4×4 Allgrip: Omschrijving, eigenschappen en werkingsprincipe

4×4 Allgrip: Omschrijving, eigenschappen en werkingsprincipe

4×4 Allgrip is een slimme methode die op de Suzuki-typen met aandrijving op de vier wielen is uitgerust. Voor het allereerst werd dit op het Vitara-type in 1988 verricht. Met deze methode worden de ESP, aandrijfsysteem en het motorblok aangedreven. Hierdoor kan de meest toepasselijke rijstand worden ingezet voor elke situatie op de straat en afgestemd op het weer. Daarnaast wordt het gebruik van de brandstof lager en de uitstoot van CO2 in de omgeving.

De 4×4 Allgrip modellen en het functioneren

Automatisch (voltijds): Dit wordt ingezet bij de Swift en Ignis typen. Men zet een koppeling op hydrauliek in met meerdere platen en siliconen smering voor het verdelen van het koppel en geen differentieel in het midden. Bij ongelijkheid in het tempo van de banden op de diverse assen, wordt de temperatuur van de olie hoger en deze zet dan uit. Daarna brengt het meer koppel over op de as aan de achterkant, waardoor de as aan de voorkant niet door kan glijden.

Kiezen (in te stellen): Dit wordt in de Vitara en SX4-typen ingezet. De 4×4 Allgrip methode verzamelt gegevens over de gaskleppositie, de hoek van het sturen en de ondergrond. Hiermee is het mogelijk de kracht op de as aan de achterzijde over te hevelen, zelfs voordat de as aan de voorzijde gaat doorslippen. Er zijn 4 standen van rijden:

  • De Automatische-instelling geeft een economisch brandstofverbruik. Gewoonlijk is de wagen uitgerust met aandrijving op de voorwielen. Op het moment dat de auto bemerkt dat de wielen aan de voorzijde doorglippen, wordt vanzelf de aandrijving op de vier wielen aangezet.
  • De Sport-instelling levert een betere mate van manoeuvreren, op het moment dat het nodig is wordt het koppel naar de as aan de achterzijde overgezet. Tevens reageert het motorblok vlotter bij het indrukken van het gas.
  • De Sneeuw-instelling zorgt dat het te doen is om op een besneeuwd wegdek veilig en comfortabel te rijden. Gelet op de hoek van het stuur en de stand van het gaspedaal wordt de kracht over elk van de vier banden verdeeld.
  • De Slot-instelling verhoogt de kenmerken voor het offroad-rijden met de auto. Op deze manier wordt het koppel van het motorblok evenredig over alle twee de assen verspreid.

De gewenste 4×4 Allgrip-instelling kan door het indrukken van een knop op de middenconsole worden ingeschakeld.

Professioneel (gedeeltelijk): Speciaal gemaakt voor het terreinrijden. Dit is op de Jimny SUV’s geïnstalleerd. Tussen de assen van het cardan is een bak aangebracht. Bij uitdagende situaties op de weg regelt dit een verhouding in de versnelling die lager is en bij gewone situaties een waarbij de verhouding in de versnelling hoger is. Daarnaast is het mogelijk de assen geforceerd te koppelen en het koppel gelijkmatig te verdelen.

[Total: 0   Average: 0/5]