Vervangen Remschijven doe het zelf

Remschijven zelf verwisselen – leidraden en videohandleidingen

Handige gidsen en tips voor het verwisselen van Remschijven
Merk
Model
Categorie van het auto-onderdeel

Remschijven verwisselen: stapsgewijze handleidingen

Hier vind je bruikbare werkwijzers en adviezen voor het vervangen van je Remschijven van bekende automodellen. De professionele adviezen van onze deskundigen helpen je om eenvoudig zelf je Remschijven te vervangen. Zoek je wagen op in de selector en download gratis handleidingen en video's.
Remschijven vervangen: videohandleidingen

Populairste tutorials voor het repareren van voertuigen

  • Universeel
    Remschijf set achter en vóór veranderen doe het zelf - video online
    Hoe de remschijven te vervangen [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Remschijf monteren doe het zelf instructievideo op FORD FOCUS
    Hoe een voor remschijven en voor remblokken vervangen op een FORD FOCUS 2 [HANDLEIDING]
  • Hoe en wanneer Remschijf keramische VW GOLF V (1K1) veranderen: videogids
    Hoe de VW GOLF 5 voor remschijven vervangen Handleiding | Autodoc
  • Schijfremmen achter en vóór verwijderen handleiding online
    Hoe een achter remschijven, achter remblokken vervangen op een FORD MONDEO 3
  • Schijfremmen RENAULT vervangen weetjes
    Hoe de RENAULT MEGANE 2 voor remschijven, voor remblokken vervangen Handleiding | Autodoc
  • Ontdek hoe u het probleem met Remschijven set geperforeerde en geventileerde RENAULT kunt oplossen: videohandleidingen
    Hoe een achter remschijven van remblokken vervangen op een RENAULT GRAND SCENIC 2
  • Remschijf set achter en vóór veranderen doe het zelf - video online
    Hoe de FORD FOCUS 3 voor remschijven, voor remblokken vervangen Handleiding | Autodoc
  • Remschijf monteren doe het zelf instructievideo op BMW 3 SERIES
    Hoe de BMW 3 E46 voor remschijven, voor remblokken vervangen Handleiding | Autodoc
  • Hoe en wanneer Remschijf keramische BMW 3 (E90) veranderen: videogids
    Hoe een achter remschijven van remblokken vervangen op een BMW 3 E90 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Schijfremmen achter en vóór verwijderen handleiding online
    Hoe een achter remschijven vervangen op een OPEL VECTRA C
  • Schijfremmen BMW vervangen weetjes
    Hoe de BMW 3 E46 achter remschijven vervangen Handleiding | Autodoc
  • Ontdek hoe u het probleem met Remschijven set geperforeerde en geventileerde OPEL kunt oplossen: videohandleidingen
    Hoe een voor remschijven, voor remblokken vervangen op een OPEL VECTRA C
  • Hoe een voor remschijven van voor remblokken vervangen op een OPEL ASTRA H [HANDLEIDING]
    Hoe een voor remschijven van voor remblokken vervangen op een OPEL ASTRA H [HANDLEIDING]
  • Hoe een remschijven vooraan vervangen op een TOYOTA AYGO 1 (AB10) [HANDLEIDING AUTODOC]
    Hoe een remschijven vooraan vervangen op een TOYOTA AYGO 1 (AB10) [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Hoe een achter remschijven van remblokken vervangen op een RENAULT LAGUNA 3 HANDLEIDING | AUTODOC
    Hoe een achter remschijven van remblokken vervangen op een RENAULT LAGUNA 3 HANDLEIDING | AUTODOC
  • Hoe een remschijven vooraan vervangen op een VOLVO V70 2 (SW) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een remschijven vooraan vervangen op een VOLVO V70 2 (SW) [AUTODOC-TUTORIAL]
Remschijven vervangen: videohandleidingen

De beste handleidingen voor het repareren

Remschijven : correcte verwerking
Algemene aanbevelingen van AUTODOC voor de reductie van milieuverontreiniging
Vervanging van uw keramische Remschijven - beste-praktijkenhandboek

Video-instructies voor vervanging van Remschijven - afspeellijst van AUTODOC CLUB

  • Remschijven zelf vervangen - gratis videohandleiding
    Play all playlists
    Hoe de remschijven vervangen tutorial | Stap-voor-stap videogids
DIY manual voor probleemoplossing Remschijven
Uitleg over auto-onderhoud
  • Remschijf verwisselen en nog veel meer - gratis videogids
    4 tekenen van slijtage aan de remschijven | AUTODOC
  • Schijfremmen vervangende kneepjes
    Oververhitting van de remschijven: waardoor het gebeurt en hoe je het kunt verhelpen | AUTODOC
  • Remschijven set onderhoud tips
    5 meest voorkomende fouten bij remreparatie | AUTODOC tips
  • Remschijf set onderhouds weetjes
    Waarom uw remmen piepen | AUTODOC tips
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Instructie voor Remschijven verwisselen - scannen de QR-code
Scannen

Om de app te downloaden:

  • - scan de QR-code
  • - via de App Store downloaden
  • - bij Google Play downloaden
Autodoc CLUB App icon
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op

Vragen die veel gesteld worden over het verwisselen van de remschijven

Op welk moment moeten de remschijven worden verwisseld?

De remschijven aan de voorkant van de auto gaan over het algemeen 50.000 tot 70.000 kilometer mee en de remschijven die aan de achterkant van de auto zitten is dat 70.000 tot 100.000 kilometer. U moet de remschijven verwisselen als ze een dikte hebben bereikt die onder het minimum vallen, de waarde staat vermeld in de handleiding van de auto. Men adviseert om met een schuifmaat iedere 10.000 kilometer de dikte op te meten. U moet de remschijven ook verwisselen als ze krom zijn, ongelijk afslijten of als u scheuren of spanen ziet.

Controleer de remschijven op slijtage op de volgende manieren:

  1. Zet de as van de auto op een krik.
  2. Demonteer het wiel.
  3. Controleer hoe dik de remschijf is. Om zo nauwkeurig mogelijk te meten, moet u op 12 of 15 punten de remschijf meten, houd ongeveer 12 tot 15 millimeter afstand tussen de meetpunten. De waarden moeten ongeveer gelijk zijn.
  4. Vergelijk de metingen met hoe dik de schijf minimaal moet zijn, dit staat vermeld in de handleiding van de auto.
  5. Controleer bij de remschijf het oppervlak visueel. Als u sporen ziet die diep zijn, als de schijf ongelijk is afgesleten, scheuren en roest, zijn indicaties om het onderdeel te verwisselen.

Ook bestaan er indirecte indicaties waardoor u de remschijven moet controleren en eventueel verwisselen. Het is mogelijk dat de remmen wiebelen, een knarsend of ratelend geluid maken, maar ook vibreren, dit zijn indicaties dat het onderdeel gedeformeerd is. Over het algemeen moet u dan extra metingen uitvoeren, maak bijvoorbeeld gebruik van een meetapparaat dat voorzien is van een wijzer. Maak voordat u de meting uitvoert, de remschijf en de naaf goed schoon. Zet het meetapparaat op een statief en zet op het oppervlak haaks de as haaks, houd hierbij 5 millimeter afstand tot aan de rand van de remschijf. De spindel heeft een uiteinde, deze moet met het oppervlak contact maken. Draai nu de wielnaaf. De afwijking die de wijzer laat zien mag niet meer dan 0.06 millimeter zijn.

Als de remmen slecht of onregelmatig werken, of als het pedaal trilt, zijn indicaties dat de remschijven ongelijk zijn afgesleten.

Is het nodig om remblokjes en remschijven tegelijk te verwisselen?

Als u de remschijven gaat verwisselen, is het beter om meteen nieuwe remblokjes te nemen. De oude remblokjes zijn afgesleten aan de hand van de oude remschijven. Daarom kunnen deze remschijven de nieuwe remblokjes sneller laten slijten en de remmen kunnen minder goed werken. De constructie van het voertuig bepaald hoe lang de reparatie duurt, maar ook hoe vaardig u bent. Over het algemeen duurt het ergens tussen het kwartier en de 3 uur om de remblokjes en remschijven te verwisselen.

Is het mogelijk om maar 1 schijf te verwisselen?

Dit is niet aan te raden. Het verwisselen van de schijven moet u altijd met twee tegelijk per as doen. Op die manier zal doordat er verschil zit in dikte er geen verschil zitten in de lengte van de slag van de zuiger, zodat beide remschijven niet even hard remmen, zodat de auto onstabiel remt.

Kan ik met versleten schijven blijven rijden of is dat gevaarlijk?

Dit is zeker zeer gevaarlijk, om die reden moet een remschijf die versleten is meteen worden verwisseld. Een remschijf die te dun is, blijft te lang te heet, waardoor deze kan scheuren of breken doordat deze te heet is geworden. Het is dan mogelijk dat het wiel blokkeert en het voertuig kan slippen. Als de slijtage ongelijk is, ontstaat er diepe groeven waardoor er minder contact is met het oppervlak, hierdoor doen de remmen het minder goed. Als de remschijven kromtrekken, zal de auto naar een bepaalde kant willen, ook zullen de schijven harder slijten en moet u het pedaal dieper indrukken, deze voelt dan sponzig aan. U kunt de remschijf dan nog wel gebruiken als er een beetje roest op zit, maar u moet wel het oppervlak reinigen en een paar keer zeer hard remmen. Als de remmen niet zo goed remmen door de roestvorming, moeten de onderdelen alsnog snel worden verwisseld.