4Matic: Omschrijving, eigenschappen en werkingsprincipe

4Matic: Omschrijving, eigenschappen en werkingsprincipe

Het systeem 4Matic is aandrijving op alle wielen en wordt gebruikt in de auto’s van het merk Mercedes-Benz. Het bedrijf Daimler AG heeft het systeem ontworpen. Men heeft dit in samenwerking gedaan met het Oostenrijkse bedrijf Magna Steyr AG & Co KG. In het jaar 1987 heeft men het voor het eerst gebruikt in de sedan W123 uit de E-klasse. Vandaag de dag bestaat er meerdere versies van het systeem 4Matic.

Hoe het systeem 4Matic werkt

De verschillen tussen de versies van 4Matic is dat van het inter-assige differentieel de constructie anders is. De eerste modellen van een differentieel met een mechanische vergrendeling. Dit werkt aan de hand van 2 hydraulische koppelingen met meerdere platen. Door de koppelingen te ontgrendelen en vergrendelen is het mogelijk om de as aan de voorkant geheel te ontkoppelen. In de stand met aandrijving op alle wielen is de verhouding 33 procent op de voorwielen en 67 procent op de achterwielen of 50 procent op de voor- en achterwielen.

Een aantal jaar later hebben de makers van het systeem 4Matic een elektronische versie van het differentieel met een interassig differentieel gemaakt. Het verdelen van de kracht gebeurt door de afzonderlijke wielen af te remmen en/of het motorkoppel te verminderen. Bij sommige modellen kan men kiezen voor een extra schijfkoppeling. Men kan de motorkoppel verdelen in een verhouding van 40 tot 60 procent, 45 tot 55 procent en 50 tot 50 procent.

Wat opvalt aan het systeem 4Matic

Gemaakt vanaf jaar Soort Wat opvalt aan het differentieel In deze auto’s werd het gebruikt
1987 Parttime/fulltime Ferguson sperdifferentieel voorzien van vergrendeling. De dwarsas aan de achterkant kan ook worden vergrendeld. Het differentieel aan de voorkant is open. Е-Klasse W124, S124.
1997 Fulltime De sperdifferentieel en dwarsas differentieel zijn open. Allebei zijn ze elektronisch te vergrendelen. Dit wordt gedaan door het ETS (tractiecontrolesysteem) of de ESP (stabiliteitscontrolesysteem). E-Klasse W210, W211, S210, S211; М-Klasse W163; S-Klasse W220, V220; C-Klasse W203, S203; R-Klasse W251, V251; Viano  W639, V639.
2006   De vergrendeling wordt gedaan door een dubbel uitgevoerd plaatkoppeling die een diafragmaveer heeft. Deze wordt actief als het verschil tussen het koppel van de assen aan de voorkant en achterkant 50 Nm bedraagt. Als het niet genoeg is, dan wordt ESP inactief. CL-Klasse С216; S-Klasse W221, V221; C-Klasse W204, S204; GLK-Klasse X204; CLS-Klasse C218, X218; E-Klasse W212, S212.
2006   De sperdifferentieel en het differentieel van de as aan de achterkant heeft dubbel uitgevoerd schijfkoppelingen. Het motorkoppel wordt ook opnieuw door het stabiliteitssysteem verdeeld. GL-Klasse X164.
2016   Een sperdifferentieel voorzien van een koppeling met meerdere platen maakt het mogelijk om de as aan de achterkant handmatig los te koppelen. E-Klasse C238 E53 AMG.
[Total: 0   Average: 0/5]