Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Welke indicaties zijn er als de thermostaat niet goed werkt?
Als de thermostaat het niet meer doet, zal de motor er erg lang over doen om op bedrijfstemperatuur te komen of zal de motor heel snel te heet worden. Als u optrekt met de auto kan de temperatuur ineens zakken en als de auto tot stilstand komt kan deze flink omhoog gaan. De kachel in de cabine zal het niet goed doen. Als de thermostaat het niet goed doet, is de slang aan de onderkant van de radiator een prima indicatie: als deze als heel snel na het starten van de motor heet wordt, staat de klep in de open stand. Als de slang koud blijft als de motor op temperatuur is gekomen, dan blijft de klep dus dichtzitten.
Een enkele keer kan een kapotte thermostaat ervoor zorgen dat het lampje Check Engine op het dashboard gaat branden. Door middel van diagnostiek kunt u een storingscode verkrijgen. Dit lukt echter niet altijd, zodat de eerder vermelde klachten nog steeds moeten worden overwogen.
Ook kan het zijn dat de motor helemaal niet wil starten als het onderdeel stuk is. Dit komt voor bij MINI’s die voorzien zijn van een thermostaat met interne sensoren om het koelmiddel te meten. Als de sensor stuk gaat, kan de motor niet starten en als deze draait, zal deze meteen uitvallen. Ook is het mogelijk dat de ECU verhinderd dat de motor gestart wordt.
Is het mogelijk om een thermostaat die blokkeert te repareren?
Als u door diagnostiek en een foutcode te weten bent gekomen dat de thermostaat blokkeert, is het nodig om het onderdeel te verwisselen. Dit is de enige manier om het mankement te verhelpen.
Is het mogelijk om door te rijden met een kapotte thermostaat?
Men adviseert dit niet te doen. Een thermostaat moet goed werken, een goed werking van het koelsysteem is hier direct afhankelijk van. Als de klep open staat zal het koelmiddel circuleren in een groter circuit, waardoor de motor er veel langer over doet om warm te worden. De motor zal daardoor sneller slijten en de smering wordt zwaarder belast. Als de klep dicht blijft zitten, dan kan het koelmiddel niet meer naar de radiator, waardoor deze zou kunnen gaan koken omdat er dan nog maar een klein circuit beschikbaar is. De motor zou hierdoor veel te heet kunnen worden.
Waarom mag een thermostaat nooit ondersteboven geïnstalleerd worden?
Het onderdeel moet exact aan de hand van de specificaties van de autofabrikant zijn aangebracht. Wordt het component op zijn kop geïnstalleerd, werkt de klep niet goed met als gevolg dat de koelvloeistof aan de kook kan slaan. Die stroomt immers uitsluitend door het kleine circuit. Dit kan oververhitting van de motor tot resultaat hebben.
Waardoor wordt de motor te heet terwijl ik toch een nieuwe thermostaat geïnstalleerd heb?
Het kan gebeuren dat het nieuwe onderdeel geen test heeft ondergaan en u een onderdeel met een mankement of een kapot onderdeel hebt gekocht. Ook kan het zijn dat de montage niet goed is uitgevoerd. Als u zeker weet dat er met het onderdeel niets aan de hand is en dat deze op de juiste manier is geïnstalleerd, dan wordt de motor om een andere reden te heet. Het is mogelijk dat de radiator verstopt is, dat er lucht in het systeem zit of dat er te weinig koelmiddel in het systeem zit. Ook kan de motor te heet worden als het koelsysteem niet naar behoren functioneert. Als bijvoorbeeld de koppakking van de cilinder een scheur heeft dan kunnen de uitlaatgassen erdoorheen, of als de inspuiting van de brandstof een mankement heeft, als het mengsel lucht en brandstof niet klopt of als de ontsteking niet goed is.
Is het nodig om het koelmiddel af te tappen bij het verwisselen van de thermostaat?
Ja, over het algemeen moet het koelmiddel worden afgetapt voordat u een nieuw onderdeel installeert. Indien u pas het koelmiddel heeft vervangen en u deze nogmaals wilt gebruiken, moet u deze opvangen in een schone bak. Er bestaan mensen die het lukt om het koelmiddel gedeeltelijk via de slang af te tappen. U kunt dan wel koelmiddel onder de motorkap morsen en dit kan de elektrische onderdelen beschadigen. Daarom kunt u beter het koelsysteem in zijn geheel aftappen, dit is praktischer en tevens veiliger.