AFS: omschrijving, functie, werkingsprincipe en oorzaken van defect

AFS: omschrijving, functie, werkingsprincipe en oorzaken van defect

Het systeem AFS (Active Front Steering) zorgt voor een actieve besturing en zit in de auto’s van BMW en Cadillac ingebouwd. Men maakte er in het jaar 2003 voor het eerst gebruik van. Door middel van dit systeem regelt men de besturingsverhouding, de snelheid van de auto wordt in de gaten gehouden, de hoek van de wielen aan de voorzijde wordt aangepast zodat deze niet slippen. Daarnaast is bij de auto de wendbaarheid en de wegligging beter en is de auto veiliger.

Hoe het systeem AFS werkt

Er zit een planetaire tandwielkast op de stuuras en eheeft een epicyclische overbrenging van de tandwielen. Aan de elektromotor zit het epicyclische tandwiel vast, en wordt door middel van het systeem aangestuurd. Door middel van een variabele snelheid en de stand van het epicyclische tandwiel is het mogelijk om bij het stuurwiel de verhouding aan te passen aan de hand van het oppervlak waar de auto op rijdt.

De analyse van het systeem levert van de stuuras de gehele rotatiehoek op, de giersnelheid van het voertuig en de versnelling in zijwaartse richting. Door middel van deze gegevens, is het systeem in staat om de snelheid die nodig is en van de motoras de rotatierichting te berekenen.

Het systeem AFS werkt in samenwerking met het stabiliteitssysteem. Deze kan de besturingshoek van de wielen aan de voorzijde aanpassen zodat als er overstuur is, het voertuig weer in de gewenste richting kan worden gebracht.

De meest verkochte modellen die AFS hebben

Waarom mankementen optreden

  • Het stuk gaan van de sensor voor de giersnelheid of de hoek van het stuurwiel.
  • Niet goed repareren van het stuurhuis.
  • De sensor voor de stuurhoek heeft geen juiste afstelling.
  • De uitlijning van de wielen klopt niet.