Vervangen Schokbrekers doe het zelf

Schokbrekers zelf verwisselen – leidraden en videohandleidingen

Handige gidsen en tips voor het verwisselen van Schokbrekers
Merk
Model
Categorie van het auto-onderdeel

Schokbrekers verwisselen: stapsgewijze handleidingen

Hier vind je bruikbare werkwijzers en adviezen voor het vervangen van je Schokbrekers van bekende automodellen. De professionele adviezen van onze deskundigen helpen je om eenvoudig zelf je Schokbrekers te vervangen. Zoek je wagen op in de selector en download gratis handleidingen en video's.
Schokbrekers vervangen: videohandleidingen

Populairste tutorials voor het repareren van voertuigen

  • Universeel
    Veerpoot achter en vóór veranderen doe het zelf - video online
    Hoe schokbrekers te vervangen [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Universeel
    Dempers monteren doe het zelf instructievideo op
    Hoe een veerpoot te vervangen [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Hoe en wanneer Schokbrekers vóór en achter BMW 3 (E90) veranderen: videogids
    Hoe een schokbreker achteraan vervangen op een BMW 3 E90 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Schokdemper vóór verwijderen handleiding online
    Hoe een Schokbreker vooraan vervangen op een BMW 3 E90 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Veerpoten VW vervangen weetjes
    Hoe een schokdempers vooraan vervangen op een VW GOLF 5 [HANDLEIDING]
  • Ontdek hoe u het probleem met Schokbreker vóór en achter HYUNDAI kunt oplossen: videohandleidingen
    Hoe een voorste veerpoot lager en schokbreker vervangen op een HYUNDAI GETZ 1 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Veerpoot achter en vóór veranderen doe het zelf - video online
    Hoe een veerpoot vooraan vervangen op een VOLVO V70 2 (SW) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Dempers monteren doe het zelf instructievideo op VW POLO
    Hoe een veerpoot vooraan vervangen op een VW POLO 5 Sedan [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe en wanneer Schokbrekers vóór en achter PEUGEOT 206 Hatchback (2A/C) veranderen: videogids
    Hoe de PEUGEOT 206 schokdempers achteraan vervangen Handleiding | Autodoc
  • Schokdemper vóór verwijderen handleiding online
    Hoe een schokdempers achteraan vervangen op een VOLVO S60 I [HANDLEIDING]
  • Veerpoten PEUGEOT vervangen weetjes
    Hoe een veerpoot vooraan vervangen op een PEUGEOT 206 1 (2D) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Ontdek hoe u het probleem met Schokbreker vóór en achter VOLVO kunt oplossen: videohandleidingen
    Hoe een schokdemper achteraan vervangen op een VOLVO V70 2 (SW) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een schokdemper achteraan vervangen op een VW POLO 5 (612) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een schokdemper achteraan vervangen op een VW POLO 5 (612) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een veerpoot vooraan vervangen op een CITROEN C3 1 (FC, FN) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een veerpoot vooraan vervangen op een CITROEN C3 1 (FC, FN) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een schokdempers vooraan vervangen op een OPEL ASTRA H [HANDLEIDING]
    Hoe een schokdempers vooraan vervangen op een OPEL ASTRA H [HANDLEIDING]
  • Hoe een schokdemper achteraan vervangen op een VW GOLF 6 (5K1) [HANDLEIDING AUTODOC]
    Hoe een schokdemper achteraan vervangen op een VW GOLF 6 (5K1) [HANDLEIDING AUTODOC]
Schokbrekers : correcte verwerking
Algemene aanbevelingen van AUTODOC voor de reductie van milieuverontreiniging
Vervanging van uw vóór en achter Schokbrekers - beste-praktijkenhandboek

Video-instructies voor vervanging van Schokbrekers - afspeellijst van AUTODOC CLUB

  • Schokbrekers zelf vervangen - gratis videohandleiding
    Play all playlists
    Hoe de schokdemper vervangen tutorial | Stap-voor-stap videogids
DIY manual voor probleemoplossing Schokbrekers
Uitleg over auto-onderhoud
  • Schokbrekers verwisselen en nog veel meer - gratis videogids
    5 tekenen van slijtage aan de schokdempers | AUTODOC
  • Schokdemper vervangende kneepjes
    5 meest voorkomende fouten bij het vervangen van schokdempers | AUTODOC tips
  • Schokbreker onderhoud tips
    Hoe je een kloppende en krakende ophanging kunt opknappen | AUTODOC
  • Veerpoot onderhouds weetjes
    5 voornaamste redenen voor klopgeluiden uit de ophanging | AUTODOC tips
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Instructie voor Schokbrekers verwisselen - scannen de QR-code
Scannen

Om de app te downloaden:

  • - scan de QR-code
  • - via de App Store downloaden
  • - bij Google Play downloaden
Autodoc CLUB App icon
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op

Vragen die veel gesteld worden over het verwisselen van de schokbrekers

Hoe merk ik dat de schokbrekers stuk zijn?

Een aanwijzing dat er een mankement is, is dat het voertuig niet hetzelfde rijdt als dat deze daarvoor deed. U bent in staat om ratelende en kloppende geluiden te horen en is het mogelijk dat het koetswerk een bepaalde kant op wil, dit merkt u vooral als u over onverharde wegen rijdt. De auto heeft een minder goede wegligging, doet er langer over om tot stilstand te komen en het voertuig zal gaan glijden als u door de bocht gaat. Indien u denkt dat er een probleem is, kijk dan de schokbrekers na. Als bij deze onderdelen de dichtheid is afgenomen, gaan ze vaak kapot, u ziet dan op het oppervlak van de schokbrekers een spoor van olie. Indien u geen lekkage kan ontdekken, neem dan uw auto mee naar een deskundige, zij kunnen een betere diagnose uitvoeren met speciaal gereedschap.

Als u blijft rijden in een auto met schokbrekers die een lekkage hebben, kan dit gevaarlijk zijn vanwege de demping door gas en olie. Als de behuizing stuk is, kunt u het onderdeel niet langer gebruiken. Als u een klein beetje olie op de behuizing van dit onderdeel ziet, betekent dat niet meteen dat het onderdeel kapot is: als het onderdeel zijn werk doet kan er olie op de stang komen, deze is nodig om de afdichtring te smeren. Hierdoor kan er op de stofhoes van de schokbreker een klein laagje olie ontstaan. Daarnaast kan er wat condens te zien zijn op de behuizing.

Is het verstandig om door te blijven rijden met schokbrekers met een mankement?

Het is niet aan te raden om door te blijven rijden met onderdelen die niet goed meer zijn, dit is zeer gevaarlijk. Een wiel waarvan de schokbreker niet goed meer is zal geen goed contact meer maken met het wegdek. Door het verschuiven van het zwaartepunt van het voertuig, is deze niet langer stabiel als u door een bocht rijdt. Ook is het veel minder comfortabel rijden in de auto. De belasting op de elementen van het drijfwerk is veel hoger, waardoor deze veel sneller slijten. De auto heeft een langere weg nodig om tot stilstand te komen, zeker als de auto een ABS-systeem heeft. Dit systeem en het systeem voor de stabiliteit zal in het geval van een mankement doorwerken. Als u niet zo hard rijdt, zal de auto sneller last hebben van aquaplaning.

Is het mogelijk om de schokbrekers zelfstandig te verwisselen?

Met de hulp van de handleidingen van de AUTODOC CLUB is het mogelijk de schokbrekers zelfstandig te verwisselen. U heeft een paar wielkeggen, krik, een paar sleutels, een borstel van metaal om de viezigheid weg te halen en kruipolie om de bevestigingen los te halen nodig. Bekijk onze handleidingen van auto merk en model voordat u aan deze klus begint.

U moet de schokbrekers vervangen zodra u een mankement opmerkt. Sommige fabrikanten geven het advies om de elke 80.000 kilometer te verwisselen, maar als u voorzichtig met de auto rijdt en als u niet veel op onverharde wegen rijdt, dit een stuk hoger kan uitvallen.

Waardoor gaan de schokbrekers stuk?

De afdichtingen zullen langzaamaan minder worden, deze kunnen inscheuren of slijten, zodat de onderdelen niet meer goed bevestigd zitten. Door de viezigheid en vocht zal de stang gaan roesten. Als de stofhoes beschadigd is, zal het onderdeel sneller slijten, dit komt door de viezigheid waaraan ze blootgesteld worden. Als u veel met de auto op onverharde wegen rijdt, is het mogelijk dat de klepmechanismen deformeren doordat ze te zwaar belast worden. Bij een mechanische beschadiging gaan de onderdelen vaak stuk. Het is mogelijk dat de behuizing deformeert als deze geraakt wordt door een steen of een ander object, dit is zeker het geval bij schokbrekers die een enkele wand hebben, waardoor de zuigerstang klem komt te zitten.

Kan ik de schokbrekers repareren?

Nee, deze onderdelen kunnen niet worden gerepareerd. Als er een mankement is, moet u ze verwisselen. Over het algemeen neemt dit 1 tot 5 uur in beslag om 1 as te doen. Daarnaast moet u de wielen laten uitlijnen.

Kan ik slechts een schokbreker verwisselen?

Nee, u moet deze onderdelen per paar per as verwisselen. Onderdelen die gebruikt zijn en onderdelen die nieuw zijn hebben verschillende kenmerken, de ene functioneert beter dan de andere. Als u dus 1 onderdeel vervangt zal de ophanging geen goede balans meer hebben, waardoor de auto minder goede rijeigenschappen heeft en dit gevaarlijk kan zijn. Schokbrekers op de as aan de voor- en achterkant hoeven niet tegelijk worden verwisseld, tenzij de auto voorzien is van een tuning ophanging.

Zal de auto soepeler rijden als deze nieuwe schokbrekers heeft?

Zeker, want het koetswerk zal minder schommelende bewegingen maken naar recht en links als u over hobbels rijdt. Tevens zal de auto stabieler zijn. Let op: Om een auto soepel te laten rijden is een goed staat van de schokbrekers nodig. Als u stijvere modellen installeert heeft dit effect op het rijcomfort. Om de auto soepel te laten rijden zijn vooral goede spiraalveren nodig. Om soepel te rijden moet u een zachte vering nemen.