Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Hoe herkent u dat de waterpomp het niet meer doet?
Indirecte indicaties van een pomp die niet goed meer is dat de motor een extreme temperatuur heeft en dat er in de cabine koelmiddel te ruiken is. Als het lager slijt, kunt u een brommend, snerpend of piepend geluid onder de motorkap horen. Ook is het mogelijk dat sommige onderdelen rammelen. Daarnaast kunnen er ook andere geluiden klinken bij een scheefstand van de rotor.
Indien u zo’n mankement herkent, doe dan een visuele inspectie van de pomp. Als de behuizing of de montageplek lekt, is dit een indicatie van een mankement. Kijk tevens het lager na. Dit kunt u doen door bij de pomp de aandrijfpoelie te bewegen. Hier mag geen speling in zitten.
Een pomp die het niet doet of die het slecht doet kan niet genoeg druk leveren om het koelmiddel rond te pompen. Het is dan mogelijk dat de motor erg heet wordt. Indien het apparaat niet goed afsluit, kunt u een lekkage met koelmiddel zien. Ook kan het gebeuren dat er te weinig koelmiddel in het systeem zit waardoor de motor ook te heet wordt. Blijf niet met de auto rijden als er weinig koelmiddel in het systeem zit. Indien van de pomp een lager stuk gaat, is het mogelijk dat de aandrijfriem sneller slijt of stuk gaat.
Als dat gebeurt klopt de aandrijving richting de dynamo niet meer goed en zal de accu niet bijladen, daarnaast zal de airco en de stuurbekrachtiging niet meer goed werken. Als hetzelfde gebeurt bij de pomp van de koeling, zal de schade nog veel groter zijn. Hierdoor kunnen de kleppen een beschadiging oplopen, de zuiger kan stuk gaan, er kan een mankement aan de nokkenas ontstaan en het is mogelijk dat de kop van de cilinder deformeert.
Is het mogelijk om zonder waterpomp te blijven rijden?
Dat moet u zeker niet doen. De waterpomp zorgt ervoor dat koeling goed werkt, als deze uitvalt zal de motor veel te heet worden en de motor ernstig beschadigen. Het is ook gewoon niet mogelijk voor een auto om goed te functioneren zonder waterpomp: de poelie is erg belangrijk bij de aandrijving van de kleppen en de andere onderdelen. Ook is het niet mogelijk dat de aandrijf op de juiste spanning blijft als de waterpomp niet aanwezig is.
Moeten de distributieriem en de waterpomp tegelijk worden verwisseld?
Dat is wel de bedoeling. Het is beter om de poelies en de distributieriem tegelijk te vervangen. Over het algemeen gaan deze onderdelen even lang mee. Zelfs de geringste mankementen aan deze onderdelen is voldoende om er wat aan te doen, de motor kan anders niet goed zijn werk doen.
Waardoor gaat de waterpomp vaak stuk?
Als u gebruik maakt van een koelmiddel met een matige kwaliteit, kunnen de afdichtingen sneller slijten, waardoor er een lekkage ontstaat. Om te zorgen dat de afdichtingen niet beschadigd raken, mag de waterpomp nooit zonder koelmiddel draaien, ook niet als dat een heel korte periode is. Als de afdichting lekt, kan er uit de lagers smeermiddel weglopen en dit wordt dan weggespoeld, hierdoor ontstaat als snel een mankement. Ook kunnen de lagers snel kapot gaan als de uitlijning niet klopt of als de aandrijfriem te strak staat. Dit kan ervoor zorgen dat bij de pomp de aandrijfas stuk gaat.
Ook zitten er soms toevoegingen, viezigheid en andere onzuiverheden in het koelmiddel (zoals een middel om een lekke radiator te dichten), hierdoor kunnen de onderdelen die elkaar raken slijten, kan er bij de schoepen afzetting te zien zijn, maar ook roestvorming is mogelijk.
Hoe lang duurt het om een waterpomp en een distributieriem te verwisselen?
Het plaatsen van deze onderdelen duurt ongeveer 3 tot 10 uur en in een enkel geval nog langer. Deze klus is best complex en is afhankelijk van de constructie van het voertuig, hoeveel eenheden er zijn en of de onderdelen onder de motorkap goed te bereiken zijn.
In een enkel geval is het verwisselen van de thermostaat te adviseren als de waterpomp wordt vervangen. Er zijn bestuurders die daar hun vraagtekens bij zetten.
Niet zoals bij de poelies en de riem is het monteren van een nieuwe thermostaat niet nodig als u de waterpomp verwisseld. Deze gaat ongeveer 1,5 keer zo lang mee als de waterpomp. Maar bij enkele modellen van Vauxhall, Volkswagen en Opel moet dit wel gebeuren. Bij deze modellen zit de thermostaat direct achter de aandrijving van de riem. Door deze plaatsing is het nodig om het gehele distributiesysteem te verwijderen. Men kan deze onderdelen niet hergebruiken, dus moet u ze verwisselen als ze een mankement hebben. Daarom is het verwisselen van de thermostaat aan te raden.
Als ik de waterpomp wil verwisselen, moet ik dan het koelsysteem leeg laten lopen?
Meestal zal er veel koelmiddel uitlopen als de slang wordt losgemaakt. Het is dus beter om van tevoren het koelmiddel af te tappen in een bak zodat u niets lekt in onder motorkap en u niets beschadigd. Denk eraan dat u een schone bak neemt als u het koelmiddel nogmaals wilt gebruiken.
Is het mogelijk dat een waterpomp met een mankement zorgt voor het slecht lopen van de motor?
Nee, als de motor niet goed stationair loopt komt dit door een ander mankement en heeft de waterpomp er niets mee te maken, ook niet als deze een mankement heeft.