XWD: omschrijving, functie, werkingsprincipe en oorzaken van defect

XWD: omschrijving, functie, werkingsprincipe en oorzaken van defect

Het systeem XWD, staat voor Cross-Wheel Drive of ook wel Haldex Generation 4 genoemd en zorgt voor aandrijving op alle wielen en werd in het jaar 2008 voor het eerst gebruikt bij de auto Saab Turbo X. Het bedrijf Saab Automobile AB heeft het systeem gemaakt in samenwerking met het Zweedse bedrijf de Haldex Group. Met dit systeem is het mogelijk om het koppel perfect te verdelen over de assen aan de voor- en achterkant, afhankelijk van de rijstijl en de ondergrond waarover gereden wordt. De wielen zullen niet snel doorslippen en de auto is zuiniger. Tot het jaar 2011 gebruikte men het systeem op de auto;s Opel Insignia, Saab 9-3 en de Saab 9-5.

Hoe het systeem XWD werkt

De aansturing van het systeem gaat middels een elektronische unit die met de transmissie, de motor en de ABS- en ESP-sensoren communiceert. De data over de wielsnelheid, de kracht van het remmen en de giersnelheid gaan naar de tussenbak. Op die manier wordt het motorkoppel middels een aandrijfas overgezet naar een gelimiteerd slipdifferentieel die elektronisch wordt aangestuurd. Deze verdeelt het motorkoppel over de wielen aan de achterzijde.

Overdracht van het koppel

  • Als de wielen doorslippen tot 100 procent naar allebei de assen.
  • 100 procent op beide assen om snel te kunnen optrekken, voor meer grip en om de auto stabieler te maken
  • 90 procent op de wielen aan de voorkant als men op de snelweg rijdt om minder brandstof te verbruiken.
  • Ongeveer 60 procent op de as aan de voorkant als het regent of als het glad is.
  • Tot 85 procent naar de wielen aan de achterkant als er erg veel grip nodig is.

De minpunten van het systeem XWD

  • Snel slijten van de pakkingen.
  • De olie van de transmissie heeft geen lange levensduur.
  • Veel onderhoud nodig bij dit systeem.