Gebruik de lagermontage van uw Dodge Caliber SRT4 niet opnieuw.
De manier van vervanging van de wiellager is hetzelfde voor beide wielen aan dezelfde as.
NB: alle werkzaamheden aan de auto Dodge Caliber SRT4 dienen uitgevoerd te worden bij een uitgeschakelde motor.
Voer de vervanging in de volgende volgorde uit:
Stap 1
Zet de wielen vast met behulp van wielblokken.
Stap 2
Maak de wielbouten los. Gebruik de krachtdopsleutel #19.
Stap 3
Verhoog de voorzijde van de wagen en plaats veilig op steunen.
Stap 4
Draai de wielbouten los.
AUTODOC raadt aan:
Belangrijk! Houd het wiel vast tijdens het losschroeven van de bevestigingsbouten. Dodge Caliber SRT4
Stap 5
Neem het wiel eraf.
Stap 6
Verwijder de splitpen. Maak gebruik van een nijptang.
Stap 7
Maak het bevestigingsmiddel van de aandrijfas schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 8
Draai het bevestigingsstuk van de aandrijfas los. Gebruik een dopsleutel Nr.32. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 9
Verwijder de bevestigingsmoer.
Stap 10
Reinig de bevestigingen van de remklauwhouder. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 11
Schroef de bevestigingen van de remklauwhouder los. Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een wringijzer. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 12
Verwijder de bevestigingsbouten (2 stuks).
Stap 13
Spreid de remblokken. Gebruik een koevoet.
Stap 14
Verwijder de remklauw inclusief de bevestiging ervan.
Vervanging: wiellager – Dodge Caliber SRT4. Tips van de experts van AUTODOC:
Bind de remklauw vast aan de ophanging of aan de carrosserie met een kabel, zonder deze los te koppelen van de remslang, om drukontlading van het remsysteem te voorkomen.Zorg er voor dat de remklauw niet aan de remslang hangt.Druk het rempedaal niet in na het verwijderen van de remklauw. Als resultaat kan de zuiger uit de remcilinder vallen, en kan er remvloeistof lekken of de druk in het systeem ontladen worden.Controleer de remklauwhouder, de geleidepennen en de stofkappen van de remklauw. Reinig deze. Vervang ze indien nodig.
Stap 15
Verwijder de remschijf.
Stap 16
Reinig het bevestigingsstuk dat het spoorstangeind met de fusee verbindt. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 17
Schroef de bevestigingsmoer van het einde aan de fusee. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.18 Gebruik een ratelsleutel.
Stap 18
Ontkoppel het spoorstangeinde van de fusee. Gebruik een kogelgewrichttrekker.
Stap 19
Schroef het bevestigingsmiddel dat de ABS-sensor met de fusee verbindt los. Gebruik een dopsleutel Nr.10. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 20
Verwijder de ABS-sensor uit de fusee. Gebruik een platte schroevendraaier.
Stap 21
Ontkoppel de bedrading voor de ABS-sensor. Gebruik een platte schroevendraaier.
Stap 22
Reinig de bevestiging die het kogelgewricht aan de fusee vastmaakt. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 23
Schroef de bevestiging van het kogelgewricht met de fusee los. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.18 Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 24
Verwijder de bevestigingsbout.
Stap 25
Ontkoppel het kogelgewricht van de fusee. Gebruik een platte beitel voor metaalbewerking. Gebruik een hamer. Gebruik een koevoet.
Stap 26
Koppel de aandrijfas los van de fusee. Gebruik een doorslag. Gebruik een hamer.
Stap 27
Reinig de bevestigingen die de veerpoot met de fusee verbinden. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 28
Schroef de onderste bevestigingen van de veerpoot los. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.21 Gebruik een dopsleutel Nr.21. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 29
Verwijder de bevestigingsbouten. Gebruik een doorslag. Gebruik een hamer.
Stap 30
Ontkoppel de fusee van de veerpoot.
Stap 31
Verwijder de fusee samen met de naaf.
Stap 32
Verwijder de wielnaaf van de fusee. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen. Gebruik een hamer.
Stap 33
Neem de borgring van de wiellager van zijn plek. Gebruik een rondbektang.
Stap 34
Duw de naaflager eruit. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen.
Stap 35
Reinig de bevestigingsplaats voor het wiellager. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 36
Behandel de montageplek van de lagerassemblage met een daarvoor bedoeld middel. Gebruik een universeel smeermiddel.
Stap 37
Duw de nieuwe lager in de fusee. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen.
Inspecteer de naaflager om er zeker van te zijn dat deze in de juiste stand staat. Voorkom dat de lager verkeerd geplaatst is.Houd direct op met drukken op het oppervlak van de lager, zodra deze in de montageplek gevoegd is.
Stap 38
Installeer de borgring in de fusee. Gebruik een rondbektang.
Stap 39
Behandel de montageplek voor de wielnaaf met een daarvoor bedoeld middel. Gebruik een universeel smeermiddel.
Stap 40
Installeer de wielnaaf op de fusee. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen.
Stap 41
Behandel de montagelocatie van de veerpoot op de fusee. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 42
Installeer de fusee in de montage van de naaf.
Stap 43
Zet de veerpoot vast op de fusee.
Stap 44
Breng de bevestigingsbouten aan.
Stap 45
Draai de onderste bevestigingen, die de schokdempende veerpoot met de fusee verbinden, vast. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.21 Gebruik een dopsleutel Nr.21. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 84 Nm.
Stap 46
Behandel de spievertanding van de homokinetische koppeling van de aandrijfas met een daarvoor bedoeld middel. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 47
Monteer de fusee op de homokineetas.
Stap 48
Plaats de bevestigingsmoer.
Stap 49
Stut de fusee. Gebruik een hydraulische versnellingsbak krik.
Stap 50
Span de moer van de aandrijfas aan. Gebruik een dopsleutel Nr.32. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 245 Nm.
Stap 51
Verwijder de stut vanonder de fusee.
AUTODOC raadt aan:
Dodge Caliber SRT4 – Laat de versnellingsbakkrik niet bruusk zakken teneinde de onderdelen en mechanismen van de auto niet te beschadigen.
Stap 52
Verbind de onderste draagarm met de fusee. Gebruik een rubberen hamer.
Stap 53
Breng de bevestigingsbouten aan.
Stap 54
Haal de bevestiging, die de fuseekogel met de fusee verbindt, aan. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.18 Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 82 Nm.
Stap 55
Plaats de splitpen. Maak gebruik van een nijptang.
Stap 56
Sluit de bedrading voor de ABS-sensor aan.
Stap 57.1
Monteer de ABS-sensor op de fusee en zet hem vast.
Stap 57.2
Gebruik een dopsleutel Nr.10. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 58
Verbind het spoorstangeinde aan de fusee.
Stap 59
Draai de bevestigingsmoer die het spoorstangeind met de fusee verbindt aan. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.18 Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 75 Nm.
Stap 60
Reinig de naaf. Gebruik een staalborstel. Behandel het contactoppervlak. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 61
Installeer de remschijf.
Stap 62
Monteer de remklauw samen met de houder.
Stap 63
Breng de bevestigingsbouten aan (2 stuks).
Stap 64
Haal de bevestigingen van de remklauwhouder aan. Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 108 Nm.
Stap 65
Behandel het bevestigingsstuk dat het spoorstangeind met de fusee verbindt met een daarvoor bedoeld middel. Behandel de bevestigingsstukken van de fusee met een daarvoor bedoeld middel. Behandel de bevestigingen van de remklauwhouder. Behandel de bevestigingen die de draagarm aan de fusee verbinden. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 66
Behandel het oppervlak waar de remschijf contact maakt met de velg. Maak gebruik van keramisch vet.
Stap 67
Reinig het oppervlak van de remschijf. Gebruik een remmenreiniger.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: wiellager – Dodge Caliber SRT4. Wacht een paar minuten af na het aanbrengen van de spray.
Stap 68
Installer het wiel.
Vervanging: wiellager – Dodge Caliber SRT4. Tip:
Houd het wiel omhoog tijdens het vastschroeven van de bevestigingsbouten om verwondingen te vermijden.
Stap 69
Draai de wielbouten vast. Gebruik de krachtdopsleutel #19.
Stap 70
Verlaag de wagen en werk in kruisvolgorde bij het aanspannen van de wielbouten. Gebruik de krachtdopsleutel #19. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 135 Nm.
Stap 71
Verwijder de krik en de wielblokken.
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Op zoek naar de juiste banden?
Ontdek welke banden- en wielmaten compatibel zijn met het model DODGE Caliber Hatchback
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Scannen
Om de app te downloaden:
- scan de QR-code
- via de App Store downloaden
- bij Google Play downloaden
Tips en trucs voor DODGE Caliber Hatchback
Meer bekijken
De 5 meest gemaakte fouten bij het vervangen van bougies | AUTODOC tips
Eigenhandig herstellen van het kleppendeksel | AUTODOC tips
Checks die je na de winter aan jouw auto moet uitvoeren | AUTODOC tips
De 5 beste tips tegen roest op auto's | AUTODOC tips
De vaakst verwisselde reserveonderdelen voor de DODGE CALIBER