Vervangen Multiriem doe het zelf

Multiriem zelf verwisselen – leidraden en videohandleidingen

Handige gidsen en tips voor het verwisselen van Multiriem
Merk
Model
Categorie van het auto-onderdeel

Multiriem verwisselen: stapsgewijze handleidingen

Multiriem vervangen: videohandleidingen

Populairste tutorials voor het repareren van voertuigen

  • Aandrijfriem veranderen doe het zelf - video online
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een PEUGEOT 208 1 (CA_,CC_) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Poly v riem monteren doe het zelf instructievideo op RENAULT SCÉNIC
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een RENAULT SCENIC 2 (JM) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe en wanneer Poly v riem TOYOTA AYGO (WNB1_, KGB1_) veranderen: videogids
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een TOYOTA AYGO 1 (AB10) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Multi v riem verwijderen handleiding online
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een PEUGEOT 206 1 (2D) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Multi v riem OPEL vervangen weetjes
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een OPEL CORSA C (F08, F68) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Ontdek hoe u het probleem met Poly v snaar VW kunt oplossen: videohandleidingen
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een VW GOLF 4 (1J1) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Aandrijfriem veranderen doe het zelf - video online
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een VW GOLF 5 (1K1) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Poly v riem monteren doe het zelf instructievideo op SKODA FABIA
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een SKODA FABIA 1 (6Y5) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe en wanneer Poly v riem RENAULT TWINGO I (C06_) veranderen: videogids
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een RENAULT TWINGO 1 (C06) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Multi v riem verwijderen handleiding online
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een FORD FIESTA 5 (MK6) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Multi v riem FIAT vervangen weetjes
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een FIAT DOBLO 1 (223) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Ontdek hoe u het probleem met Poly v snaar VW kunt oplossen: videohandleidingen
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een VW POLO 4 (9N) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een MERCEDES-BENZ B200 (W245) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een MERCEDES-BENZ B200 (W245) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een OPEL ZAFIRA-B 2 (A05) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een OPEL ZAFIRA-B 2 (A05) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een CITROEN XSARA PICASSO (N68) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een CITROEN XSARA PICASSO (N68) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een CITROEN C3 1 (FC, FN) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een CITROEN C3 1 (FC, FN) [AUTODOC-TUTORIAL]
Wilt u meer nuttige informatie krijgen?

Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.

Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Google Play AUTODOC CLUB-app
App Store AUTODOC CLUB-app
Instructie voor Multiriem verwisselen - scannen de QR-code
Scannen

Om de app te downloaden:

  • - scan de QR-code
  • - via de App Store downloaden
  • - bij Google Play downloaden
test5
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op

Vervanging van uw Multiriem - beste-praktijkenhandboek

Video-instructies voor vervanging van Multiriem - afspeellijst van AUTODOC CLUB

  • Multiriem zelf vervangen - gratis videohandleiding
    Play all playlists
    Hoe de multiriem vervangen tutorial | Stap-voor-stap videogids
DIY manual voor probleemoplossing Multiriem
Uitleg over auto-onderhoud
  • Poly v riem verwisselen en nog veel meer - gratis videogids
    Een remklauw verven doe je zo | AUTODOC tips
  • Multi v riem vervangende kneepjes
    Hoe u een wielbout vervangt | AUTODOC tips
  • Poly v snaar onderhoud tips
    De startmotor inspecteren zonder hem te demonteren | AUTODOC tips
  • Aandrijfriem onderhouds weetjes
    De luchtmassameter inspecteren | AUTODOC tips

Vragen die veel gesteld worden over het verwisselen van de multiriem

Welke indicaties zijn er in het geval van een mankement?

Mankementen aan dit onderdeel beïnvloeden de dynamo, de compressor van de airco, de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging en de ventilator van de koeling direct. De chauffeur zou kunnen opmerken dat de accu van de auto langzamer oplaadt. Indien dit het geval is, gaat het lampje van de accu op het dashboard branden of knipperen. Als de auto hydraulische stuurbekrachtiging heeft, zal het stuur veel zwaarder ronddraaien als er een probleem met de multiriem is vergeleken bij een normale situatie. Als u met de auto rijdt of als de motor veel toeren maakt, kunt u een piepend geluid horen. Bij een inspectie is het mogelijk dat u scheurtjes, barsten en resten van olie tegenkomt.

Kan een multiriem met een mankement ervoor zorgen dat de auto meer brandstof gaat gebruiken?

Nee, als het onderdeel slijtage vertoond gaat de auto niet meer brandstof verbruiken. Als de riem te strak staat, zorgt dit voor veel laterale mechanische belasting bij de krukas en de dynamo. Om te draaien hebben deze meer energie nodig, hierdoor zal de motor wat minder zuinig zijn. Maar dit is zo minimaal dat u er nagenoeg niets van merkt, het extra verbruik is zo minimaal dat dit nagenoeg niet op te merken is.

Waarom piept de multiriem in de winter?

Als u de motor start, vooral in de winter, hoort u knarsende geluiden omdat het smeermiddel minder visceus is en omdat de looprollen en bij de dynamo de lagers zwaarder draaien. Als het smeermiddel stolt zal de poelie zwaarder ronddraaien. Hierdoor kan de riem wegglijden, waardoor u dit geluid hoort. Als alle onderdelen van de auto opgewarmd zijn, hoort u dit geluid niet meer, dit is alleen bij koude. Een piepend geluid kan ook gebeuren doordat er tussen de poelies en de riem vocht zit, dit veroorzaakt piepende geluiden na een koude start, na het opwarmen is het weg.

Kan ik blijven doorrijden nadat ik een mankement aan de multiriem heb geconstateerd?

Een riem die niet goed meer is, moet meteen worden verwisseld. Als deze onder het rijden stuk gaat, is de auto niet goed meer te besturen, werkt de elektra van de auto niet meer en zal de accu leeglopen, waardoor de motor niet meer te starten is. Daarnaast is een kapotte multiriem slecht voor het mechanisme van de kleppen: deze kan om de poelies of de krukas heen wikkelen. Het is dan mogelijk dat er een scheur komt in de getande riem, hierdoor kunnen de kleppen kapot gaan en er scheuren komen in de nokkenassen.

Kan ik zelfstandig de multiriem verwisselen?

Het is zeer lastig om zelfstandig de multiriem te verwisselen. Indien u de video’s met handleidingen van de AUTODOC CLUB bekijkt, is het toch mogelijk. Als u de riem vervangt is het aan te raden om meteen de loopwielen te verwisselen. Maak een foto of een tekening van het schema voordat u aan deze klus begint. De riem moet per se op de juiste manier worden geplaatst en tevens moet deze de juiste spanning hebben. Het is misschien noodzakelijk om speciaal gereedschap te hebben.

Waardoor gaat de multiriem stuk?

Meestal gaat de riem kapot doordat deze ongelijk afslijt of al flink versleten is, of door een foutieve uitlijning van de poelies of door het blokkeren van de lagers van de dynamo of een ander onderdeel met een blokkade. Dit kan ook gebeuren als de installatie niet op de juiste manier is gedaan of als u zich niet aan het schema houdt, dat u zelf heeft getekend of gefotografeerd of wordt aangegeven door de producent van de auto. Als u de richtlijnen van de producent niet opvolgt om de poelies en de riem tegelijk te verwisselen kan dit ook een risico met zich meebrengen: de poelies die versleten zijn kunnen bramen hebben die de nieuwe riem stuk kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk om de juiste spanning op het onderdeel te zetten.

Wat verbindt de multiriem in de auto?

Afhankelijk van de auto en het model verbindt dit onderdelen diverse andere onderdelen. Vaak zit de riem vast aan de poelies van de dynamo, de compressor van de airco en bij de stuurbekrachtiging de hydraulische pomp. Daarnaast heeft het systeem loop- men spanrollen. Een zeer overzichtelijk schema van hoe de riem loopt ziet u in de handleiding van het voertuig.