Door de constante impact van de blokken wordt de schijf op den duur dunner
2.
De aanvaardbare slijtagegrens is 2-4 mm
3.
Versleten schijven kunnen barsten als gevolg van oververhitting
4.
Ongelijkmatige slijtage wordt veroorzaakt door remblokken van slechte kwaliteit of vuil dat tussen de remblokken en de schijf terechtkomt
5.
Schijven kunnen ook van binnenuit beschadigd raken door corrosie
6.
Oververhitting kan de schijf doen kromtrekken
7.
Een verroeste wielnaaf verhindert dat de schijf gelijkmatig contact maakt met het oppervlak van de naaf
8.
Dit veroorzaakt trillingen
Belangrijk!
Remschijven mogen alleen paarsgewijs op iedere as worden vervangen
9.
Hef de auto op
Let op!
Wanneer u een krik gebruikt, heeft u ook kriksteunen nodig
10.
Hef de gehele as van de auto op
11.
of voer de reparatie eerst aan één kant van de as en vervolgens aan de andere kant uit
12.
Vergeet niet om wielkeggen te gebruiken
Let op!
De procedure voor het vervangen van remschijven is bij de meeste wagens dezelfde
13.
Controleer het peil en de toestand van de remvloeistof in het reservoir
14.
Laat het reservoir open en zorg ervoor dat er geen vuil in kan komen
Opgelet!
Wanneer u de remklauwzuigers terug stelt, kan de remvloeistof overstromen
15.
Voordat u met de vervanging begint, kijk naar de constructie van van de remklauw en de manier waarop deze is bevestigd
AUTODOC raadt aan:
Let erop dat producten van verschillende fabrikanten in constructie kunnen verschillen
16.
Verwijder de remklauw om toegang tot de remschijf te krijgen
17.
Als u dit doet, moet u mogelijkerwijs de borgveer, de dopjes van de geleidepennen en de geleidepennen zelf, alsook de bevestigingen van de remklauwsteun verwijderen
18.
Wanneer de remklauw moeilijk te verwijderen is, gebruik een daarvoor geschikt stuk gereedschap om hem open te forceren of los te wrikken
19.
Hang de remklauw aan de ophanging of aan de carrosserie op
Belangrijk!
Hang de remklauw niet aan de remslang om beschadiging van de slang te voorkomen
20.
Verwijder de remblokken
21.
Wanneer de remklauw is voorzien van een steun, verwijder deze
22.
Reinig de bevestigingen van de steun en schroef ze los
23.
Reinig en verwijder de bevestigingen die de remschijf met de wielnaaf verbinden
Let op!
Bij sommige auto's hebben de remschijven geen bevestigingen en worden ze door de velgen tegen de naaf gedrukt
24.
Schroef in dat geval ten minste één wielbevestiging vast voordat u de steun verwijdert, om te voorkomen dat de remschijf valt
25.
Verwijder de remschijf
26.
Bij veel auto's hebben de remschijven een geïntegreerd wiellager
27.
Dit betekent dat ter verwijdering van de schijf o.a. de bevestiging van het lager moet worden losgeschroefd
28.
U kunt remschijven met geïntegreerde lagers kopen en ze installeren zoals ze zijn
29.
Anders is extra werk vereist: nieuwe lagers in uw nieuwe remschijven persen
30.
Wanneer bevestigingen van de remschijf moeilijk te verwijderen zijn, gebruik dan een slagschroevendraaier
Let op!
De remschijf kan aan de naaf vastzitten, waardoor hij moeilijk te verwijderen is
31.
Gebruik zo nodig een rubberen hamer om lichtjes op de achterkant van de schijf te slaan
Opgelet!
Houd de remschijf stevig vast
32.
Na een paar tikken met de hamer draait u de remschijf samen met de naaf en herhaalt u de stappen
33.
Tik met een hamer op de plek waar de remschijf contact maakt met de naaf
34.
Tik voorzichtig, net genoeg om trillingen te creëren zonder het lager te beschadigen
35.
Reinig het oppervlak van de wielnaaf
36.
Behandel het oppervlak met een anti-corrosiemiddel
37.
Lees de instructies van de fabrikant van de remschijf
Let op:
Mogelijkerwijs moet u het in de fabriek aangebrachte beschermende vet eerst van de schijven verwijderenRemschijven, die gereed zijn voor montage, zijn meestal gemarkeerd met "Ready to use"
38.
Installeer een nieuwe remschijf
39.
Breng de bevestigingen aan en draai ze met een momentsleutel vast met het door de fabrikant aanbevolen koppel
40.
Reinig de remklauwsteun
Belangrijk!
De oppervlakken waarlangs de remblokken moeten bewegen, horen glad te zijn en mogen geen gebreken vertonen
41.
Installeer de remklauwbeugel
42.
Draai de bevestigingen met een momentsleutel aan met het door de fabrikant aanbevolen koppel
43.
Controleer de toestand van de remslang, de geleidepennen van de remklauw en de zuigerhoes
44.
De geleidepennen moeten vrij in hun zittingen kunnen bewegen
45.
De zuigerhoes mag niet beschadigd zijn
46.
Gebruik een reparatieset voor de remklauw of vervang de volledige remklauw wanneer u gebreken vaststelt
47.
Gebruik een nylon borstel om de rubber elementen te reinigen
48.
Stel de remklauwzuigers terug. Gebruik hiervoor een speciaal terugstelgereedschap voor remklauwzuigers
Belangrijk!
Indien uw achterste remklauwen zijn voorzien van een geïntegreerde parkeerrem, kan het nodig zijn om de zuigers te draaien bij het terugstellen
49.
Behandel de oppervlakken waar de remblokken contact maken met de remklauw en de steun met antipieppasta
AUTODOC raadt aan:
Breng niet te veel antipieppasta aan om te voorkomen dat het op het wrijvingsoppervlak terechtkomt
50.
Installeer de remblokken
51.
Installeer de remklauw
52.
Zorg ervoor dat alle onderdelen in de juiste positie staan
53.
Haal de bevestigingen aan met het door de fabrikant aanbevolen koppel
54.
Installeer alle extra bevestigingen
55.
Behandel het oppervlak van de nieuwe remschijf waar hij in contact komt met de velg met een antiroestmiddel
56.
Reinig het contactoppervlak op de velg en het werkoppervlak van de remschijf
57.
Schroef de wielbevestigingen vast en haal ze stevig aan in een kruislings patroon. Dit zorgt voor een gelijke passing van het wiel op de naaf
58.
Trap het rempedaal enkele malen volledig in totdat u weerstand voelt
59.
Controleer het niveau aan remvloeistof in het expansiereservoir en vul indien nodig bij
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!
Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.
Remsysteem: Veelgebruikte handleidingen voor onderhoud