Het systeem Common Rail zorgt ervoor dat er brandstof wordt aangevoerd, ze zitten over het algemeen in auto’s met een dieselmotor. Wat opvalt is dat alle injectoren voor de brandstof gebruik maken van common rail, deze heeft als functie een accumulator die de brandstof bewaard onder hoge druk (maximaal 300 mPa). Middels een pomp onder hoge druk wordt de brandstof naar de rail geleid. Daarna gaat het richting de injectoren en meteen in de cilinders gespoten. De ECU regelt wanneer de brandstof wordt ingespoten, de dosering van de brandstof en hoe vaak er wordt ingespoten.
Vanaf het jaar 1997 maakt men gebruikt van het systeem Common Rail bij personenauto’s. Tegenwoordig hebben de meeste motoren op diesel dit systeem, zowel bedrijfs- als personenauto’s.
Motoren die het systeem Common Rail hebben
Merk auto | Merk motor | Soort motor |
Nissan, Dacia, Renault | dCi | K9K, R9M, F9Q, R9N, M9R, G9T, G9U, M9T, P9X, V9X |
Mercedes-Benz | CDI | OM646, OM611, OM651, OM647, OM612, OM648, OM668, OM628, OM629 |
d | OM654, OM656 | |
Opel, Vauxhall | CRI, CRI BiTurbo | X20DTL, Y20DTH, Z17DTL, Z17DTH, Z13DTH, Z19DTH |
CDTi | Z17DTH, A17DT, A13DTE, A17DTJ, Z17DTJ, G9U 630, A17DTR, A20DTH, Z13DTJ, Z13DTH, Z19DTH | |
BiTurbo CDTI | A20DTR, B20DTR | |
Hyundai, KIA | CRDi | J3, D3FA, D4EB, D4CB, D4FC, D4FA, D4FB, D4FD, D4EA, D4HB, D6EA, G6EN, D3EA |
Land Rover | ED4 | 204DTD |
TD4 | 224DT, DW12BTED4, 204D3, M47 | |
TDV8 | 448DT, 368DT | |
TD6 | 276DT | |
TDV6 | 306DT | |
SDV6 | 30DDTX | |
SDV8 | 448DT | |
SD4 | 224DT | |
Citroën, Peugeot, DS, Volvo | HDI, HDi | DV4TD, DV4TED4, DV6TED4, DV6ATED4, DV6ETED, DW10TD |
BlueHDi, e-HDi | RHE (DW10CTED4), BHY (DV6FD), BHX (DV6FC), DV6FCTED, DW10FCTED4, DW10FC, DW10FDTED4, DV6FETED, DV6FE, DV5TED4 | |
Fiat, Alfa Romeo, Lancia | JTD | 182 B4.000, 188 A2.000, 185 A6.000, 839 A5.000, 186 A6.000, 182 B4.000, 182 B9.000, AR 34202, AR 32501, 937 A2.000 |
JTDm | 955 A4.000, 955 A3.000, 198 A2.000, 939 A7.000, 937 A6.000 | |
MultiJet | 188 A8.000, 188 A9.000, 198 A3.000, 199 B1.000, 263 A1.000 | |
Audi, Škoda, Volkswagen, Seat | TDI | CVMD, CAAC, DCXA, DBGC, DFGA, CLJA, CBAB,CAYC, BKS, BMK, CASA, CJMA, CRCA, CDUD, CKDA, DCZA |
BiTDi | CDCA, CNEA, CSHA | |
Isuzu | DDi iTEQ | 4JJ1 |
Chevrolet, Daewoo | VCDi | Z20S, Z20DMH, LLW, Z20S1, Z20D1, Z22D1 |
Honda | i-DTEC | N16A, N16A2, N22B1, N16A3, N22B3, N22B4 |
i-CTDi | N22A1, N22A3 | |
CTDI | N22A2 | |
Mazda | MZR-CD | RF7J, R2AA, RF5C, RF7J, Y601, Y642 |
Skyactiv-D | S5-DPTS, S8-DPTS, SH-VPTS | |
D | SHY1 | |
CiTD | RF5C | |
DI Turbo | Y601 | |
Mitsubishi | DI-D | 4N13, 4N14, 4N15 |
SsangYong | XDi | D20DT, D27DT |
eXDI | D20DTF | |
XVT | D27DTP | |
Volvo | Drive-E | D4204T8, D4204T14, D4204T23, D 4162 T |
D2 | D5204T7, D4162T | |
D3 | D5204T5 | |
D4 | D4204T5, D5204T | |
D5 | D5244T, D5244T5, D5244T15, D 5244 T9 | |
Chrysler, Jeep | CRD | ENC, ENJ, ENS, ENR, EXF, EXA, ENE, ENF, EXL |
BMW, MINI | d | N47 D20 C, N57 D30 A, N57 D30 B, B37 C15 A |
SD, D | N47C20A | |
Ford | TDCi | F6JB, HHJC, UGJC, XVJA, XVJC, T1WB, QYBA, KHBA, T8CC, T1GA |
Duratorq-TDCi | DV4TD, F6JA, F6JB, DV4TED4 | |
Saab | TiD | Z19DT, Z19DTH, D223L |
TTiD | A19DTR, Z19DTR, A 20 DTR | |
Toyota | D-4D | 1ND-TV, 1WW, 1AD-FTV, 2KD-FTV |
D-CAT | 2AD-FHV | |
Porsche | Diesel | M05.9E, M05.9D, MCU.DB, MCN.RB, MCR.CA, MCR.C, MCU.DC |
Infinity | d | V9X, OM651 |
Subaru | D | EE20Z |
De meest voorkomende onderdelen in het systeem van Common Rail
Onderdeel Nummer | Naam | Doel |
1 | Pomp voor de brandstof onder lage druk | Deze zit in de tank voor de brandstof. |
2 | Filter voor de brandstof | Dit haalt de viezigheid uit de brandstof en heeft ook als functie het minder snel slijten van de injectoren en de pomp. |
3 | Pomp voor de brandstof onder hoge druk | Deze levert brandstof onder druk aan de brandstofrail. |
4 | Doseerklep voor de brandstof | Hiermee wordt de hoeveelheid brandstof aangepast die naar de pomp voor de brandstof onder hoge druk gaat. |
5 | Druksensor voor de brandstof | Hiermee wordt de druk gemeten die in de brandstofrail is en stuurt aan de hand hiervan een signaal richting de ECU. |
6 | Brandstofrail | Hierin zit onder hoge druk de brandstof. |
7 | Regelklep voor de brandstofdruk | Op die manier zal de te veel aan druk verlaagd worden in de brandstofrail. Middels de klep gaat de brandstof die te veel is terug naar de tank. De aansturing gebeurt door de ECU. |
8 | Injectoren | Hiermee wordt de brandstof gedoseerd en wordt deze in de verbrandingskamers gespoten. |
De plus- en minpunten van de motoren met Common Rail
Pluspunten | Minpunten |
Zuiniger met de brandstof | De brandstofkwaliteit moet goed zijn |
Vriendelijker voor het milieu | Er kan snel viezigheid in de injectoren komen |
Werkt zonder geluid | Een reparatie is kostbaar en lastig |
Het koppel is hoog | De filters voor de brandstof moeten met regelmaat worden verwisseld |
De motor kan meer vermogen leveren |
Reageren