De aanduiding 4WD houdt bij vele fabrikanten van auto’s in dat de auto op alle wielen wordt aangedreven. Andere aanduidingen die soms gebruikt worden zijn AWD of 4×4. Bij auto’s die 4WD hebben kan men het motorkoppel op alle 4 de wielen overbrengen. Op die manier is het mogelijk om goed over onverharde wegen te rijden of om over gladde wegen te rijden. De auto is wendbaarder, waardoor de chauffeur harder door de bocht kan.
Hoe 4WD werkt
De uitvoering van dit systeem is bij vele auto’s net even iets anders, dit ligt aan het merk. De gebruikte elementen in het systeem zijn: aandrijfassen, een differentieel voor de wielen aan de achter- en voorkant, een cardanas en een tussenbak.
De verdelen wordt gedaan door de tussenbak, hiermee wordt het motorkoppel over de assen verdeeld. Over het algemeen zit er een reductietandwiel in de behuizing. Middels dit tandwiel zal het motorkoppel toenemen.
De as aan de voor- en achterkant kunne, afhankelijk van het model, op een aantal manieren met elkaar gekoppeld zijn. Auto’s die een gedeeltelijk 4WD hebben een flexibele koppeling. Met behulp van een knop wordt een hefboom of elektromotor ingeschakeld en worden de koppelingen gestart. In een bepaalde positie zal de koppeling een versnelling kiezen, waardoor de assen op de juiste manier gekoppeld zijn. Dit zorgt ervoor dat ze met dezelfde snelheid gaan draaien, en de grip op het wegdek doet er dan niet toe.
Auto’s die een volledige 4WD hebben heeft de tussenbak een sperdifferentieel. Het is mogelijk dat deze open is of zichzelf kan vergrendelen. Een versie die zichzelf kan vergrendelen kan mechanisch of elektronisch zijn. Op die manier is het mogelijk om het motorkoppel beter te verdelen over de wielen.
Bij een model met AWD wordt een 2e as actief via een wrijvings- of viskeuze koppeling. Deze wordt geactiveerd middels een geroter-pomp of een elektromotor.
De auto’s die voorzien zijn van 4WD
Naam | Soort | Operationele standen | Kenmerken | Auto’s die dit hebben |
Command-Trac | Gedeeltelijk | 2WD: alleen de as aan de achterkant is actief.4WD: beide assen zijn vast gekoppeld.Laag: de 4WD en een lage versnelling zijn actief.N: beide assen zijn van de tussenbak van elkaar gekoppeld. | Het systeem heeft geen sperdifferentieel.4WD is louter op onverharde wegen te gebruiken.Via een hendel of draaiknop kan tussen de diverse standen worden geschakeld. | Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ. |
M xDrive | Geheel met de functie 2WD | 4WD: een actieve vermogensverdeling tussen de assen.Sport: aandrijving op alle wielen met een sportstand.2WD: louter de as aan de achterkant is actief. | Er wordt een wrijvingskoppeling met meerdere platen en met elektronische regeling als sperdifferentieel gebruikt. In welke hoeveelheid deze is vergrendeld, bepaalt de verdeling van het koppel tussen de assen. Door middel van een stabiliteitssysteem wordt de koppeling ingesteld | BMW М5 F90. |
Quattro generation V | Geheel 4WD | – | Het differentieel van het type Torsen T-3-, dat zelf remt, verdeeld het motorkoppel in een bepaalde verhouding. Als deze vergrendeld is kan het de draaisnelheid van het wiel op beide assen hetzelfde maken. | Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH. |
Super Select | Geheel met de functie 2WD | 2H: alleen de as aan de achterkant is actief.4H: met een viskeuze koppeling wordt de verdeling van het koppel tussen de assen in toom gehouden.4HLc: het sperdifferentieel is vergrendeld.2LLc: het sperdifferentieel en een reductietandwiel zijn actief. | Deze doet zijn werk aan de hand van een tandwielreductor en een tussenbak voorzien van drie standen. Er is een sperdifferentieel met een ingebouwde viskeuze koppeling. De mechanische vergrendeling is ook een optie. | Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60. |
Reageren