Een handmatige of automatische bediening komt voor bij het type versnellingsbak Manumatic. Een automatische selectie van de versnelling wordt gedaan via een elektronische unit en wordt niet door de chauffeur gedaan. Daarnaast kan de chauffeur wel de versnelling kiezen, als hij hard wilt optrekken of juist brandstof wil besparen. De handmatige modus wordt gedaan door de versnellingshendel is een gleuf te duwen en af en toe door een knop of een schakelaar die op het stuur zit.
De werking
Wat opvalt bij Manumatic is dat deze een basis heeft van een automaat of handmatige versnellingsbak en een hydraulische koppelomvormer heeft.
Door middel van een speciale elektronische unit kan men voor de handmatige modus kiezen. Als de chauffeur een bepaalde versnelling kiest, zal er een signaal gaan naar de elektronische unit zodat de versnelling geactiveerd wordt.
De meest voorkomende merken met Manumatic
Naam | Automerk |
Sportronic, Q-Tronic, Q-System | Alfa Romeo |
Touch Activated Power (TAPshift) | Chevrolet, Pontiac, Saturn |
S Tronic | Audi |
Steptronic | BMW, MINI, Rover, MG |
AutoStick | Dodge, Jeep, Chrysler, Ram |
Shiftronic, HIVEC H-Matic | Hyundai |
MultiMatic, iShift, S-matic | Honda |
Direct-Shift Gearbox (DSG) | Volkswagen, Škoda |
Sportmatic | Kia |
Comfortronic | Lancia |
CommandShift | Land Rover |
ActiveMatic | Mazda |
TouchShift, G Tronic, | Mercedes-Benz |
Xtronic CVT, DualMatic M-ATx | Nissan |
ActiveSelect | Opel, Vauxhall, Holden |
E-Shift | Lexus |
2Tronic | Peugeot |
Tiptronic | Porsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot |
Tiptronic S | Porsche |
Geartronic, I-Shift | Volvo |
SportShift | Subaru, Honda |
Auto-Gear Shift | Suzuki |
Multimode handmatige versnelling | Toyota |
Sportronic | Alfa Romeo, Mitsubishi |
Switchtronic | Alpina |
SelectShift | Ford, Lincoln |
Sequential SportShift | Acura, Honda, Ford |
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SST | Mitsubishi |
Multimode handmatige versnelling | Toyota |
Touchtronic | Aston Martin |
EGS | Peugeot, Citroën |
Sentronic | Saab |
Protronic | Proton |
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) | Pontiac |
De plus- en minpunten van Manumatic
Pluspunten | Minpunten |
Het is mogelijk om op de motor te remmen | Schakelen gaat niet zo vlot vergeleken bij een handbak |
De auto is zuiniger dan bij een normale automaat die veel voorkomt | Het volume van de versnellingsbak is fors |
De auto presteert beter | Het design is complex |
Vaak is er een sportmodus aanwezig | Kost meer |
Er zit een beveiliging in de motor om schade voorkomen als er niet goed geschakeld wordt | |
De besturing is beter |
Reageren