DSTC: omschrijving, functie, werkingsprincipe en oorzaken van defect

DSTC: omschrijving, functie, werkingsprincipe en oorzaken van defect

De afkorting DSTC  staat voor Dynamic Stability & Traction Control en zit in de auto’s van het merk Volvo. In het jaar 1998 gebruikte men het voor het eerst op de Volvo S80, een sedan. Dit systeem zorgt ervoor dat de auto veiliger is; het verbetert de wegligging en de wendbaarheid en zal ervoor zorgen dat de wielen niet wegglijden en doorslippen.

Hoe het systeem DSTC werkt

Om de auto stabiel te houden, controleert het systeem de richting die door de bestuurder is bepaald met de stand van de auto. Om de juiste stand te bepalen, zal de processor gegevens verwerken, zoals de hoek van het stuur, de druk in de remleidingen en de stand van de schakelaar van het remlicht. Om de positie van de auto te bepalen, worden tevens deze gegevens meegenomen: giersnelheid, snelheid van het wiel en de middelpuntvliedende kracht.

Als het nodig is, zal het systeem een wiel afremmen om de auto weer in de juiste richting te krijgen. Daarnaast kan het systeem het koppel van de motor verlagen door minder brandstof naar de motor te sturen.

Standaard staat het systeem aan en kan men het niet deactiveren. Wel is het mogelijk voor de bestuurder om de stand Sport te kiezen, op die manier is het mogelijk om op een gecontroleerde manier te slippen.

Modellen die veel verkocht worden en het systeem DSTC hebben

  • V60 I, II;
  • S80 I, II;
  • V70 II, III;
  • S60 I, II;
  • V90 Cross Country.

De redenen voor mankementen bij het systeem DSTC

  • De sensor voor de stuurhoek heeft vaak een mankement.
  • De sensoren voor de wielsnelheid wordt vaak vies.
  • De kabels gaan vaak stuk.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op