Het systeem FWD bestaat uit aandrijving op alle wielen. In het jaar 1928 heeft men het voor het eerst gebruikt op de Alvis-roadster. In de jaren 60 en 70 heeft men er veel gebruik van gemaakt. Tegenwoordig wordt het veel ingezet bij kleinere modellen en middenklassers.
Hoe het systeem FWD werkt
De belangrijkste elementen van de transmissie van auto’s die het systeem FWD hebben:
- De transmissie: deze is gekoppeld met een koppeling of een koppelomvormer van het hydraulische type, deze zit aan het vliegwiel. Men kan aan de hand hiervan de verhouding van de overbrenging wijzigen en op die manier is het motorkoppel aan te passen.
- Een hoofdversnelling: hierdoor zal het koppel van de versnellingsbak worden verhoogd en zal het wiel minder snel draaien.
- Een differentieel voorzien van een dwarsas: De verdeling van het koppel gebeurt op beide wielen. Vaak is deze elektronisch vergrendeld en zit bij de transmissie in de behuizing.
- Aandrijfassen: Het motorkoppel wordt overgezet van het differentieel richting de wielen.
Typen FWD en de werking
Waar de motor geplaatst is | FWD opstelling | Pluspunten | Minpunten | Uitvoeringen met aandrijving op alle wielen |
Voor de as in de lengterichting | De motor, de hoofdversnelling en de versnellingsbak staan in 1 lijn achter elkaar |
|
|
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna. |
Voor de as in de lengterichting |
|
|
Citroën DS; Renault 4, 5. | |
Boven de as in de lengterichting | De motor is geplaatst boven de transmissie zijdelings ervan |
|
|
Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado. |
Voor de as overdwars | De motor, de hoofdversnelling en de versnellingsbak staan in 1 lijn achter elkaar |
|
|
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545. |
Boven de as overdwars |
|
|
Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini. |
Reageren