In de volgende gevallen kan installatie van een nieuwe multiriem nodig zijn:
abnormale geluiden bij het starten of draaien van de motor
storingen in de door de motor aangedreven hulpsystemen
routinevervanging
1.
Bij de meeste auto's met een dwarsgeplaatste motor moet je het rechter voorwiel verwijderen om de riem te vervangen
2.
Bij sommige auto's kun je gewoon bij de riem door de motorkap te openen
3.
Bij andere moet eerst een aantal carrosseriedelen worden verwijderd
De multiriem drijft de door de motor aangedreven hulpsystemen aan:
visco-ventilatorkoppelingdynamoairco-compressorstuurbekrachtigingspompwaterpomp en andere uitrusting
4.
De multiriem brengt het koppel van de krukas over op de riemschijven van andere apparaten, waardoor ze in werking treden
5.
Bij de meeste wagens vind je de door de motor aangedreven hulpsystemen door de motorkap te openen. Je zult vanwege de krappe ruimte echter de riem niet kunnen vervangen
6.
Maak de riem los voordat je hem verwijdert. Gebruik de spanrol hiervoor
7.
Beweeg de automatische spanner opzij of maak de mechanische spanner met de hand los. De riem kan dan gemakkelijk worden verwijderd
Er zijn twee soorten spanners:
- een automatische gebruikt een veer om de riem te spannen- een mechanische moet handmatig worden aangedraaid om de spanning te regelen
8.
Er zijn zelfspannende riemen die zonder spanmechanisme worden gebruikt. Vervanging van dit type riem vereist speciaal gereedschap
9.
Verschaf jezelf toegang tot de riem en stel het type spanner vast
10.
Maak een foto van of schets een diagram van het riemverloop
11.
Breng het juiste gereedschap op de spanner aan schuif hem opzij
Belangrijk!
Het gereedschap moet veilig worden worden vastgezet om letsel te voorkomen
12.
Na het losmaken van de riem, verwijder hem van een van de poelies
13.
Zet het spanmechanisme terug in zijn oorspronkelijke positie
14.
Verwijder de riem van de andere poelies
15.
Gebruik een borgpen als de constructie van de spanner dit toelaat
16.
Check of de spanner en meelooppoelies vrij kunnen bewegen en check de toestand van de vrijloopkoppeling van de dynamo, de krukaspoelie en alle andere poelies
De experts van AUTODOC bevelen aan:
Vervang deze onderdelen indien nodig
17.
Plaats de nieuwe riem volgens het verloopschema
18.
Monteer de riem één voor één op de poelies
19.
Zorg ervoor dat de riem correct is geïnstalleerd, niet verkeerd is uitgelijnd, en dat de ribben in de groeven van de riemschijf passen
20.
Laat de spanner zakken en verwijder de borgpen wanneer je er een gebruikt
21.
Wanneer de spanner mechanisch is, controleer de doorbuiging van de riem door op het lange gedeelte tussen de riemschijven te drukken
Belangrijk!
Hij mag niet te ver doorbuigen
22.
Indien een automatische spanner niet de juiste spanning levert, vervang deze dan
Let op!
Speciale gereedschappen kunnen worden gebruikt om de spanning te meten
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!
Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.