Manumatic versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Manumatic versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Een handmatige of automatische bediening komt voor bij het type versnellingsbak Manumatic. Een automatische selectie van de versnelling wordt gedaan via een elektronische unit en wordt niet door de chauffeur gedaan. Daarnaast kan de chauffeur wel de versnelling kiezen, als hij hard wilt optrekken of juist brandstof wil besparen. De handmatige modus wordt gedaan door de versnellingshendel is een gleuf te duwen en af en toe door een knop of een schakelaar die op het stuur zit.

De werking

Wat opvalt bij Manumatic is dat deze een basis heeft van een automaat of handmatige versnellingsbak en een hydraulische koppelomvormer heeft.

Door middel van een speciale elektronische unit kan men voor de handmatige modus kiezen. Als de chauffeur een bepaalde versnelling kiest, zal er een signaal gaan naar de elektronische unit zodat de versnelling geactiveerd wordt.

De meest voorkomende merken met Manumatic

NaamAutomerk
Sportronic, Q-Tronic, Q-SystemAlfa Romeo
Touch Activated Power (TAPshift)Chevrolet, Pontiac, Saturn
S TronicAudi
SteptronicBMW, MINI, Rover, MG
AutoStickDodge, Jeep, Chrysler, Ram
Shiftronic, HIVEC H-MaticHyundai
MultiMatic, iShift, S-maticHonda
Direct-Shift Gearbox (DSG)Volkswagen, Škoda
SportmaticKia
ComfortronicLancia
CommandShiftLand Rover
ActiveMaticMazda
TouchShift, G Tronic,Mercedes-Benz
Xtronic CVT, DualMatic M-ATxNissan
ActiveSelectOpel, Vauxhall, Holden
E-ShiftLexus
2TronicPeugeot
TiptronicPorsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot
Tiptronic SPorsche
Geartronic, I-ShiftVolvo
SportShiftSubaru, Honda
Auto-Gear ShiftSuzuki
Multimode handmatige versnellingToyota
SportronicAlfa Romeo, Mitsubishi
SwitchtronicAlpina
SelectShiftFord, Lincoln
Sequential SportShiftAcura, Honda, Ford
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SSTMitsubishi
Multimode handmatige versnellingToyota
TouchtronicAston Martin
EGSPeugeot, Citroën
SentronicSaab
ProtronicProton
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift)Pontiac

De plus- en minpunten van Manumatic

PluspuntenMinpunten
Het is mogelijk om op de motor te remmenSchakelen gaat niet zo vlot vergeleken bij een handbak
De auto is zuiniger dan bij een normale automaat die veel voorkomtHet volume van de versnellingsbak is fors
De auto presteert beterHet design is complex
Vaak is er een sportmodus aanwezigKost meer
Er zit een beveiliging in de motor om schade voorkomen als er niet goed geschakeld wordt 
De besturing is beter 
[Total: 0   Average: 0/5]