Common Rail: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Common Rail: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Het systeem Common Rail zorgt ervoor dat er brandstof wordt aangevoerd, ze zitten over het algemeen in auto’s met een dieselmotor. Wat opvalt is dat alle injectoren voor de brandstof gebruik maken van common rail, deze heeft als functie een accumulator die de brandstof bewaard onder hoge druk (maximaal 300 mPa). Middels een pomp onder hoge druk wordt de brandstof naar de rail geleid. Daarna gaat het richting de injectoren en meteen in de cilinders gespoten. De ECU regelt wanneer de brandstof wordt ingespoten, de dosering van de brandstof en hoe vaak er wordt ingespoten.

Vanaf het jaar 1997 maakt men gebruikt van het systeem Common Rail bij personenauto’s. Tegenwoordig hebben de meeste motoren op diesel dit systeem, zowel bedrijfs- als personenauto’s.

Motoren die het systeem Common Rail hebben

Merk auto Merk motor Soort motor
Nissan, Dacia, Renault dCi K9K, R9M, F9Q, R9N, M9R, G9T, G9U, M9T, P9X, V9X
Mercedes-Benz CDI OM646, OM611, OM651, OM647, OM612, OM648, OM668, OM628, OM629
d OM654, OM656
Opel, Vauxhall CRI, CRI BiTurbo X20DTL, Y20DTH, Z17DTL, Z17DTH, Z13DTH, Z19DTH
CDTi Z17DTH, A17DT, A13DTE, A17DTJ, Z17DTJ, G9U 630, A17DTR, A20DTH, Z13DTJ, Z13DTH, Z19DTH
BiTurbo CDTI A20DTR, B20DTR
Hyundai, KIA CRDi J3, D3FA, D4EB, D4CB, D4FC, D4FA, D4FB, D4FD, D4EA, D4HB, D6EA, G6EN, D3EA
Land Rover ED4 204DTD
TD4 224DT, DW12BTED4, 204D3, M47
TDV8 448DT, 368DT
TD6 276DT
TDV6 306DT
SDV6 30DDTX
SDV8 448DT
SD4 224DT
Citroën, Peugeot, DS, Volvo HDI, HDi DV4TD, DV4TED4, DV6TED4, DV6ATED4, DV6ETED, DW10TD
BlueHDi, e-HDi RHE (DW10CTED4), BHY (DV6FD), BHX (DV6FC), DV6FCTED, DW10FCTED4, DW10FC, DW10FDTED4, DV6FETED, DV6FE, DV5TED4
Fiat, Alfa Romeo, Lancia JTD 182 B4.000, 188 A2.000, 185 A6.000, 839 A5.000, 186 A6.000, 182 B4.000, 182 B9.000, AR 34202, AR 32501, 937 A2.000
JTDm 955 A4.000, 955 A3.000, 198 A2.000, 939 A7.000, 937 A6.000
MultiJet 188 A8.000, 188 A9.000, 198 A3.000, 199 B1.000, 263 A1.000
Audi, Škoda, Volkswagen, Seat TDI CVMD, CAAC, DCXA, DBGC, DFGA, CLJA, CBAB,CAYC, BKS, BMK, CASA, CJMA, CRCA, CDUD, CKDA, DCZA
BiTDi CDCA, CNEA, CSHA
Isuzu DDi iTEQ 4JJ1
Chevrolet, Daewoo VCDi Z20S, Z20DMH, LLW, Z20S1, Z20D1, Z22D1
Honda i-DTEC N16A, N16A2, N22B1, N16A3, N22B3, N22B4
i-CTDi N22A1, N22A3
CTDI N22A2
Mazda MZR-CD RF7J, R2AA, RF5C, RF7J, Y601, Y642
Skyactiv-D S5-DPTS, S8-DPTS, SH-VPTS
D SHY1
CiTD RF5C
DI Turbo Y601
Mitsubishi DI-D 4N13, 4N14, 4N15
SsangYong XDi D20DT, D27DT
eXDI D20DTF
XVT D27DTP
Volvo Drive-E D4204T8, D4204T14, D4204T23, D 4162 T
D2 D5204T7, D4162T
D3 D5204T5
D4 D4204T5, D5204T
D5 D5244T, D5244T5, D5244T15, D 5244 T9
Chrysler, Jeep CRD ENC, ENJ, ENS, ENR, EXF, EXA, ENE, ENF, EXL
BMW, MINI d N47 D20 C, N57 D30 A, N57 D30 B, B37 C15 A
SD, D N47C20A
Ford TDCi F6JB, HHJC, UGJC, XVJA, XVJC, T1WB, QYBA, KHBA, T8CC, T1GA
Duratorq-TDCi DV4TD, F6JA, F6JB, DV4TED4
Saab TiD Z19DT, Z19DTH, D223L
TTiD A19DTR, Z19DTR, A 20 DTR
Toyota D-4D 1ND-TV, 1WW, 1AD-FTV, 2KD-FTV
D-CAT 2AD-FHV
Porsche Diesel M05.9E, M05.9D, MCU.DB, MCN.RB, MCR.CA, MCR.C, MCU.DC
Infinity d V9X, OM651
Subaru D EE20Z

De meest voorkomende onderdelen in het systeem van Common Rail

Onderdeel NummerNaamDoel
1Pomp voor de brandstof onder lage drukDeze zit in de tank voor de brandstof.
2Filter voor de brandstofDit haalt de viezigheid uit de brandstof en heeft ook als functie het minder snel slijten van de injectoren en de pomp.
3Pomp voor de brandstof onder hoge drukDeze levert brandstof onder druk aan de brandstofrail.
4Doseerklep voor de brandstofHiermee wordt de hoeveelheid brandstof aangepast die naar de pomp voor de brandstof onder hoge druk gaat.
5Druksensor voor de brandstofHiermee wordt de druk gemeten die in de brandstofrail is en stuurt aan de hand hiervan een signaal richting de ECU.
6BrandstofrailHierin zit onder hoge druk de brandstof.
7Regelklep voor de brandstofdrukOp die manier zal de te veel aan druk verlaagd worden in de brandstofrail. Middels de klep gaat de brandstof die te veel is terug naar de tank. De aansturing gebeurt door de ECU.
8InjectorenHiermee wordt de brandstof gedoseerd en wordt deze in de verbrandingskamers gespoten.

De plus- en minpunten van de motoren met Common Rail

PluspuntenMinpunten
Zuiniger met de brandstofDe brandstofkwaliteit moet goed zijn
Vriendelijker voor het milieuEr kan snel viezigheid in de injectoren komen
Werkt zonder geluidEen reparatie is kostbaar en lastig
Het koppel is hoogDe filters voor de brandstof moeten met regelmaat worden verwisseld
De motor kan meer vermogen leveren