De wielremcilinder is de actuator in het trommelremsysteem
Een defect van de cilinder is vaak het gevolg van roest of versleten afdichtingen
1.
Om toegang te krijgen tot de wielremcilinder, verwijder het wiel en de remtrommel. Voor de vervanging heb je een hefbrug of een krik, kriksteunen en wielkeggen nodig
Belangrijk!
De remtrommel kan een afzonderlijk onderdeel zijn, of met een wiellager zijn geïntegreerd
2.
Om het onderdeel met het ingebouwde lager te verwijderen, verwijder de kap van de bevestiging en schroef de trommel los
3.
De remtrommel wordt tevens op zijn plaats gehouden door de remschoenen. Om de trommel te verwijderen, moet de handremkabel worden losgemaakt
Let op!
Deze is te bereiken vanuit het interieur van de auto, in de middenconsole of van onder de auto
4.
Gebruik een lange pijpsleutel om de handremkabel los te maken
Belangrijk!
Let erop dat enkel het losmaken van de kabels niet altijd voldoende is om de trommel gemakkelijk te verwijderenHij kan bijvoorbeeld vast zijn komen te zitten aan het wielnaafoppervlak of de remafsteller kan de remschoenen uit elkaar houden
5.
Sommige auto's hebben een gat voor de toegang tot het afstelmechanisme in de rugplaat van de remtrommel. Hierlangs geraak je snel bij het afstelmechanisme voor de remschoenen. Draai eraan om de remschoenen dichter bij elkaar te brengen, zodat de remtrommel gemakkelijker kan worden verwijderd
6.
Als er geen gat voor het afstelmechanisme is, kan de procedure worden uitgevoerd via het gat van de wielbout
Belangrijk!
Als het mechanisme echter sterk verroest is, lukt de afstelling nietIn zulke gevallen wordt een slaghamer of een speciale trekker gebruikt voor de verwijdering
7.
Wanneer de remschoenen de remtrommel nog steeds op zijn plaats houden, duw ze door de opening terwijl je de trommel verwijdert
AUTODOC raadt aan:
Wanneer de bevestigingsonderdelen van de remschoenen breken, heb je een reparatieset nodig
8.
Wanneer het trommeloppervlak vastzit aan de wielnaaf, tik dan op de buitenkant met een hamer
Let op!
Sommige trommels hebben onderhoudsgaten met een schroefdraadBijpassende bouten worden erin geschroefd om het verwijderen van de trommel te vergemakkelijken
9.
Controleer of de remafsteller werkt en of zijn hendel, de veren, de remschoenen en de trommel in goede staat zijn. Installeer indien nodig nieuwe onderdelen
10.
Wanneer alle onderdelen in goede staat zijn, hoef je enkel de remschoenen te spreiden, zodat de remcilinder kan worden verwijderd
11.
Reinig de werkplek op de achterkant van de steunplaat
12.
Klem bij het losschroeven van de remleiding de dichtstbijzijnde flexibele aansluiting af om het lekken van remvloeistof te voorkomen
13.
Om te voorkomen dat de remleiding verdraait, maak de aansluiting los door hieraan langzaam te draaien.
14.
Schroef de bevestigingen van de wielremcilinder los en verwijder de cilinder
AUTODOC raadt aan:
Controleer het conische uiteinde van de remleiding op vuil en beschadiging
15.
Plaats de dop van de oude cilinder op de remleiding om te voorkomen dat er vuil in terecht komt
16.
Reinig de montageplek van de wielremcilinder
17.
Verwijder de beschermkap van de nieuwe cilinder
18.
Terwijl je de remleiding erin steekt, breng de cilinder aan op zijn montageplek
Opgelet!
Zorg ervoor dat de randen van de remschoenen de stofhoezen van de wielremcilinder niet beschadigen
19.
Draai alle bevestigingen vast met het door de autofabrikant aanbevolen koppel
20.
Controleer of het schroefdraadgedeelte van de remleidingfitting in lijn ligt met de schroefdraad in het montagegat
Belangrijk!
Het onderdeel moet na installatie goed uitgelijnd zijn
21.
Ontlucht het remsysteem volgens de instructies van de autofabrikant
22.
Check of het remvloeistofpeil in het reservoir overeenkomt met de aanbeveling van de fabrikant
23.
Draai de remontluchtingsschroef los en breng de speciale apparatuur aan
24.
Verwijder de klem van de flexibele remslang
25.
Het systeem wordt ontlucht door het rempedaal in te trappen Herhaal de procedure tot er geen luchtbellen meer in de vloeistof aanwezig zijn
De experts van AUTODOC bevelen aan:
Check altijd het vloeistofpeil in het reservoir en vul dit zo nodig tijdens het ontluchten bij
26.
Wanneer de procedure is voltooid, draai de ontluchtingsschroef dicht en koppel de ontluchtingsapparatuur af
27.
Zet de remafsteller in zijn oorspronkelijke stand
28.
Zet de unit in omgekeerde volgorde weer in elkaar
29.
Gebruik de afsteller om de schoenen enigszins te spreiden
30.
Installeer de remtrommel
31.
Trap het rempedaal in en trek de hendel van de handrem enkele malen aan. Dit centreert remschoenen ten opzichte van de omtrek van de trommel
32.
Indien de trommel te vrij draait, spreid de schoenen nog verder
Let op!
De remtrommel moet de remschoenen lichtjes raken wanneer hij draaitJe kunt de precisie van de afstelling van de remschoenen checken door met een markeerstift markeringen aan te brengen
33.
Stel hetzelfde mechanisme in op het andere wiel van de as af
AUTODOC raadt aan:
Wanneer het wielnaaflager tijdens de vervanging werd verwijderd, gebruik nieuwe bevestigingen voor de trommel
34.
Behandel het oppervlak dat in contact komt met het wiel met een roestwerend middel
35.
Controleer of er weerstand is wanneer het rempedaal wordt ingedrukt
36.
Controleer het remvloeistofpeil in het reservoir en vul het zo nodig bij
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!
Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.
Remsysteem: Veelgebruikte handleidingen voor onderhoud