Bind de remklauw vast aan de ophanging of aan de carrosserie met een kabel, zonder deze los te koppelen van de remslang, om drukontlading van het remsysteem te voorkomen.Zorg er voor dat de remklauw niet aan de remslang hangt.Druk het rempedaal niet in na het verwijderen van de remklauw. Als resultaat kan de zuiger uit de remcilinder vallen, en kan er remvloeistof lekken of de druk in het systeem ontladen worden.Controleer de remklauwhouder, de geleidepennen en de stofkappen van de remklauw. Reinig deze. Vervang ze indien nodig.
Stap 12
Maak de bevestigingsstukken van de remschijf schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 13
Schroef de bevestiging van de remschijf los. Gebruik Torx T30. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 14
Verwijder de remschijf.
Stap 15
Reinig het bevestigingsstuk dat het spoorstangeind met de fusee verbindt. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 16
Schroef de bevestigingsmoer van het einde aan de fusee. Gebruik een dopsleutel Nr.22. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 17
Ontkoppel het spoorstangeinde van de fusee. Gebruik een kogelgewrichttrekker.
Stap 18
Reinig het bevestigingsmiddel van de ABS-sensor. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 19
Schroef het bevestigingsmiddel van de ABS-sensor los. Gebruik een dopsleutel Nr.10. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 20
Ontkoppel de ABS-sensor.
Stap 21
Reinig de bevestiging die het kogelgewricht aan de fusee vastmaakt. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 22
Schroef de bevestiging van het kogelgewricht met de fusee los. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.21.
Stap 23
Ontkoppel de onderste arm van de fusee. Gebruik een koevoet. Gebruik een hamer.
Stap 24
Maak het bevestigingsstuk van de beugel die de remslang met de veerpoot verbindt schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 25
Verwijder de houder van de veerpoot. Gebruik een platte schroevendraaier.
Stap 26
Reinig de bevestigingen die de veerpoot met de fusee verbinden. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 27
Schroef de onderste bevestiging los die de veerpoot aan de fusee verbindt. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.21 Gebruik een dopsleutel Nr.21. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 28
Verwijder de bevestigingsbouten.
Stap 29
Verwijder de fusee samen met de naaf.
Stap 30
Duw de wielnaaf uit de conische rollager. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen. Gebruik een hamer.
Stap 31
Verwijder de borgring van de fusee. Maak gebruik van een borgveertang.
Stap 32
Duw de naaflager eruit. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen.
Stap 33
Reinig de bevestigingsplaats voor het wiellager. Gebruik een staalborstel.
Stap 34
Duw de nieuwe lager in de fusee. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen. Gebruik een hamer.
Vervanging: wiellager – Mercedes W169. De experts van AUTODOC bevelen aan:
Inspecteer de naaflager om er zeker van te zijn dat deze in de juiste stand staat. Voorkom dat de lager verkeerd geplaatst is.Houd direct op met drukken op het oppervlak van de lager, zodra deze in de montageplek gevoegd is.
Stap 35
Installeer de borgring in de fusee. Maak gebruik van een borgveertang.
Stap 36
Duw de wielnaaf in de binnenste lagerring. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen.
Stap 37
Installeer de fusee in de montage van de naaf.
Stap 38
Breng de bevestigingsbouten aan.
Stap 39
Schroef het bevestigingsstuk dat de veerpoot en de fusee met elkaar verbindt in.
Stap 40
Draai de onderste bevestigingen, die de schokdempende veerpoot met de fusee verbinden, vast. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.21 Gebruik een dopsleutel Nr.21. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 120 Nm.+90°
AUTODOC raadt aan:
Belangrijk! Zorg ervoor dat je nieuwe bevestigingen gebruikt.
Stap 41
Installeer de houder op de veerpoot.
Stap 42
Verbind de onderste arm aan de fusee. Gebruik een koevoet.
Stap 43
Span de bevestiging van het kogelgewricht aan. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.21. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 50 Nm.+60°
AUTODOC raadt aan:
Belangrijk! Zorg ervoor dat je nieuwe bevestigingen gebruikt.
Stap 44
Verbind de ABS-sensor.
Stap 45
Schroef het bevestigingsmiddel van de ABS-sensor in. Gebruik een dopsleutel Nr.10. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 46
Verbind het spoorstangeinde aan de fusee.
Stap 47
Draai de bevestigingsmoer die het spoorstangeind met de fusee verbindt aan. Gebruik een dopsleutel Nr.22. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 60 Nm.
Stap 48
Span de naaf aan. Gebruik een dopsleutel Nr.30. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 100 Nm.+60°
AUTODOC raadt aan:
Belangrijk! Zorg ervoor dat je nieuwe bevestigingen gebruikt.
Stap 49
Installeer de stofkap van de naaflager. Gebruik een hamer.
Stap 50
Reinig de naaf. Gebruik een staalborstel.
Stap 51
Behandel het contactoppervlak. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 52
Installeer de remschijf.
Stap 53
Span de bevestiging van de remschijf aan. Gebruik Torx T30. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 9 Nm.
Stap 54
Reinig de montageplaatsen van de remklauw en de houder ervan. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 55
Monteer de remklauw samen met de houder.
Stap 56
Span de remklauwbeugel aan. Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 115 Nm.
Stap 57
Behandel het oppervlak waar de remschijf contact maakt met de velg. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 58
Reinig het oppervlak van de remschijf. Gebruik een remmenreiniger.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: wiellager – Mercedes W169. Wacht een paar minuten af na het aanbrengen van de spray.
Stap 59
Installer het wiel.
Vervanging: wiellager – Mercedes W169. Tip:
Houd het wiel omhoog tijdens het vastschroeven van de bevestigingsbouten om verwondingen te vermijden.
Stap 60
Draai de wielbouten vast. Gebruik de krachtdopsleutel #17.
Stap 61
Verlaag de wagen en werk in kruisvolgorde bij het aanspannen van de wielbouten. Gebruik de krachtdopsleutel #17. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 120 Nm.
Stap 62
Verwijder de krik en de wielblokken.
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Op zoek naar de juiste banden?
Ontdek welke banden- en wielmaten compatibel zijn met het model MERCEDES-BENZ A-Klasse (W169)
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Scannen
Om de app te downloaden:
- scan de QR-code
- via de App Store downloaden
- bij Google Play downloaden
Tips en trucs voor MERCEDES-BENZ A-Klasse (W169)
Meer bekijken
Hoe velgen te herstellen | AUTODOC tips
Hoe een auto te starten na een lange periode van stilstand | AUTODOC tips
Koplamprestauratie | AUTODOC tips
TOP 5 fouten bij het zelf olie verversen | AUTODOC tips
De vaakst verwisselde reserveonderdelen voor de MERCEDES-BENZ A-CLASS