Vervangen Schokbrekers doe het zelf

Schokbrekers zelf verwisselen – leidraden en videohandleidingen

Handige gidsen en tips voor het verwisselen van Schokbrekers
Merk
Model
Categorie van het auto-onderdeel
Schokbrekers vervangen: videohandleidingen

Populairste tutorials voor het repareren van voertuigen

  • Schokdemper achter en vóór veranderen doe het zelf - video online
    Handleiding: Hoe een schokdempers vooraan vervangen op een RENAULT CLIO 2
  • Schokdempers monteren doe het zelf instructievideo op OPEL ASTRA
    Handleiding: Hoe een schokdempers achteraan vervangen op een OPEL ASTRA G
  • Hoe en wanneer Schokbrekers achter VW GOLF IV (1J1) veranderen: videogids
    Hoe een schokdempers achteraan vervangen op een VW GOLF 4 [HANDLEIDING]
  • Veerpoten vóór en achter verwijderen handleiding online
    Hoe een Schokbreker vooraan vervangen op een VOLKSWAGEN POLO 4 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Veerpoot BMW vervangen weetjes
    Hoe een Schokbreker vooraan vervangen op een BMW 3 E90 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Ontdek hoe u het probleem met Schokbreker achter PEUGEOT kunt oplossen: videohandleidingen
    Hoe een voorste schokdempers en schokdemper montage vervangen op een PEUGEOT 307 [HANDLEIDING]
  • Schokdemper achter en vóór veranderen doe het zelf - video online
    Hoe de PEUGEOT 206 schokdempers achteraan vervangen Handleiding | Autodoc
  • Schokdempers monteren doe het zelf instructievideo op OPEL CORSA
    Hoe een schokdempers vooraan, Bovenste veerpootbevestiging vervangen op een OPEL CORSA C
  • Hoe en wanneer Schokbrekers achter BMW 3 (E90) veranderen: videogids
    Hoe een schokbreker achteraan vervangen op een BMW 3 E90 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Veerpoten vóór en achter verwijderen handleiding online
    Hoe een schokdempers vooraan vervangen op een VW GOLF 5 [HANDLEIDING]
  • Veerpoot vervangen weetjes
    Hoe een schokdempers achteraan vervangen op een VOLVO S60 I [HANDLEIDING]
  • Ontdek hoe u het probleem met Schokbreker achter FORD kunt oplossen: videohandleidingen
    Hoe een schokdempers achteraan vervangen op een FORD FIESTA 5 [HANDLEIDING]
  • Hoe een schokbreker achteraan vervangen op een VW POLO 4 HANDLEIDING | AUTODOC
    Hoe een schokbreker achteraan vervangen op een VW POLO 4 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Hoe een voorste veerpoot lager en schokbreker vervangen op een HYUNDAI GETZ 1 HANDLEIDING | AUTODOC
    Hoe een voorste veerpoot lager en schokbreker vervangen op een HYUNDAI GETZ 1 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Hoe de RENAULT SCENIC 2 schokdempers achteraan vervangen Handleiding | Autodoc
    Hoe de RENAULT SCENIC 2 schokdempers achteraan vervangen Handleiding | Autodoc
  • Hoe de BMW 3 E46 schokdempers achteraan vervangen Handleiding | Autodoc
    Hoe de BMW 3 E46 schokdempers achteraan vervangen Handleiding | Autodoc
Wilt u meer nuttige informatie krijgen?

Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.

Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Google Play AUTODOC CLUB-app
App Store AUTODOC CLUB-app
Instructie voor Schokbrekers verwisselen - scannen de QR-code
Scannen

Om de app te downloaden:

  • - scan de QR-code
  • - via de App Store downloaden
  • - bij Google Play downloaden
DIY manual voor probleemoplossing Schokbrekers
Uitleg over auto-onderhoud
Meer bekijken
  • Schokbrekers verwisselen en nog veel meer - gratis videogids
    Een overzicht van producten van WD-40 en vergelijkbare artikelen + een vergelijkingstest | AUTODOC
  • Veerpoten vervangende kneepjes
    Soorten runflat-banden en de bijzonderheden ervan | AUTODOC
  • Schokbreker onderhoud tips
    De 5 beste cadeautjes voor autoliefhebbers | AUTODOC
  • Schokdemper onderhouds weetjes
    Hoe je water uit een brandstoftank verwijdert | AUTODOC

Vervangings- en reparatieleidraden

Vragen die veel gesteld worden over het verwisselen van de schokbrekers

Hoe merk ik dat de schokbrekers stuk zijn?

Een aanwijzing dat er een mankement is, is dat het voertuig niet hetzelfde rijdt als dat deze daarvoor deed. U bent in staat om ratelende en kloppende geluiden te horen en is het mogelijk dat het koetswerk een bepaalde kant op wil, dit merkt u vooral als u over onverharde wegen rijdt. De auto heeft een minder goede wegligging, doet er langer over om tot stilstand te komen en het voertuig zal gaan glijden als u door de bocht gaat. Indien u denkt dat er een probleem is, kijk dan de schokbrekers na. Als bij deze onderdelen de dichtheid is afgenomen, gaan ze vaak kapot, u ziet dan op het oppervlak van de schokbrekers een spoor van olie. Indien u geen lekkage kan ontdekken, neem dan uw auto mee naar een deskundige, zij kunnen een betere diagnose uitvoeren met speciaal gereedschap.

Als u blijft rijden in een auto met schokbrekers die een lekkage hebben, kan dit gevaarlijk zijn vanwege de demping door gas en olie. Als de behuizing stuk is, kunt u het onderdeel niet langer gebruiken. Als u een klein beetje olie op de behuizing van dit onderdeel ziet, betekent dat niet meteen dat het onderdeel kapot is: als het onderdeel zijn werk doet kan er olie op de stang komen, deze is nodig om de afdichtring te smeren. Hierdoor kan er op de stofhoes van de schokbreker een klein laagje olie ontstaan. Daarnaast kan er wat condens te zien zijn op de behuizing.

Is het verstandig om door te blijven rijden met schokbrekers met een mankement?

Het is niet aan te raden om door te blijven rijden met onderdelen die niet goed meer zijn, dit is zeer gevaarlijk. Een wiel waarvan de schokbreker niet goed meer is zal geen goed contact meer maken met het wegdek. Door het verschuiven van het zwaartepunt van het voertuig, is deze niet langer stabiel als u door een bocht rijdt. Ook is het veel minder comfortabel rijden in de auto. De belasting op de elementen van het drijfwerk is veel hoger, waardoor deze veel sneller slijten. De auto heeft een langere weg nodig om tot stilstand te komen, zeker als de auto een ABS-systeem heeft. Dit systeem en het systeem voor de stabiliteit zal in het geval van een mankement doorwerken. Als u niet zo hard rijdt, zal de auto sneller last hebben van aquaplaning.

Is het mogelijk om de schokbrekers zelfstandig te verwisselen?

Met de hulp van de handleidingen van de AUTODOC CLUB is het mogelijk de schokbrekers zelfstandig te verwisselen. U heeft een paar wielkeggen, krik, een paar sleutels, een borstel van metaal om de viezigheid weg te halen en kruipolie om de bevestigingen los te halen nodig. Bekijk onze handleidingen van auto merk en model voordat u aan deze klus begint.

U moet de schokbrekers vervangen zodra u een mankement opmerkt. Sommige fabrikanten geven het advies om de elke 80.000 kilometer te verwisselen, maar als u voorzichtig met de auto rijdt en als u niet veel op onverharde wegen rijdt, dit een stuk hoger kan uitvallen.

Waardoor gaan de schokbrekers stuk?

De afdichtingen zullen langzaamaan minder worden, deze kunnen inscheuren of slijten, zodat de onderdelen niet meer goed bevestigd zitten. Door de viezigheid en vocht zal de stang gaan roesten. Als de stofhoes beschadigd is, zal het onderdeel sneller slijten, dit komt door de viezigheid waaraan ze blootgesteld worden. Als u veel met de auto op onverharde wegen rijdt, is het mogelijk dat de klepmechanismen deformeren doordat ze te zwaar belast worden. Bij een mechanische beschadiging gaan de onderdelen vaak stuk. Het is mogelijk dat de behuizing deformeert als deze geraakt wordt door een steen of een ander object, dit is zeker het geval bij schokbrekers die een enkele wand hebben, waardoor de zuigerstang klem komt te zitten.

Kan ik de schokbrekers repareren?

Nee, deze onderdelen kunnen niet worden gerepareerd. Als er een mankement is, moet u ze verwisselen. Over het algemeen neemt dit 1 tot 5 uur in beslag om 1 as te doen. Daarnaast moet u de wielen laten uitlijnen.

Kan ik slechts een schokbreker verwisselen?

Nee, u moet deze onderdelen per paar per as verwisselen. Onderdelen die gebruikt zijn en onderdelen die nieuw zijn hebben verschillende kenmerken, de ene functioneert beter dan de andere. Als u dus 1 onderdeel vervangt zal de ophanging geen goede balans meer hebben, waardoor de auto minder goede rijeigenschappen heeft en dit gevaarlijk kan zijn. Schokbrekers op de as aan de voor- en achterkant hoeven niet tegelijk worden verwisseld, tenzij de auto voorzien is van een tuning ophanging.

Zal de auto soepeler rijden als deze nieuwe schokbrekers heeft?

Zeker, want het koetswerk zal minder schommelende bewegingen maken naar recht en links als u over hobbels rijdt. Tevens zal de auto stabieler zijn. Let op: Om een auto soepel te laten rijden is een goed staat van de schokbrekers nodig. Als u stijvere modellen installeert heeft dit effect op het rijcomfort. Om de auto soepel te laten rijden zijn vooral goede spiraalveren nodig. Om soepel te rijden moet u een zachte vering nemen.