Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Welke indicaties zijn er als de wiellagers een mankement hebben?
De allereerste indicaties in het geval van slijtage is een knarsend, kloppend of rammelend geluid in de buurt van het wiellager. Dit soort geluiden klinken hard en worden nog harder als u door een bocht rijdt. Als u naar rechts gaat en u hoort zo’n geluid is dat een indicaties dat er links iets niet goed is. Indien het geluid juist weggaat, zit het probleem aan de rechterkant. Daarnaast kan men het stuur voelen trillen. Soms kunnen deze vibraties naar het koetswerk gaan. Als u doorrijdt met een geblokkeerd lager, wil de auto naar een zijde. Als u bij het wiel de onder- en bovenzijde vastpakt en omhoog en omlaag beweegt, zult u merken dat er speling in zit.
Ook kan het lampje van de ABS op het dashboard gaan branden, dit komt omdat de ABS en het lager met elkaar in contact staan: in het onderdeel zit een meetring van het ABS-systeem zodat de snelheid van het draaien van de wielen kan worden gemeten.
Het klopt niet dat een kapot lager ervoor zorgt dat de aandrijflijn niet goed werkt. Als uw transmissie hapert, moet u kijken of er andere problemen zijn.
Is het mogelijk om het wiellager zelfstandig te vervangen?
Als u een beetje handig bent in autoreparaties, kunt u het lagers zelf vervangen. De handleidingen van AUTODOC zijn een prima hulpmiddel. Denk er wel aan dat het verwisselen van een wiellager veel tijd in beslag neemt. U heeft een metaalborstel, lager drijvers, een kruissleutel en enkele andere sleutels, schroevendraaiers en een hamer nodig. Ook moet u enkele verzorgingsproducten voor de auto hebben: een reiniger voor de remmen zodat u de viezigheid kunt weghalen en het oppervlak vetvrij kunt maken, kruipolie om blokkerende onderdelen los te maken en een gewoon smeermiddel. Met een hefbrug is het allemaal nog gemakkelijker. Over het algemeen duurt het verwisselen van het lager 1 tot 3 uur, afhankelijk van het type auto en hoeveel kennis u heeft.
U hoeft niet twee lagers tegelijk te vervangen. U hoeft alleen het onderdeel met het mankement te vervangen. De auto’s van tegenwoordig hebben wiellagers die van 1 stuk zijn gemaakt. Ze hebben geen smering van tevoren nodig, dit hebben ze standaard in de fabriek al gedaan.
De moer van de wielnaaf moet met het juiste koppel worden vastgezet, u moet hier goed opletten, ander kan het onderdeel snel stuk gaan. Het koppel is bij elk model en merk anders, raadpleeg dus de handleiding van de auto.
Is het gevaarlijk om met een versleten lager te blijven rijden?
Jazeker. Op zijn minst zal u een dure reparatie hebben, bijvoorbeeld aan de ophanging. Maar het is ook mogelijk dat onder het rijden het lager kapot gaat, hierdoor kan het wiel blokkeren, waardoor u geen controle meer over de auto heeft en u een ongeluk kunt krijgen.
Gaat een wiellager vlot kapot?
Het lager heeft een levensduur van ongeveer 100.000 tot 150.000 kilometer. In een enkel geval, bijvoorbeeld bij een kapot onderdeel of als deze van slechte kwaliteit is of als de montage niet goed is uitgevoerd, kan het lager na 3000 kilometer al kapot gaan.
Als het onderdeel eerder kapot gaan dan de voorgeschreven kilometers, kan het zijn dat de draaias niet goed is uitgelijnd, de moer van de wielnaaf te strak zit, er een hamer is gebruikt bij de installatie, er oude bevestigingen nogmaals zijn gebruikt, er met een sportieve rijstijl wordt gereden of dat er hard wordt opgetrokken of geremd. Het vaak rijden over onverharde wegen of als de auto vaak te zwaar beladen wordt, is ook niet goed voor dit soort onderdelen. Vermijd het rijden door diepe plassen. Laat ook de auto niet tunen door iemand die er niet genoeg verstand van heeft, zoals het installeren van wielen die te breed of te groot zijn, of wielen met een profiel dat erg ondiep is, een ongeschikte vering of schokbrekers die de constructie van de wielnaven te zwaar belast, dit kan ervoor zorgen dat de wielnaven veel sneller stuk gaan dan normaal gesproken het geval zou zijn.