
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Waarom is de vervanging van een motorsteun essentieel?
Een motorsteun heeft als functie het verminderen van de vibraties door het draaien van de motor die door het koetswerk en andere onderdelen gaat. Daarnaast zorgen ze ervoor dat de motor goed bevestigd zit. Indien een motorsteun een beschadiging heeft, kunnen de vibraties, schokken en stoten van de motor doorlopen naar het koetswerk. Dit zal de auto minder comfortabel maken en sommige onderdelen van de auto zullen minder lang meegaan.
Is het goed om met een kapotte motorsteun door te rijden?
Dit ligt aan de hoeveelheid schade aan de motorsteun. Een motorsteun zal in de loop der tijd wat slijten. Deze slijtage is te merken aan vibraties die meer worden en te merken zijn aan de versnellingshendel, het koetswerk en het stuur. Als u dit opmerkt, moeten deze onderdelen niet meteen worden verwisseld. Maar u weet wel dat ze binnenkort moeten worden vervangen. Indien het rubberen onderdelen helemaal stuk is en deze losgelaten heeft van het metaal of als de bevestiging een mankement heeft, moet u ze meteen verwisselen. Als u door blijft rijden kunnen andere onderdelen beschadigen, zoals de homokineten.
Is het verwisselen van een motorsteun een lastige klus?
Of dit een moeilijke klus is, is afhankelijk van het type auto en de indeling onder de motorkap en de plek waar het onderdeel zit bevindt. De steunen aan de bovenkant kunnen redelijk makkelijk bereikt worden, dus deze zijn doorgaans eenvoudige te verwisselen. Om de steunen aan de onderzijde te verwisselen moet de motor ondersteund worden (met een krik omhoog plaatsen). U kunt deze procedure zelf uitvoeren aan de hand van het instructiefilmpje van de AUTODOC CLUB.
Hoe kan een motorsteun kapot gaan?
In de loop der tijd zullen de onderdelen van rubber hard worden, de elasticiteit neemt af en ze kunnen scheuren. Dit kan sneller gaan door koelmiddel, olie en andere chemische middelen. Daarom is het mogelijk dat een lekkage onder de motorkap de levensduur van een motorsteun flink kan verminderen. Ook is het mogelijk dat de onderdelen sneller stuk gaan als er sprake is van een montagefout. Andere factoren die nadelig zijn, zijn een sportieve rijstijl, vaak rijden op onverharde wegen en een defect aan de ophanging, omdat de belasting van de motorsteunen hoger ligt.
Een hoogwaardige motorsteun gaat ongeveer 100.000 kilometer mee. Hoeveel onderdelen geïnstalleerd moeten worden ligt aan hoe de motor geconstrueerd is en de plek van de versnellingsbak. Vaak gaat het om 3 tot 5 punten waar de motor aan bevestigd zit. Sommige worden gebruikt voor de versnellingsbak en de motor tegelijk. In de handleiding van de auto kunt u verdere informatie lezen over hoeveel onderdelen uw type auto heeft.
Wat voor indicaties zijn er als een motorsteun slijtage heeft?
Als de onderdelen versleten zijn worden de vibraties van de motor niet goed verwerkt. U bent dan in staat om deze vibraties in het koetswerk te voelen, maar ook het stuur en de versnellingshendel. Indien de slijtage van een motorsteun gebeurt en deze zit aan de kant van de versnellingsbak, kan de auto vanzelf uit zijn versnelling schieten en hoort u een kloppend geluid. Ook is het mogelijk dat als u de motor start deze stoot of schokt, maar ook als u optrek of afremt dat u klikken hoort of stoten waarneemt. Bij een handmatige versnellingsbak kan deze lastiger schakelen.
Indien de motorsteun helemaal heeft losgelaten, kan het koppel minder goed worden overgezet doordat de motor beweegt, wat hij normaal gesproken niet doet. De chauffeur merkt dat de motor minder vermogen heeft en dat de dynamiek van het voertuig minder is dan dat hij normaal was.
Steunen met een mankement kunnen ervoor zorgen dat het lampje “Check Engine” gaat branden. Over het algemeen is dit een indicatie van een probleem met een onderdeel van de motor, of van het mengsel van lucht en brandstof of de ontsteking, maar over het algemeen niet over de steunen. U moet op zijn minst de onderdelen laten nakijken.
Ook kan het gebeuren dat door een gebrekkige motorsteun de motor niet goed meer stationair loopt. Dit soort onderdelen vangen de vibraties op en hebben geen invloed op de motor zelf. Als de motor zelf helemaal in orde is, zal deze gewoon goed zijn werk doen. Een chauffeur zal dan wel de vibraties die van de motor naar het koetswerk kunnen opmerken en dit kunnen interpreteren als het slecht stationair lopen van de motor, maar dit is dus in nagenoeg alle gevallen niet het geval.