FWD: Omschrijving, eigenschappen en werkingsprincipe

FWD: Omschrijving, eigenschappen en werkingsprincipe

Het systeem FWD bestaat uit aandrijving op alle wielen. In het jaar 1928 heeft men het voor het eerst gebruikt op de Alvis-roadster. In de jaren 60 en 70 heeft men er veel gebruik van gemaakt. Tegenwoordig wordt het veel ingezet bij kleinere modellen en middenklassers.

Hoe het systeem FWD werkt

De belangrijkste elementen van de transmissie van auto’s die het systeem FWD hebben:

  • De transmissie: deze is gekoppeld met een koppeling of een koppelomvormer van het hydraulische type, deze zit aan het vliegwiel. Men kan aan de hand hiervan de verhouding van de overbrenging wijzigen en op die manier is het motorkoppel aan te passen.
  • Een hoofdversnelling: hierdoor zal het koppel van de versnellingsbak worden verhoogd en zal het wiel minder snel draaien.
  • Een differentieel voorzien van een dwarsas: De verdeling van het koppel gebeurt op beide wielen. Vaak is deze elektronisch vergrendeld en zit bij de transmissie in de behuizing.
  • Aandrijfassen: Het motorkoppel wordt overgezet van het differentieel richting de wielen.

Typen FWD en de werking

Waar de motor geplaatst is FWD opstelling Pluspunten Minpunten Uitvoeringen met aandrijving op alle wielen
Voor de as in de lengterichting De motor, de hoofdversnelling en de versnellingsbak staan in 1 lijn achter elkaar
  • Een hoge belasting van de wielen die worden aangedreven, zodat de grip en de tractie op e ondergrond beter is, zeker als het glad is.
  • De passieve veiligheid is beter door de deformatiezone die beter is.
  • De stuurweerstand is hoog.
  • Meer onderstuur.
  • Weinig over onverharde wegen kunnen rijden.
  • De verdeling van de remkracht is niet helemaal goed.
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna.
Voor de as in de lengterichting
  • Kan goed over onverharde wegen rijden door de korte overhang aan de voorkant.
  • De wielbasis is lang en zorgt een heel soepel rijden.
  • Niet voldoende belasting van de voorkant van de auto, wat een slechte invloed heeft op de grip en de trekkracht van de auto.
  • De binnenruimte is beperkt
  • De koeling van de motor werkt niet optimaal.
Citroën DS; Renault 4, 5.
Boven de as in de lengterichting De motor is geplaatst boven de transmissie zijdelings ervan
  • De chauffeur kan alles goed zien
  • De verdeling van het gewicht is optimaal.
  • Minder efficiënte motor.
  • Moeilijk uitgevoerde aandrijflijn.
Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado.
Voor de as overdwars De motor, de hoofdversnelling en de versnellingsbak staan in 1 lijn achter elkaar
  • Kleine opstelling
  • Simpele constructie van de motor.
  • Ongelijkmatig afslijten van de assen.
  • De parasitaire inertie van het stuurwiel.
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545.
Boven de as overdwars
  • De transmissie heeft samen met de motor een gezamenlijke behuizing, hierdoor neemt het minder ruimte in onder de motorkap.
  • Lastige uitvoering van de transmissie, lastig onderhoud aan te plegen.
Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini.