Wat is 4Motion? Definitie en werkingsprincipe

Wat is 4Motion? Definitie en werkingsprincipe

Het systeem 4Motion is gepatenteerd door Volkswagen en zorgt voor de aandrijving op alle wielen. In het jaar 1998 heeft men er voor het eerst gebruik van gemaakt. Daarvoor hadden de modellen met aandrijving op alle wielen de naam “Syncro”. Het belangrijkste pluspunt van dit systeem is dat het mogelijk is om op onverharde wegen of een glad wegdek te rijden.

Hoe het systeem 4Motion werkt

Het systeem Fulltime 4Motion wordt gebruikt in voertuigen die een motor hebben die in de lengterichting ligt. De werking gebeurt aan de hand van een differentieel van het type Torsen en zelf zelfstandig. Deze verdeeld de motorkoppel, afhankelijk van de ondergrond waarover gereden wordt en zorgt ervoor dat een bepaalde as genoeg grip heeft.

Bij een automaat zit een koppeling van het type Haldex en heeft dubbel uitgevoerde platen. Onder gewone omstandigheden zal het koppel alleen naar de as aan de voorkant gaan. Als de wielen gaan slippen, activeert het systeem de wielen aan de achterzijde en kan daar een koppel van tot 100 procent worden heen geleid.

Een vierwiel systeem die in te schakelen is wordt niet zo veel gebruikt. De chauffeur kan dit systeem inschakelen en zorgt voor een stijve koppeling tussen de as aan de voorkant en die aan de achterkant. Het is specifiek gemaakt om over onverharde wegen te rijden of als het glad is.

De auto’s van het merk Volkswagen die dit systeem hebben

Soort aandrijvingModellen
Fulltime met als basis een differentieel van het type TorsenPassat B5; Phaeton 3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9.
Parttime aan de hand koppeling van het type HaldexGolf 1J1, 1K1, 1K5, 5K1; Bora 1J2, 1J6; Passat B6, B7; Tiguan 5N, AD1, BW2.
4WD die men kan inschakelenAmarok 2HA, 2HB, S1B, S6B, S7A, S7B.
[Total: 0   Average: 0/5]