Het systeem All-Trac zorgt voor de aandrijving op alle wielen en zit in de auto’s van het merk Toyota die tussen 1988 en 2000 werden gemaakt. Het Japanse bedrijf Toyota Motor Corporation heeft dit systeem in 1986 ontwikkeld en in het begin had het de naam GT-Four. In die tijdsperiode gold het als een revolutionair systeem doordat het systeem een sperdifferentieel had. Daarnaast was het zeer zeldzaam bij personenauto’s.
Hoe het systeem All-Trac werkt en de constructie
Bij de eerste modellen ging het uitgaande koppel via de transmissie naar het differentieel in het midden, dit hoorde bij het differentieel aan de voorkant. Dan ging het vermogen in gelijke verdeling richting de assen. Op die manier hadden de wielen meer tractie. Daarnaast kon men handmatig de tussenbak vergrendelen door middel van een knop met de naam “Center Diff. Lock”. Als deze knop werd ingedrukt werden de assen aan elkaar verbonden en zullen de differentiëlen aan de voor- en achterzijde met dezelfde snelheid draaien.
Later verving men het differentieel in het midden voor een viskeuze koppeling.
De auto’s die het systeem All-Trac hebben
Model | De jaren van productie | Modellen die dit systeem hebben | Inhoud van de motor (l) | Vermogen van de motor (pk) |
Camry V20 | 1988–1991 | DX, LE | 2 | 82–140 |
Corolla E90 | 1988–1992 | Standard en SR5 | 1.6 | 95–125 |
Previa XR10 | 1990–1999 | DX, LE | 2.4 | 135 |
Celica А60 | 1988–1993 | Standard | 2 | 203–205 |
RAV4 XA10 | 1995–2000 | 2 | 119–129 |
Reageren