Leg het juiste gereedschap en de nieuwe remblokken klaar
AUTODOC raadt aan:
Vervang remblokken altijd als set per asDe procedure voor het vervangen van de voorste en achterste remblokken is nagenoeg dezelfde
2.
De achterste remklauwen kunnen zijn voorzien van een parkeerrem
3.
Wanneer deze mechanisch wordt aangedreven door een kabel, maak de kabel dan los alvorens de remblokken te vervangen
4.
Wanneer het systeem elektrisch wordt bediend, zet het in de servicemodus
5.
Bij vervanging van de remblokken moeten de remklauwzuigers in de remklauwbehuizing worden teruggesteld
6.
Wanneer de achterste remklauwen zijn voorzien van een parkeerrem, moeten hun zuigers bij het terugstellen ook worden gedraaid. Gebruik een speciaal gereedschap met adapters
7.
De meest gebruikelijke constructie is een zwevende remklauw
8.
Deze moet worden verwijderd alvorens de remblokken te vervangen
Let op!
Houd er rekening mee dat er remklauwen zijn met twee of meer zuigers
9.
De slijtagesensor geeft aan wanneer de remblokken moeten worden vervangen
10.
Wanneer de remblokken versleten zijn, sluit het contact van de slijtagesensor en wordt een signaal aan de boordcomputer verzonden
11.
De slijtagesensoren zijn voor eenmalig gebruik en moeten samen met de remblokken worden vervangen
12.
Wanneer de sensor mechanisch is, begint hij contact te maken met de schijf wanneer het remblok versleten is
13.
Dit veroorzaakt een specifiek geluid
14.
Om toegang tot de remblokken te krijgen, hef de auto op en verwijder de wielen
15.
Wanneer u een krik gebruikt, heeft u ook kriksteunen nodig
16.
Reinig de remklauw en zijn bevestigingen
AUTODOC raadt aan:
Gebruik een veiligheidsbril, handschoenen en een stofmasker
17.
Controleer tijdens de uitvoering van de vervanging regelmatig het remvloeistofpeil in het reservoir
18.
Schroef de remklauwbevestigingen los en verwijder ze
19.
Wanneer de remklauw moeilijk te verwijderen is, gebruik een daarvoor geschikt stuk gereedschap om hem open te forceren of los te wrikken
20.
Hang de remklauw aan de ophanging of aan de carrosserie op
21.
Hang de remklauw niet aan de remslang om beschadiging van de slang te voorkomen
22.
Verwijder de remblokken
Let op:
Remblokken kunnen extra worden vastgezet in de remklauwzuiger
23.
Inspecteer de remblokken na verwijdering
24.
Wanneer de wrijvingsvoeringen gelijkmatig versleten zijn, betekent dit dat alle onderdelen van het systeem goed functioneren
25.
Wanneer het buitenste remblok meer versleten is dan het binnenste, komt het vast te zitten bij het bewegen in de anti-ratelklemmen in de beugel
26.
Als het binnenste remblok meer versleten is dan het buitenste, check dan de conditie van de geleidepennen van de remklauw
27.
Vervang defecte elementen van de remklauw met behulp van een reparatieset
28.
Of vervang de gehele remklauw
29.
Verwijder de anti-ratelklemmen indien aanwezig, en vervang ze indien nodig
30.
Reinig de montageplekken
31.
Check de stofhoezen van de geleidepennen en zie erop toe dat de geleidepennen zelf vrij kunnen bewegen
32.
Inspecteer de stofhoezen van de remklauwzuigers en de remslang en zijn bevestigingen
33.
Inspecteer de remschijven en vervang ze indien nodig
Let op:
De kit bevat mogelijkerwijs niet de anti-ratelklemmen. In dat geval moet u deze afzonderlijk aanschaffen
34.
Reinig de montageplekken van de remblokken op de remklauwbeugel. Reinig alle onderdelen van de remklauw. Gebruik een nylon borstel om de rubber elementen te reinigen
Het systeem werkt als volgt:
Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, beweegt de remklauwzuiger naar buiten en werkt in op de remblokkenHierdoor drukken de remblokken tegen de schijfDit resulteert in het remmen van de auto
35.
Naarmate de remblokken versleten raken, schuift de remklauwzuiger steeds verder naar buiten
36.
Hij moet in de oorspronkelijke positie worden teruggesteld voordat de nieuwe remblokken worden gemonteerd. Gebruik hiervoor een speciaal terugstelgereedschap voor remklauwzuigers
Belangrijk!
Indien uw achterste remklauwen zijn voorzien van een geïntegreerde parkeerrem, kan het nodig zijn om de zuigers te draaien bij het terugstellen
37.
Wanneer de remklauwzuiger wordt teruggesteld, vloeit een deel van de remvloeistof terug in het reservoir
Opgelet!
De vloeistof kan overstromen
38.
Sluit een speciaal apparaat aan op de remontluchtingsschroef en draai de ontluchtingsschroef los
39.
De vloeistof stroomt dan door de slang in de speciale opvangbak
40.
Draai de ontluchtingsschroef vast en zie erop dat hij luchtdicht is
41.
Vul het remvloeistofreservoir bij met geschikte nieuwe remvloeistof
42.
Kijk naar de constructie van de nieuwe remblokken
43.
Lees de instructies van de fabrikant
44.
Behandel de oppervlakken waar de remblokken contact maken met de remklauw en de steun met antipieppasta
45.
Breng niet te veel antipieppasta aan om te voorkomen dat het op het wrijvingsoppervlak terechtkomt
46.
De remblokken moeten vrij kunnen bewegen in de anti-ratelklemmen
47.
Installeer de remblokken
48.
Installeer de remklauw
49.
Schroef de remklauwbevestigingen erin. Zorg ervoor dat de geleidepennen correct zijn uitgelijnd
50.
Haal de bevestigingen aan met het door de fabrikant aanbevolen koppel
51.
Installeer alle extra bevestigingselementen
52.
Behandel het remschijfoppervlak, dat contact maakt met de velg, met een corrosiewerend middel
53.
Reinig het oppervlak van de remschijf
54.
Trap het rempedaal enkele malen volledig in totdat u weerstand voelt
55.
Controleer het niveau aan remvloeistof in het expansiereservoir en vul indien nodig bij
Let op!
Na installatie van de remblokken moeten ze worden ingebedIn deze periode kan een piepend geluid te horen zijn
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!
Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.
Remsysteem: Veelgebruikte handleidingen voor onderhoud