Hoe wiellager vooraan vervangen bij een BMW X5 (E53) – Leidraad voor bij het vervangen
keer gedownload:
0
Views:
0
0
Aantal keer gestemd – 0
Belangrijk!
Deze vervangingsprocedure kan worden toegepast voor de volgende voertuigen:
BMW X5 (E53) 3.0 i,
BMW X5 (E53) 3.0 d,
BMW X5 (E53) 4.8 is,
BMW X5 (E53) 3.0 d,
BMW X5 (E53) 4.4 i,
BMW X5 (E53) 3.0 i,
BMW X5 (E53) 4.6 is,
BMW X5 (E53) 3.0 d,
BMW X5 (E53) 4.4 i
…
Meer ontdekken
De stappen kunnen lichtjes variëren, afhankelijk van het ontwerp van de wagen.
Deze video toont de vervangingsprocedure van een eender auto-onderdeel in een andere auto.
Alle auto-onderdelen die u moet uitwisselen – Wiellager voor de X5 (E53) en andere BMW-auto's
Vervanging: wiellager – BMW X5 (E53). De experts van AUTODOC bevelen aan:
Gebruik de lagermontage van uw BMW X5 (E53) niet opnieuw.
De manier van vervanging van de wiellager is hetzelfde voor beide wielen aan dezelfde as.
Alle werkzaamheden moeten worden verricht met stilstaande motor.
Vervanging: wiellager – BMW X5 (E53). Aanbevolen volgorde van stappen:
Stap 1
Zet de wielen vast met behulp van wielblokken.
Stap 2
Maak de wielbouten los. Gebruik de krachtdopsleutel #17.
Stap 3
Verhoog de voorzijde van de wagen en plaats veilig op steunen.
Stap 4
Draai de wielbouten los.
Vervanging: wiellager – BMW X5 (E53). Tip:
U moet het wiel in de hoogste stand houden als u de bouten losdraait.
Stap 5
Neem het wiel eraf.
Stap 6
Maak het bevestigingsmiddel van de aandrijfas schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 7
Draai het bevestigingsstuk van de aandrijfas los. Gebruik een dopsleutel Nr.36. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 8
Reinig de bevestigingen van de remklauwhouder. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 9
Schroef de bevestiging van de remklauwbeugel los. Gebruik een dopsleutel Nr.16. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 10
Spreid de remblokken. Gebruik een koevoet.
Stap 11
Verwijder de remklauw inclusief de bevestiging ervan.
Vervanging: wiellager – BMW X5 (E53). AUTODOC beveelt aan:
Bind de remklauw vast aan de ophanging of aan de carrosserie met een kabel, zonder deze los te koppelen van de remslang, om drukontlading van het remsysteem te voorkomen.Zorg er voor dat de remklauw niet aan de remslang hangt.Druk het rempedaal niet in na het verwijderen van de remklauw. Als resultaat kan de zuiger uit de remcilinder vallen, en kan er remvloeistof lekken of de druk in het systeem ontladen worden.Controleer de remklauwhouder, de geleidepennen en de stofkappen van de remklauw. Reinig deze. Vervang ze indien nodig.
Stap 12
Maak de bevestigingsstukken van de remschijf schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 13
Schroef de bevestiging van de remschijf los. Gebruik inbussleutel nr. H6. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 14
Verwijder de remschijf.
Stap 15
Maak het verbindingsdeel dat het kogelgewricht met de fusee verbindt schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 16
Schroef het bevestigingsmiddel dat de fuseekogel van de achterste draagarm met de fusee verbindt los. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.22
Stap 17
Koppel de achterste draagarm af van de fusee. Gebruik een koevoet. Gebruik een hamer.
Stap 18
Reinig het bevestigingsstuk dat het spoorstangeind met de fusee verbindt. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 19
Schroef de bevestigingsmoer van het einde aan de fusee. Gebruik een dopsleutel Nr.22. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 20
Ontkoppel het spoorstangeinde van de fusee. Gebruik een hamer.
Stap 21
Maak het verbindingsdeel dat het kogelgewricht met de fusee verbindt schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 22
Schroef het bevestigingsmiddel dat de fuseekogel van de voorste draagarm met de fusee verbindt los. Gebruik een dopsleutel Nr.22. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 23
Koppel de voorste draagarm af van de fusee. Gebruik een hamer.
Stap 24
Reinig het bevestigingsmiddel van de ABS-sensor. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 25
Schroef het bevestigingsmiddel van de ABS-sensor los. Gebruik inbussleutel nr. H5. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 26
Ontkoppel de ABS-sensor.
Stap 27
Reinig de bevestigingen die de veerpoot met de fusee verbinden. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 28
Schroef de onderste bevestiging los die de veerpoot aan de fusee verbindt. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.18 Gebruik een dopsleutel Nr.16. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 29
Verwijder de bevestigingsbout.
Stap 30
Verwijder de aandrijfas. Gebruik een platte schroevendraaier.
Vervanging: wiellager – BMW X5 (E53). Tip van AUTODOC:
Gebruik indien nodig een rubberhamer.
Stap 31
Ontkoppel de fusee van de veerpoot. Gebruik een hamer.
Stap 32
Verwijder de fusee samen met de naaf.
Stap 33
Duw de wielnaaf uit de conische rollager. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen. Gebruik een hamer.
Stap 34
Verwijder de borgring van de fusee. Maak gebruik van een borgveertang. Gebruik een platte schroevendraaier.
Stap 35
Duw de naaflager eruit. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen.
Stap 36
Reinig de bevestigingsplaats voor het wiellager. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 37
Duw de nieuwe lager in de fusee. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen. Gebruik een hamer.
Vervanging: wiellager – BMW X5 (E53). De experts van AUTODOC bevelen aan:
Inspecteer de naaflager om er zeker van te zijn dat deze in de juiste stand staat. Voorkom dat de lager verkeerd geplaatst is.Houd direct op met drukken op het oppervlak van de lager, zodra deze in de montageplek gevoegd is.
Stap 38
Installeer de borgring in de fusee. Maak gebruik van een borgveertang.
Stap 39
Duw de wielnaaf in de binnenste lagerring. Maak gebruik van een uitdrijfset voor lagers en bussen.
Stap 40
Installeer de fusee in de montage van de naaf.
Stap 41
Behandel de montagelocatie van de veerpoot op de fusee. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 42
Zet de veerpoot vast op de fusee. Gebruik een hamer.
Stap 43
Breng de bevestigingsbouten aan.
Stap 44
Draai de onderste bevestigingen, die de schokdempende veerpoot met de fusee verbinden, vast. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.18 Gebruik een dopsleutel Nr.16. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 100 Nm.
Stap 45
Monteer de aandrijfas in de wielnaaf.
Stap 46
Koppel de voorste draagarm met de fusee.
Stap 47
Schroef het bevestigingsmiddel dat de fuseekogel van de voorste draagarm met de fusee verbindt in. Gebruik een dopsleutel Nr.22. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 80 Nm.
Stap 48
Verbind de ABS-sensor met de fusee.
Stap 49
Schroef het bevestigingsmiddel dat de ABS-sensor met de achterste fusee verbindt in. Gebruik inbussleutel nr. H5. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 50
Verbind het spoorstangeinde aan de fusee.
Stap 51
Draai de bevestigingsmoer die het spoorstangeind met de fusee verbindt aan. Gebruik een dopsleutel Nr.22. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 80 Nm.
Stap 52
Koppel de achterste draagarm met de fusee.
Stap 53
Schroef het bevestigingsmiddel dat de fuseekogel van de achterste draagarm met de fusee verbindt in. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.22 Gebruik een koevoet. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 60 Nm.
Stap 54
Reinig de naaf. Gebruik een staalborstel. Behandel het contactoppervlak. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 55
Installeer de remschijf.
Stap 56
Span de bevestiging van de remschijf aan. Gebruik inbussleutel nr. H6. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 9 Nm.
Stap 57
Reinig de montageplaatsen van de remklauw en de houder ervan. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 58
Monteer de remklauw samen met de houder.
Stap 59
Span de remklauwbeugel aan. Gebruik een dopsleutel Nr.16. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 110 Nm.
Stap 60
Span de moer van de aandrijfas aan. Gebruik een dopsleutel Nr.36. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 280 Nm.
Stap 61
Maak het bevestigingsmiddel van de aandrijfas stevig vast door met behulp van bijvoorbeeld een beitel en een hamer het uiteinde van de as licht in te deuken. Gebruik een platte beitel voor metaalbewerking. Gebruik een hamer.
Stap 62
Behandel het oppervlak waar de remschijf contact maakt met de velg. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 63
Reinig het oppervlak van de remschijf. Gebruik een remmenreiniger.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: wiellager – BMW X5 (E53). Wacht een paar minuten af na het aanbrengen van de spray.
Stap 64
Installer het wiel.
Vervanging: wiellager – BMW X5 (E53). Deskundigen bevelen aan:
Houd het wiel omhoog tijdens het vastschroeven van de bevestigingsbouten om verwondingen te vermijden.
Stap 65
Draai de wielbouten vast. Gebruik de krachtdopsleutel #17.
Stap 66
Verlaag de wagen en werk in kruisvolgorde bij het aanspannen van de wielbouten. Gebruik de krachtdopsleutel #17. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 130 Nm.
AUTODOC raadt aan:
BMW X5 (E53) – Druk zonder de motor aan te zetten het rempedaal een aantal keer in totdat het stevig aanvoelt.
Stap 67
Verwijder de krik en de wielblokken.
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Veelgebruikte handleidingen voor onderhoud BMW E53
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Scannen
Om de app te downloaden:
- scan de QR-code
- via de App Store downloaden
- bij Google Play downloaden
Tips en trucs voor BMW X5 (E53)
Meer bekijken
Dingen die je nooit mag doen met een automatische versnelling | AUTODOC tips
Koelvloeistofvergelijkingstest | AUTODOC
5 autotips voor een winterse dag | TIPS van AUTODOC
Koplamprestauratie | AUTODOC tips
De vaakst verwisselde reserveonderdelen voor de BMW X5