Motoren van het type CRDI rijden op diesel en zitten in de auto’s van KIA en Hyundai die het systeem Common Rail om de brandstof in te spuiten hebben. Ze hebben een turbo van het type Garrett of een MHI. De turbo heeft variabele geometrie en is vervaardigd door BorgWarner en zit in een paar modellen. Deze modellen hebben een aandrijving via een ketting of een riem. Over het algemeen is het brandstoftoevoersysteem vervaardigd door Bosch of Delphi. Afhankelijk van het model zijn de injectoren om de brandstof in te spuiten elektromagnetisch of piëzo elektrisch.
De meeste gebruikte motoren van het type CRDi
Index |
Hoeveelheid en stand van de cilinders |
Hoeveelheid kleppen |
Inhoud in L |
Vermogen in pk |
Koppel in Nm |
Vanaf bouwjaar |
Voorzien in de uitvoeringen |
D4CB |
4, in lijn |
16 |
2.5 |
116‒177 |
314‒441 |
2001 |
Hyundai H-1 A1; Hyundai H-1 TQ; Kia Sorento BL |
D3EA |
3, in lijn |
12 |
1.5 |
80‒105 |
182‒235 |
2001 |
Hyundai Accent LC; Hyundai Matrix FC; Hyundai Getz TB |
D4EA |
4, in lijn |
16 |
2.0 |
112‒151 |
245‒350 |
2000 |
Hyundai Sonata NF; Hyundai Tucson JM; Kia Sportage JE; Hyundai Santa Fe SM; Kia Carens UN; Hyundai Trajet; Kia Magentis MG; Hyundai Santa Fe CM; Kia Cerato LD; Hyundai Elantra XD |
D4EB |
4, in lijn |
16 |
2.2 |
139‒155 |
343‒353 |
2002 |
Hyundai Grandeur TG; Hyundai Sonata EF; Hyundai Santa Fe SM; Hyundai Sonata NF; Hyundai Santa Fe CM |
D4HA |
4, in lijn |
16 |
2.0 |
136‒185 |
320‒400 |
2009 |
Kia Sportage 4; Hyundai Tucson; Hyundai ix35 3; Kia Sportage 3; Hyundai ix35 2 |
D6EA |
V6 |
24 |
3.0 |
239‒250 |
450‒540 |
2006 |
Hyundai ix55; Kia Mohave |
D3FA |
3, in lijn |
12 |
1.1 |
75 |
153 |
2005 |
Kia Picanto; Hyundai i10 1; Hyundai i10 2; Hyundai i20 1; Kia Rio 3; Hyundai i20 2 |
D4FC |
4, in lijn |
16 |
1.4 |
75‒90 |
220 |
2008 |
Hyundai i20 1; Kia Ceed 2; Hyundai i20 2; Kia Rio 4; Hyundai i30 1; Hyundai Accent RB; Hyundai Creta 1; Kia Rio 3; Hyundai ix20 1; Kia Venga 1 |
D4FB |
4, in lijn |
16 |
1.6 |
90‒136 |
235‒280 |
2005 |
Hyundai Elantra 4; Kia Soul 1; Hyundai Accent RB; Kia Cerato 1; Hyundai i30 1; Hyundai i30 2; Kia Stonic 1; Hyundai i30 3; Hyundai ix20 1; Kia Ceed 1; Kia Venga 1 |
D4FD |
4, in lijn |
16 |
1.7 |
114‒141 |
260‒340 |
2010 |
Kia Optima 3; Hyundai ix35 2; Hyundai i40 1; Kia Sportage 4; Kia Sportage 3; Hyundai Tucson 3; Kia Carens 3 |
Veel voorkomende mankementen aan de motoren van het type CRDi
Mankementen | Motoren |
Bij de injectoren zitten er aan de onderkant sluitringen die kunnen verbranden als de motor last van slib heeft. | D4CB, D3EA, D4EA, D4EB. |
Dichtslibben van de aanzuigbuis van de oliepomp gebeurt vlot, waardoor de lagers niet meer goed uitgelijnd zijn. | D4CB, D3EA, D4EA, D4EB. |
De pomp voor de brandstof en de injectoren hebben geen lange levensduur. | D3EA, D6EA. |
Als er veel kilometers gereden zijn kan de cilinderkop barsten. | D4EA, D4EB. |
Door een mankement aan de EGR-klep en defecten aan de ECU loopt de motor niet lekker bij een bepaald toerental. | D4EA, D4EB. |
Vele injectoren voor de brandstof kunnen snel vies worden, dit komt doordat de ontsteking van de motor niet juist is. | D4HA, D3FA, D4FB. |
De motor gaat meer olie verbruiken als u vlot rijdt. | D4HA. |
Er kunnen uitlaatgassen in het koelsysteem komen waardoor de motor te heet wordt. | D6EA, D4FD. |
Als er vaak gereden wordt met een tank die bijna leeg is, kan er lucht in het systeem voor de brandstof komen. | D6EA. |
In de loop der tijd kan het kleppendeksel olie gaan lekken. | D3FA, D4FC, D4FD. |
Den
een goedlachse monteur die al aardig wat ervaring opgedaan heeft in de tutorials van AUTODOC;
laat zich nooit blikken zonder zijn veiligheidsbril;
trotse bezitter van een BMW X5 E53
droomt ervan ooit de Gold Play Button van Youtube te mogen ontvangen voor het behalen van de grens van 1.000.000 abonnees.
Reageren