ATTESSA: definitie, eigenschappen en werkingsprincipe

ATTESSA: definitie, eigenschappen en werkingsprincipe

Het systeem ATTESSA staat voor Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain en geeft aan dat een auto van het merken Infiniti  Nissan op alle wielen wordt aangedreven. In het jaar 1987 toonde men het systeem voor de eerste keer op de auto Nissan Bluebird U12. Door middel van dit systeem rijdt de auto beter over onverharde wegen en heeft de auto meer grip als het glad is. Dit systeem zal het motorkoppel beter gebruiken. Daarnaast heeft de auto een betere dynamiek en is deze stabieler als men door een bocht rijdt.

Hoe het systeem ATTESSA werkt

Het systeem ATTESSA voor aandrijving op alle wielen kan parttime of volledig worden gebruikt. In het begin hadden motoren van het type transversaal een tussenbak en planetair differentieel in het midden. De vergrendeling gebeurde aan de hand van een viskeuze koppeling. Afhankelijk van de ondergrond kon men het motorkoppel over de 4 wielen verdelen.

In de tijd daarna gebruikte men gedeeltelijk AWD. Deze uitvoering had geen tussenbak of tussen de assen een differentieel. Deze uitvoering maakt gebruik van een conische tandwieloverbrenging op het differentieel aan de voorzijde. Op die manier zal het koppel worden overgezet nar de cardanas. Middels een viskeuze koppeling, welke aansturing krijgt van de boordcomputer, wordt de cardanas gekoppeld middels een tandwiel aan de as aan de achterzijde.

Bij auto’s die een motor hebben die in de lengterichting ligt, heeft men een geavanceerder systeem. Deze heeft een wrijvingskoppeling met meerdere platen en een pomp in de tussenbak. Als het ontkoppeld is, zal 100 procent van het motorkoppel naar de as aan de achterzijde gaan.

Kenmerken

Naam Soort aandrijving Bijzonderheden Gemaakt vanaf het jaar Auto’s die dit systeem hebben
ATTESA Volledig Een viskeuze koppeling zorgt voor de vergrendeling van het differentieel met een beetje slip tussen de assen. 1987 Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10.
Gedeeltelijk Als de as aan de voorkant doorslipt, wordt de as aan de achterkant ingeschakeld en kan deze maximaal 50% van het motorkoppel bedienen. 2000 Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12.
ATTESA E-TS Gedeeltelijk Men maakt gebruik van een koppeling met meerdere platen als sperdifferentieel. Op die manier kan 50% van het koppel op de as aan de voorzijde worden geleverd. Sommige modellen hebben een stijve koppeling die vergrendeld kan worden. De snelheid van de achter- en vooras worden bij activatie van de koppeling hetzelfde. 1989 Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50.
ATTESA E-TS Pro   Man maakt gebruik van dezelfde units als in de ATTESA E-TS. Het verschil is dat er een differentieel is die zelf remt voorzien van actieve besturing, waarmee het motorkoppel over de assen wordt verdeeld. 1995 Nissan Skyline R33, R34.