Geartronic transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

Geartronic transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

De Geartronic is een manumatic en heeft een hydraulische koppelomvormer met een handmatige stand, deze zit bij Volvo in zowel de bedrijfsauto’s als de personenwagens. Ze hebben het systeem in de jaren ’90 op de markt gebracht. Op dit moment hebben alle modellen het systeem. Met de handmatige stand kan de bestuurder de auto onder controle houden; bijvoorbeeld om over onverharde wegen te rijden of om de dynamiek van de auto aan te passen aan de omstandigheden.

Het functioneren van Geartronic

Over het algemeen werkt de Geartronic als een automaat, de berekening en wijzigingen van de verhouding tussen de versnellingen wordt hiermee gedaan. Om handmatig te schakelen, zet de bestuurder de pook in de stand “+S-“ en dan in de stand “-“ of “+”, afhankelijk of de bestuurder omhoog of omlaag wil schakelen. Vele modellen van tegenwoordig van het merk Volvo hebben schakelaars op het stuur om handmatig te schakelen. Als de chauffeur handmatig schakelt, zal de indicator “+S-“ van kleur veranderen op het dashboard en zal een cijfer tonen van de gekozen versnelling.

De vele modellen die gebruik maken van Geartronic

Versnellingsbak code Fabrikant Hoeveelheid versnellingen Max. Inhoud van de motor in L Max. Koppel van de motor in Nm Gemaakt vanaf Voorzien in de uitvoeringen
AWTF-80 SC Aisin  6 2.5 450 2001 Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II
AW55-50SN Aisin 5 3.5 320 2000 Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I
4T65-E General Motors 4 3.8–5.3 380–440 1996 Volvo XC90; Volvo S80
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) Aisin 8 3.5–4.5 350–480 2013 Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I
TF-80SD Aisin 6 3.0 450 2010 Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I

Mankementen die veel voorkomen bij Geartronic

MankementTransmissies
Als de olie van de versnellingsbak niet met regelmaat wordt ververst, zullen de solenoïden die in de koppelomvormer zitten verstopt raken.AW55-50SN, TG-81SC
De mechanische onderdelen die in de versnellingsbak zitten kunnen slijtage vertonen als de vloeistof van de versnellingsbak een te laag peil heeft.AW55-50SN
De planetaire tandwielassen kunnen vlot kapot gaan.AW55-50SN
De vergrendeling van de koppelomvormer kan snel slijten.TG-81SC
De hoes kan lekken bij de aandrijfas aan de linkerzijde.TG-81SC
Het is mogelijk dat de lagers snel een mankement hebben.GM 4Т65Е
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op