De Geartronic is een manumatic en heeft een hydraulische koppelomvormer met een handmatige stand, deze zit bij Volvo in zowel de bedrijfsauto’s als de personenwagens. Ze hebben het systeem in de jaren ’90 op de markt gebracht. Op dit moment hebben alle modellen het systeem. Met de handmatige stand kan de bestuurder de auto onder controle houden; bijvoorbeeld om over onverharde wegen te rijden of om de dynamiek van de auto aan te passen aan de omstandigheden.
Het functioneren van Geartronic
Over het algemeen werkt de Geartronic als een automaat, de berekening en wijzigingen van de verhouding tussen de versnellingen wordt hiermee gedaan. Om handmatig te schakelen, zet de bestuurder de pook in de stand “+S-“ en dan in de stand “-“ of “+”, afhankelijk of de bestuurder omhoog of omlaag wil schakelen. Vele modellen van tegenwoordig van het merk Volvo hebben schakelaars op het stuur om handmatig te schakelen. Als de chauffeur handmatig schakelt, zal de indicator “+S-“ van kleur veranderen op het dashboard en zal een cijfer tonen van de gekozen versnelling.
De vele modellen die gebruik maken van Geartronic
Versnellingsbak code | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. Inhoud van de motor in L | Max. Koppel van de motor in Nm | Gemaakt vanaf | Voorzien in de uitvoeringen |
AWTF-80 SC | Aisin | 6 | 2.5 | 450 | 2001 | Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 3.5 | 320 | 2000 | Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I |
4T65-E | General Motors | 4 | 3.8–5.3 | 380–440 | 1996 | Volvo XC90; Volvo S80 |
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) | Aisin | 8 | 3.5–4.5 | 350–480 | 2013 | Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I |
TF-80SD | Aisin | 6 | 3.0 | 450 | 2010 | Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I |
Mankementen die veel voorkomen bij Geartronic
Mankement | Transmissies |
Als de olie van de versnellingsbak niet met regelmaat wordt ververst, zullen de solenoïden die in de koppelomvormer zitten verstopt raken. | AW55-50SN, TG-81SC |
De mechanische onderdelen die in de versnellingsbak zitten kunnen slijtage vertonen als de vloeistof van de versnellingsbak een te laag peil heeft. | AW55-50SN |
De planetaire tandwielassen kunnen vlot kapot gaan. | AW55-50SN |
De vergrendeling van de koppelomvormer kan snel slijten. | TG-81SC |
De hoes kan lekken bij de aandrijfas aan de linkerzijde. | TG-81SC |
Het is mogelijk dat de lagers snel een mankement hebben. | GM 4Т65Е |
Reageren