Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Op welk moment moeten de remblokjes worden verwisseld?
De elementen van de remmen moeten iedere 10.000 kilometer visueel worden nagekeken. Controleer op schilfers van metaal. Als u deze ziet, is de slijtage flink. Gemiddeld gaan de remblokjes van de as aan de voorkant ongeveer 25.000 tot 40.000 kilometer mee, aan de as aan de achterkant is dit 40.000 tot 60.000 kilometer. De remblokjes moeten meteen worden verwisseld als de dikte van de blokjes onder de waarde ligt die in de handleiding van de auto beschreven staat. Daarnaast bestaan er indicatoren voor de slijtage (niet altijd aanwezig) die aangeven dat het tijd is om te vervangen, maar ook het piepen van de remmen, de remweg die langer wordt en vibraties of heel veel speling in het rempedaal geven aan dat het tijd is om te vervangen.
Moeten de blokjes in paren worden verwisseld?
De remblokjes moet men per as tegelijk verwisselen. Op die manier remmen ze zo efficiënt mogelijk. Onderdelen die nieuw zijn worden beter tegen de schijven geduwd, waardoor de wielen sneller stilstaan. Indien u slechts aan 1 zijde de blokjes verwisseld, zal de auto minder stabiel zijn.
Is het verwisselen van de blokjes zelfstandig uit te voeren?
Dat is zeker mogelijk. Kijk eens in onze handleidingen in pdf-vorm en tevens de handleiding van de auto. Leg de volgende gereedschappen klaar: een rondbektang, hamer, doorslag, ringsteeksleutel, zuigercompressor voor remklauw, koevoet, momentsleutel, ratelsleutel en een wielmoer slagdop. Ter voorbereiding van het voertuig heeft u het volgende nodig: een afdekkap voor de delen van het koetswerk die gelakt zijn, een krik en wielkeggen. Tevens heeft u enkele chemische artikelen nodig: een spray om de remmen te reinigen, anti piep pasta en kopervet. Zelf moet u een veiligheidsbril, beschermende handschoenen en een stofmasker dragen.
Deze reparatie neemt niet veel tijd in beslag. Een deskundig persoon heeft maar 15 tot 20 minuten per wiel nodig om deze onderdelen te installeren. U heeft dus voor alle vier de wielen ongeveer een uur tot anderhalve uur nodig. Als u niet zo ervaren bent heeft u wat meer tijd nodig. Het is niet nodig om de remmen te ontluchten na de reparatie, er dichtheid van het systeem is niet aangetast tijdens de werkzaamheden.
Wat is de reden waarom remblokjes snel slijten?
Over het algemeen slijten de remblokjes sneller doordat de remklauw niet goed werkt. Geleidingspennen die vastlopen of zuigers die het remblokje tegen de schijf blijven drukken nadat het pedaal is losgelaten zorgen voor extra slijtage. Op die manier krijgt u te maken met abrasieve slijtage en hitte. Het afslijten van de remschijf is ook verantwoordelijk over de slijtage van de remblokjes. Ook kunnen de onderdelen slijten doordat er rare materialen binnendringen tussen de vlakken die wrijven, bijvoorbeeld grind stukjes. Hoe u rijdt heeft ook invloed op het sneller slijten. Als u vaak hard remt of veel rijdt over bergweggetjes, kunnen de onderdelen te heet worden. U kunt dus beter niet sportief rijden, of u moet speciale remblokjes kopen die langer meegaan en beter kunnen werken bij extreme temperaturen.