Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Welke indicaties zijn er in het geval van een mankement?
Mankementen aan dit onderdeel beïnvloeden de dynamo, de compressor van de airco, de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging en de ventilator van de koeling direct. De chauffeur zou kunnen opmerken dat de accu van de auto langzamer oplaadt. Indien dit het geval is, gaat het lampje van de accu op het dashboard branden of knipperen. Als de auto hydraulische stuurbekrachtiging heeft, zal het stuur veel zwaarder ronddraaien als er een probleem met de multiriem is vergeleken bij een normale situatie. Als u met de auto rijdt of als de motor veel toeren maakt, kunt u een piepend geluid horen. Bij een inspectie is het mogelijk dat u scheurtjes, barsten en resten van olie tegenkomt.
Kan een multiriem met een mankement ervoor zorgen dat de auto meer brandstof gaat gebruiken?
Nee, als het onderdeel slijtage vertoond gaat de auto niet meer brandstof verbruiken. Als de riem te strak staat, zorgt dit voor veel laterale mechanische belasting bij de krukas en de dynamo. Om te draaien hebben deze meer energie nodig, hierdoor zal de motor wat minder zuinig zijn. Maar dit is zo minimaal dat u er nagenoeg niets van merkt, het extra verbruik is zo minimaal dat dit nagenoeg niet op te merken is.
Waarom piept de multiriem in de winter?
Als u de motor start, vooral in de winter, hoort u knarsende geluiden omdat het smeermiddel minder visceus is en omdat de looprollen en bij de dynamo de lagers zwaarder draaien. Als het smeermiddel stolt zal de poelie zwaarder ronddraaien. Hierdoor kan de riem wegglijden, waardoor u dit geluid hoort. Als alle onderdelen van de auto opgewarmd zijn, hoort u dit geluid niet meer, dit is alleen bij koude. Een piepend geluid kan ook gebeuren doordat er tussen de poelies en de riem vocht zit, dit veroorzaakt piepende geluiden na een koude start, na het opwarmen is het weg.
Kan ik blijven doorrijden nadat ik een mankement aan de multiriem heb geconstateerd?
Een riem die niet goed meer is, moet meteen worden verwisseld. Als deze onder het rijden stuk gaat, is de auto niet goed meer te besturen, werkt de elektra van de auto niet meer en zal de accu leeglopen, waardoor de motor niet meer te starten is. Daarnaast is een kapotte multiriem slecht voor het mechanisme van de kleppen: deze kan om de poelies of de krukas heen wikkelen. Het is dan mogelijk dat er een scheur komt in de getande riem, hierdoor kunnen de kleppen kapot gaan en er scheuren komen in de nokkenassen.
Kan ik zelfstandig de multiriem verwisselen?
Het is zeer lastig om zelfstandig de multiriem te verwisselen. Indien u de video’s met handleidingen van de AUTODOC CLUB bekijkt, is het toch mogelijk. Als u de riem vervangt is het aan te raden om meteen de loopwielen te verwisselen. Maak een foto of een tekening van het schema voordat u aan deze klus begint. De riem moet per se op de juiste manier worden geplaatst en tevens moet deze de juiste spanning hebben. Het is misschien noodzakelijk om speciaal gereedschap te hebben.
Waardoor gaat de multiriem stuk?
Meestal gaat de riem kapot doordat deze ongelijk afslijt of al flink versleten is, of door een foutieve uitlijning van de poelies of door het blokkeren van de lagers van de dynamo of een ander onderdeel met een blokkade. Dit kan ook gebeuren als de installatie niet op de juiste manier is gedaan of als u zich niet aan het schema houdt, dat u zelf heeft getekend of gefotografeerd of wordt aangegeven door de producent van de auto. Als u de richtlijnen van de producent niet opvolgt om de poelies en de riem tegelijk te verwisselen kan dit ook een risico met zich meebrengen: de poelies die versleten zijn kunnen bramen hebben die de nieuwe riem stuk kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk om de juiste spanning op het onderdeel te zetten.
Wat verbindt de multiriem in de auto?
Afhankelijk van de auto en het model verbindt dit onderdelen diverse andere onderdelen. Vaak zit de riem vast aan de poelies van de dynamo, de compressor van de airco en bij de stuurbekrachtiging de hydraulische pomp. Daarnaast heeft het systeem loop- men spanrollen. Een zeer overzichtelijk schema van hoe de riem loopt ziet u in de handleiding van het voertuig.