Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Hoe herken ik een mankement aan de naaf van een wiel?
Een kapotte naaf van het wiel waarbij het lager vervangen kan worden, is te herkennen bij een controle van het onderdeel. Plekken met roest en scheurtjes zijn goed te zien. Als u het lager gaat vervangen kan het zijn dat de bevestiging kapot is. Als u de asmoer nogmaals gebruikt of als de flens vervormd is het mogelijk dat de naaf gaat wiebelen of dat u vibraties voelt in het rempedaal. Waar dit aan ligt is alleen te bepalen in een garage middels speciaal gereedschap. Naven die uit één deel bestaan, gaat over het algemeen het lager zelf stuk. Dit kunt u merken aan de zoemende geluiden als u aan het rijden bent, als de auto niet lekker stuurt of als het stuur vibreert. Een uitgebreide controle kunnen ze in de garage uitvoeren.
Wat zijn de gevolgen van een kapotte wielnaaf?
Hoe lang een naaf meegaat ligt aan het feit hoe zwaar de auto belast wordt. Onverharde wegen, een ruige rijstijl, de auto te zwaar belasten in de kofferbak, hard door kuilen of over hobbels rijden, blootstelling aan water en zout of vaak de stoep oprijden, kan ervoor zorgen dat de naaf sneller slijt. Tevens is het mogelijk dat het mankement is opgelopen door een fout bij de montage of als de moeren te vast zijn aangedraaid.
Is het noodzakelijk om de naven van de wielen in paren te vervangen?
Zeker, u moet deze onderdelen tegelijk verwisselen. Als u het lager eruit perst, zal deze beschadigen, en mag het onderdeel dus niet opnieuw worden gebruikt.