Wat is S-AWC? Eigenschappen en technische specificaties

Wat is S-AWC? Eigenschappen en technische specificaties

Het systeem S-AWC (Super All Wheel Control) zorgt voor de dynamiek van de auto en wordt gebruikt in de auto’s van het merk Mitsubishi die voorzien zijn van aandrijving op alle wielen. Men maakt er vanaf het jaar 2007 gebruik van. Door middel van dit systeem wordt het koppel in de gaten gehouden dat naar de wielen gaat. De auto krijgt dan een betere dynamiek, ligging op de weg en veiligheid, daarnaast kan de auto beter op onverharde wegen rijden.

Hoe het systeem S-AWC werkt

De auto’s met aandrijving op alle wielen kan instelbaar of volledig zijn. Een koppeling met meerdere platen en elektronisch aangestuurd of een differentieel in het midden die het koppel symmetrisch verdeeld, wordt gebruikt om het koppel over de assen te verdelen. De as aan de achterkant heeft aandrijving via een elektromotor.

Met het systeem S-AWC werken deze systemen beter:

  • AYC (Active Yaw Control): Dit zorgt voor aansturing van de stuurbekrachtiging en het differentieel op de wielen. Door middel van dit systeem vindt verdeling over alle wielen plaats en wordt er rekening gehouden met de staat van de ondergrond.
  • ASC (Active Stability Control): Met dit systeem wordt de richting van de auto vastgehouden door een as die doorslipt af te remmen en het motorkoppel te verlagen.
  • Sport ABS: Hierdoor werken de remmen beter als men door een bocht gaat en de auto zal niet doorslippen.

De technische kenmerken van het systeem S-AWC

Type aandrijving Koppeloverdracht Uitvoeringen Auto’s van het merk Mitsubishi die deze aandrijving hebben
tussen de assen tussen de wielen
In te stellen aandrijving op alle wielen De koppeling met meerdere platen schakelt de as aan de achterkant in als deze ziet dat de as aan de voorkant doorslipt. Het systeem AYC zorgt voor de stuurbekrachtiging en het actieve differentieel aan de voorkant, maar ook het remsysteem. Eco: Om brandstof te besparen. Sneeuw: Voor als het oppervlak glad is. Normaal: Voor als het wegdek droog is. Vergrendeld: Voor het rijden op onverharde wegen. Outlander
Hybride aandrijving op alle wielen Het Twin Motor 4WD systeem regelt de twee elektromotoren, die ieder hun eigen as van aandrijving voorzien. Door middel van het systeem AYC remmen de wielen die doorslippen middels de remmen. Normaal: Om op een goed oppervlak te rijden. 4WD Vergrendeling: Om over onverharde wegen te rijden. Outlander PHEV
Fulltime vierwielaandrijving Het differentieel in het midden verdeeld het motorkoppel met een 50:50 verhouding. De systeem AYC bediend het remsysteem en het actieve differentieel. Tarmac: Voor als de ondergrond droog is. Gravel: Voor als het nat en vies is. Sneeuw: Voor als de ondergrond glad is. Lancer Evolution
[Total: 1   Average: 5/5]