Het systeem ALL4 zorgt voor aandrijving op alle wielen bij de auto’s van het merk MINI. Op die manier zal de tractie toenemen, maar de wegligging en de stabiliteit van de auto zal onder alle rij- en weersomstandigheden toenemen.
Hoe het systeem werkt
Het motorkoppel gaat via de aandrijfas op de transmissie en een conische tandwielkast naar een elektromagnetisch differentieel in het midden. Door het differentieel zal een vloeiende verdeling van het koppel op de assen plaatsvinden. Als men op een gladde ondergrond rijdt, gaat vijftig procent van het koppel naar de as aan de achterkant. Als de wielen minder grip hebben, schakelt het systeem over op aandrijving op de achterwielen (RWD). Als men op de snelweg rijdt, zal een herverdeling van het koppel worden gedaan op de wielen aan de voorkant, waardoor de auto minder brandstof verbruikt.
Het systeem ALL4 wordt aangestuurd via het systeem van de dynamische ESP. Dit systeem zal een analyse uitvoeren in een zeer korte tijd, zoals de gegevens van de sensor van de stuurhoek, de sensor voor de remdruk, de sensor voor de snelheid van het wiel en de sensor van de giersnelheid. Met deze gegevens zal het systeem het koppel op de assen aanpassen. Op die manier zal de auto veel stabieler zijn en is de auto veiliger als men manoeuvreert.
Auto’s die dit systeem hebben
Modellen van het merk MINI | Gemaakt vanaf | Inhoud van de motor (l) | Vermogen van de motor (pk) | |
Countryman | ||||
Cooper | 2010 | 1.5–1.6 | 122–134 | |
S | 1.6–2.0 | 184–190 | ||
D | 111–148 | |||
SD | 2011 | 2.0 | 143–188 | |
SE | 2017 | 1.5 EV | 87–221 | |
JCW | 2020 | 2.0 | 306 | |
Clubman | ||||
Cooper | S | 2016 | 2.0 | 189 |
2017 | 1.5 | 134 | ||
JCW | 2019 | 2.0 | 306 | |
Paceman | ||||
Cooper | 2012 | 1.6 | 122 | |
S | 190 | |||
D | 112 | |||
SD | 2.0 | 143 | ||
JCW | 218 |
Reageren