Wat is airbag? Definitie en werkingsprincipe

Wat is airbag? Definitie en werkingsprincipe

De airbag in een auto is een belangrijk onderdeel van de passieve veiligheid. Het gaat om een zak die zeer stevig is, gemaakt van een flexibele stof die bij een noodgeval wordt opgeblazen met een gas om de klap bij een ongeluk op te vangen. In het jaar 1987 was de Porsche 944 de eerste auto die een airbag voor de bestuurder had. Tegenwoordig hebben alle auto’s deze optie.

Hoe het systeem werkt

Door middel van sensoren die in de bumper, de deuren en het interieur zitten, kan het systeem het moment van de aanrijding bepalen. Er wordt dan een signaal naar de ECU gestuurd en via een elektrisch signaal zal het drijfgas worden vrijgegeven. De ontsteking gebeurt aan de hand van een gasgenerator die bestaat uit natriumazide en kaliumnitraat. Door middel van de reactie die hieruit voortkomt ontstaat er stikstof en zal de airbag in ongeveer 0,3 seconden opblazen. Het systeem zal alleen in werking worden gesteld als de auto harder reed dan 20 kilometer per uur. Op die manier is het risico lager als het om een kleine aanrijding gaat.

Er bestaat de mogelijkheid om de ECU zo in te stellen dat deze met diverse activeringsalgoritmes werkt. Er wordt dan rekening gehouden met de snelheid van het voertuig, de vertraging ervan en de stand en het gewicht van de persoon. Op die manier zal bijvoorbeeld het systeem niet actief worden als de persoon geen gordel draagt. Het systeem kan ook worden gedeactiveerd als op de bijrijdersstoel een autostoeltje staat.

De diverse soorten airbags

  1. Voorzijde: deze zit in het stuur van de bestuurder en voor de bijrijder in het dashboard.
  2. Zijkant: deze airbags zitten aan de achterkant van de voorste stoelen. Ze zorgen voor bescherming van de borst, bekken en buik als er een aanrijding aan de zij- of voorkant plaatsvindt.
  3. Gordijnairbags: deze zitten in het plafond of bij de stijlen van de cabine. Deze zorgen dat er geen hoofdletsel plaatsvindt.
  4. Centraal: deze zitten tussen de bijrijder en de bestuurder.
  5. Knie: deze zitten onder het stuurwiel en het opbergvakje van de bijrijder. Over het algemeen zitten deze in luxere auto’s.
  6. Voor voetgangers: deze zitten aan de voorzijde van het koetswerk van de auto en zorgen ervoor dat bij een aanrijding de voetganger zo min mogelijk letsel oplopen.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op