkant zodat er geen scheefstand van het wiel gebeurt als u gaat rijden. Degene aan de onderkant houden ook de fusee vast zodat deze niet schommelt. In het geval van een multilink ophanging zullen de draagarmen aan de bovenkant de krachten die zijwaarts gaan doorgeven en maken ze verbinding tussen het hulpframe en de fusee. De draagarm aan de onderkant heeft als functie om het gewicht van het koetswerk over te dragen middels een veer.
Wat voor indicaties geven een mankement aan de draagarm aan?
In het geval van een mankement wil de auto een kant op. De uitlijning van de wielen klopt niet meer. Ook kunnen de banden ongelijk afslijten. De ophanging dempt de schokken minder, wat u kunt merken als u rijdt over een onverharde weg. Als u onder het rijden rare geluiden hoort, zoals geklik, geklop of gepiep, is dit ook een indicatie. Over het algemeen hoort u dit op onverharde wegen. Als het wegdek vlak is, kan de ophanging brommen en bij het sturen hoort u een knerpend geluid. De auto kan last van over- of onderstuur hebben en het stuur kan langzamer reageren.
Kunt u door blijven rijden met een mankement aan de draagarm?
Een draagarm die niet goed is, zal voor een slechtere wegligging van de auto zorgen, dit is niet goed voor de veiligheid. U heeft de kans om te slippen als het wegdek glad is. Een draagarm met een mankement kan ervoor zorgen dat het wiel scheef staat, en bij hoge snelheden is dit extreem gevaarlijk, u verliest dan de controle over de auto.
Waardoor krijgen draagarmen een mankement?
De punten die gevoelig zijn bij dit soort onderdelen zijn de kogelgewrichten en de bussen. De tweede kunnen hard worden in de loop der tijd, hierdoor kan het rubber loslaten van het metaal. Bij de kogelgewrichten kunnen de inzettingen gaan slijten, op die manier krijgt u speling. Als u het onderdeel niet tijdig vervangt, kunnen de bevestigingen en de plekken waar de onderdelen gemonteerd zijn, zoals de kogelgewrichten en de bussen, kapot gaan doordat ze zwaarder belast worden als het wiel over een hobbel of door een kuil rijdt. Onderdelen die nieuw zijn kunnen ook door een flinke klap een beschadiging oplopen. Door roestvorming kunnen de onderdelen hun kracht verliezen.
Is het mogelijk om maar een draagarm te verwisselen?
U bent in staat om de draagarm met het mankement te verwisselen, maar men adviseert om ze per set te verwisselen, zeker als ze als een hele tijd onder de auto zitten. Als de draagarm nog redelijk nieuw is, kan deze al behoorlijk verschillend zijn ten opzichte van een nieuw onderdeel. Daarnaast is het verstandig als de onderdelen even lang meegaan. Een mankement aan de ene is vaak een indicatie dat de andere ook bijna stuk gaat.
Hoelang duurt het verwisselen van de draagarmen?
Dit neemt ongeveer anderhalf uur in beslag. Het demonteren en monteren van de onderdelen vergt veel arbeid. U heeft qua gereedschap een compressor voor de veren en een krik nodig. Over het algemeen moeten ook de remmen worden gedemonteerd. Als de nieuwe onderdelen geplaatst zijn, moet u de wielen laten uitlijnen, het maakt dan niet uit of het om de bovenste of de onderste gaat. U moet de juiste procedure opvolgen, hierdoor gaan de banden langer mee, maar ook de andere onderdelen van de ophanging, verder is het belangrijk voor de bestuurbaarheid van het voertuig en de veiligheid.