Het systeem CST (tractie- en stabiliteitscontrole) zorgt voor de stabiliteit en zit in de auto’s van het merk Ferrari. Dit systeem zorgt voor de optimalisatie van andere systemen zoals ABS, traction en antislip controle, maar het systeem kan ook de remkracht verdelen. Op die manier zal de auto in de juiste richting blijven. Door middel van dit systeem heeft de auto een betere dynamiek als het glad is.
Hoe het systeem CST werkt
Het systeem maakt een vergelijking tussen de werkelijke koers en de koers die gewenst is en corrigeert de verschillen. Om te bepalen wat de invoer van de bestuurder is, wordt er gekeken naar de stuurhoek, de stand van het gas- en rempedaal en de druk die er in de remmen heerst. De werkelijke richting van de auto wordt bepaald aan de hand van sensoren zodat de giersnelheid kan bepaald worden, maar ook de snelheid in de lengterichting en in zijdelingse richting.
Als er sprake is van over- of onderstuur, stuurt het CST systeem de hydraulische unit aan, deze behoort tot het ABS-systeem. Op die manier zullen de wielen niet meer slippen, waardoor de auto weer tractie krijgt en in de juiste richting zal gaan. Mocht er niet genoeg geremd worden, kan ook het motorvermogen worden verminderd.
Deze techniek heeft meerdere standen, op die manier kan er op verschillende niveaus worden ingegrepen. Dit zijn: “Low Grip” voor als het glad is, “Sport” voor als er een beetje grip is en “Race” als er veel tractie is. De standen “CT OFF” en “CST OFF” kunnen gebruikt worden om de auto beter te laten racen of als men op een onverharde weg rijdt.
Veel verkochte auto van het merk Ferrari die het systeem CST hebben
- F430
- F12
- Monza
- 488
- California
- 812 F152M
Redenen voor mankementen
- De parkeersensoren werken niet goed
- De motor heeft een storing, bijvoorbeeld de ontsteking is niet juist
- De accu is leeg.
een goedlachse monteur die al aardig wat ervaring opgedaan heeft in de tutorials van AUTODOC; laat zich nooit blikken zonder zijn veiligheidsbril; trotse bezitter van een BMW X5 E53 droomt ervan ooit de Gold Play Button van Youtube te mogen ontvangen voor het behalen van de grens van 1.000.000 abonnees.