Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Wanneer moet de oliefilter worden verwisseld?
Dit onderdeel moet om de 7.000 tot 10.000 kilometer worden verwisseld. De levensduur van deze onderdelen kan ook verkort worden doordat ze vaak door de motor zwaar belast worden, als de olie van slechte kwaliteit is of doordat er koelmiddel in het systeem terechtkomt. Tevens kan het gebeuren dat het onderdeel te heet is geworden doordat de motor erg heet is geworden, zodat de motorolie en het filter eerder verwisseld moeten worden.
Als de filter verstopt is zal men dit niet meteen merken. Het onderdeel heeft een omloopklepje die opengaat als de filter een verstopping heeft. Op die manier is er geen tekort aan olie. Maar de capaciteit van de filter kan niet worden beoordeeld. Lees om die reden de aanwijzingen van de fabrikant van het voertuig over de intervallen voor het verversen en beoordeel onder welke omstandigheden de auto is gebruikt.
Let op: Plaats geen nieuw filter voordat de olie is ververst, omdat de toevoegingen in de olie de filter snel vies zullen maken. Combineer dus geen oud filter met verse olie: dit zorgt snel voor vervuiling.
Als de behuizing van de filter lek is, kan een indicatie zijn dat u het onderdeel moet verwisselen. Het lampje op het dashboard om de oliedruk aan te geven blijft dan langer branden vergeleken bij een auto met een filter die horizontaal staat. Hierdoor kan de terugslagklep stuk gaan.
Wat gebeurt er als ik de olie nooit ververs?
Er zit een omloopklepje in de filter, waardoor de motor genoeg olie krijgt. Als de motor koud is en deze wordt gestart, gaat hij open, maar ook als de viscositeit hoog is, als de druk in het systeem erg hoog is, als de filter verstopt is of als er veel minder vermogen is. Als de filter al heel lang niet is verwisseld, krijgt de motor vieze olie. Hierdoor zal er koolstof en korsten van de olie zich gaan afzetten op de motoronderdelen, kunnen de kanalen voor de olie verstopt raken en zullen de zuigers en cilinders sneller slijten.
Wat moet ik doen om de oliefilter te vervangen?
Als eerste moet de auto op een brug gezet worden. Plaats de auto op de handrem. Breng de motor wat op temperatuur. Maak de aftapplug los die in de oliepan zit en laat de oude olie in een opvangbak lopen. Let op: de olie kan zeer heet zijn. Daarna moet u, afhankelijk of de filter een patroon heeft, de behuizing losmaken en deze uit de behuizing halen. Doe een doek over het koetswerk, zodat deze niet met vuiligheid te maken krijgt. Smeer de pakking van de oliefilter in met motorolie. Vul het filter met olie en installeer deze. Hierdoor krijgt de motor meteen olie nadat u hem voor de eerste keer start. De filter moet met een momentsleutel worden aangedraaid. Zet de filter niet al te strak, omdat dan de O-ring kan beschadigen waardoor u een lekkage krijgt.
Reinig daarna de oliepan, zet een nieuwe O-ring op de plug en zet deze vast, u moet hiervoor het juiste koppel gebruiken zoals deze wordt aangegeven door de fabrikant van de auto. Doe nieuwe olie in het systeem tot het peil in orde is, laat de motor draaien en bekijk via de peilstok of er nog moet worden bijgevuld.
Is het mogelijk dat de motor beter presteert als de oliefilter is vervangen?
Nee, dat is zeker niet mogelijk. De motor krijgt olie via de omloopklep, hoe goed de oliefilter nog is, die kan dus nog in een goed staat zijn of al in een slechte staat. Als de klep klem zit en de motor minder vermogen heeft, kan het zijn dat er niet genoeg olie in de motor rond stroomt zodat de druk van de olie te laag wordt. U moet dit mankement oplossen voordat u in de gaten hebt dat de motor minder vermogen kan leveren.
Zitten er verschillen in de onderdelen?
Zeker, er kunnen verschillen in de onderdelen zitten op het gebied van het formaat, de capaciteit van het filteren, het verwerkingsvermogen, het materiaal waar het onderdeel van gemaakt is, de hoeveelheid kleppen en de druk die nodig is om de kleppen te openen. Er zijn filter in de vorm van een patroon en een opdraaibare. De laatste is beter voor het milieu, omdat u alleen de filter zelf hoeft te verwisselen en de onderdelen van metaal hoeven niet te worden weggegooid. Denk eraan dat u artikelen neemt die passen bij de specificaties van uw auto. U heeft dan sowieso problemen met het plaatsen. Als u een artikel neemt voor een sportmodel die een omloopklep heeft die zich al opent bij zeer weinig druk, zal er geen filtering van de olie plaatsvinden.