Bind de remklauw vast aan de ophanging of aan de carrosserie met een kabel, zonder deze los te koppelen van de remslang, om drukontlading van het remsysteem te voorkomen.Zorg er voor dat de remklauw niet aan de remslang hangt.Druk het rempedaal niet in na het verwijderen van de remklauw. Als resultaat kan de zuiger uit de remcilinder vallen, en kan er remvloeistof lekken of de druk in het systeem ontladen worden.Controleer de remklauwhouder, de geleidepennen en de stofkappen van de remklauw. Reinig deze. Vervang ze indien nodig.
Stap 9
Verwijder de remschijf.
Stap 10
Schroef de naafmoer los.Gebruik een dopsleutel Nr.30.
Stap 11
Verwijder de aandrijfas.
Stap 12
Reinig het bevestigingsstuk dat het spoorstangeind met de fusee verbindt.Gebruik een staalborstel.Gebruik de WD-40 spray.
Stap 13
Schroef de bevestigingsmoer van het einde aan de fusee.Gebruik een dopsleutel Nr.19.Gebruik een ratelsleutel.
Stap 14
Ontkoppel het spoorstangeinde van de fusee.
Stap 15
Verwijder de ABS-sensor van de fusee.Gebruik een platte schroevendraaier.
Stap 16
Maak het verbindingsdeel dat het kogelgewricht met de fusee verbindt schoon.Gebruik een staalborstel.Gebruik de WD-40 spray.
Stap 17
Schroef de bevestiging van het kogelgewricht met de fusee los.Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.19
Stap 18
Ontkoppel de onderste arm van de fusee.Gebruik een hamer.Gebruik een koevoet.
Stap 19
Reinig de bevestigingen die de veerpoot met de fusee verbinden.Gebruik een staalborstel.Gebruik de WD-40 spray.
Stap 20
Schroef de onderste bevestiging los die de veerpoot aan de fusee verbindt.Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.18Gebruik een dopsleutel Nr.18.Gebruik een ratelsleutel.
Stap 21
Ontkoppel de fusee van de veerpoot.Gebruik een hamer.
Stap 22
Verwijder de fusee samen met de naaf.
Stap 23
Duw de wielnaaf uit de conische rollager.Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen.Gebruik een hamer.
Stap 24
Verwijder de borgring.Maak gebruik van een borgveertang.
Stap 25
Duw de naaflager eruit.
Stap 26
Duw de nieuwe lager in de fusee.
Stap 27
Installeer de borgring.Maak gebruik van een borgveertang.
Stap 28
Duw de wielnaaf in de binnenste lagerring.Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen.
Stap 29
Installeer de wielnaaf op de fusee.
Stap 30
Installeer de fusee in de montage van de naaf.
Stap 31
Zet de veerpoot vast op de fusee.Gebruik een hamer.
Stap 32
Span de onderste bevestiging aan van de schokdemper.Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.18Gebruik een dopsleutel Nr.18.Gebruik een momentsleutel.Draai deze vast tot een koppel van 60 Nm.+90°
AUTODOC raadt aan:
Belangrijk! Zorg ervoor dat je nieuwe bevestigingen gebruikt.
Stap 33
Installeer de aandrijfas in de wielnaaf.
Stap 34
Verbind de onderste arm aan de fusee.Gebruik een koevoet.
Stap 35
Span de bevestiging van het kogelgewricht aan.Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.19Gebruik een momentsleutel.Draai deze vast tot een koppel van 45 Nm.
Stap 36
Span de naaf aan.Gebruik een dopsleutel Nr.30.Gebruik een momentsleutel.Draai deze vast tot een koppel van 175 Nm.
Stap 37
Installeer de ABS-sensor op de fusee en maak deze vast.
Stap 38
Verbind het spoorstangeinde aan de fusee.
Stap 39
Draai de bevestigingsmoer die het spoorstangeind met de fusee verbindt aan.Gebruik een dopsleutel Nr.19.Gebruik een momentsleutel.Draai deze vast tot een koppel van 45 Nm.
Stap 40
Installeer de remschijf.
Stap 41.1
Installeer de remklauw en zet deze vast.
Stap 41.2
Gebruik inbussleutel nr. H7.Gebruik een momentsleutel.Draai deze vast tot een koppel van 30 Nm.
Stap 42
Installeer de stofkappen op de geleidepennen van de remklauw.
Stap 43
Behandel het oppervlak waar de remschijf contact maakt met de velg.Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 44
Reinig het oppervlak van de remschijf.Gebruik een remmenreiniger.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: wiellager – VW Golf 4. Wacht een paar minuten af na het aanbrengen van de spray.
Stap 45
Installer het wiel.
Vervanging: wiellager – VW Golf 4. Tip van AUTODOC:
Houd het wiel omhoog tijdens het vastschroeven van de bevestigingsbouten om verwondingen te vermijden.
Stap 46
Draai de wielbouten vast.Gebruik de krachtdopsleutel #17.
Stap 47
Verlaag de wagen en werk in kruisvolgorde bij het aanspannen van de wielbouten.Gebruik een momentsleutel.Draai deze vast tot een koppel van 120 Nm.
Stap 48
Verwijder de krik en de wielblokken.
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Op zoek naar de juiste banden?
Ontdek welke banden- en wielmaten compatibel zijn met het model VW Golf IV Hatchback (1J1)
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Scannen
Om de app te downloaden:
- scan de QR-code
- via de App Store downloaden
- bij Google Play downloaden
Tips en trucs voor VW Golf IV Hatchback (1J1)
Meer bekijken
Hoe krassen van een auto te verwijderen | AUTODOC tips
De startmotor inspecteren zonder hem te demonteren | AUTODOC tips
8 slechte rijgewoonten | AUTODOC tips
Wat te doen als het TPMS-lampje brandt | AUTODOC tips
De vaakst verwisselde reserveonderdelen voor de VW GOLF