Wat is Xtronic CVT? Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak

Wat is Xtronic CVT? Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak

De constante, elektronische versnellingsbak van het type Xtronic CVT zit op vele uitvoeringen van Nissan en een paar van Infinity en Renault. Ze worden vanaf het jaar 2000 gebruikt. De nieuwere modellen hebben een handmatig schakelsysteem en zes virtuele versnellingen. Iedere Xtronic CVT versnellingsbak is gemaakt door het Japanse concern Jatco, welk onder Nissan Motor Co. Ltd valt.

Hoe de Xtronic CVT werkt

Vaak is de Xtronic CVT voorzien van een constant variabele transmissie die de aandrijving verzorgd via een V-riem, welke elektronische aansturing geniet en een hydraulische koppelomvormer heeft. Motoren die wat krachtiger zijn, hebben vaak een ketting in plaats van een riem. Bij hybride modellen maakt met gebruik van een droge koppeling en deze heeft geen koppelomvormer.

De handmatige stand wordt aangestuurd door een elektronische regelaar welke speciale software heeft. Om deze te activeren moet de bestuurder de versnellingshendel in de stand “D” zetten en dan naar links duwen zodat de gekozen versnelling vergrendeld wordt. Om omhoog of omlaag te schakelen, bediend de bestuurder de knop naar rechts of links, naar min of plus.

Transmissies van het type Xtronic CVT die veel gebruikt worden

Transmissie indexMax. Inhoud van de motor in LMax. Koppel van de motor in NmType aandrijvingGemaakt vanafVoorzien in deze uitvoeringen
JF009E (RE0F08A, RE0F08B)1.8175Aandrijving op de voorwielen2002Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12
JF010E (RE0F09A, RE0F09B)3.5350Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2002Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31; Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3
JF011E (RE0F10A)2.5250Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2005Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11
JF016E (RE0F10D, RE0F10F)2.5250Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2012Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33,  L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2; Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32
JF017E (RE0F10G, RE0F10E)3.5380Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2012Nissan Altima L33, L34; Nissan Maxima A36; Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)2.5350Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2012Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32
JF019E (RE0F10H, RE0F10J)3.5450Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2014Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33

Mankementen die vaak voorkomen bij de transmissies van het type Xtronic CVT

MankementTransmissies
De stappenmotor heeft vaak een mankement.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A)
Sportief rijden met hard op de rem trappen zal de CVT-riem uitrekken.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
Als de solenoïden een verstopping krijgen, zal de transmissie doorslippen.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H); JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
Bij de oliepomp heeft de drukregelklep geen lange levensduur, kan snel vuil worden en kan verstopt raken.JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D)
De regelmodule die in de transmissie zit kan vroegtijdig kapot gaan.JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
Door hitte kunnen de uit- en invoersensoren van de CVT en de overdrukklep kapot gaan.JF011E (RE0F10A)
Ook als er weinig gereden is het mogelijk dat de uit- en ingaande assen snel slijten. U kunt dan een brommend geluid horen.JF011E (RE0F10A)
Een geleider rollager kan bij de CVT kapot gaan.JF016E (RE0F10D, RE0F10F)
De hydraulische koppelomvormer kan sneller een mankement krijgen dan wat normaal is.JF016E (RE0F10D, RE0F10F)
Door de stand kan de oliekoeler van de versnellingsbak vlot vies worden, waardoor de versnellingsbak te heet wordt.JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)
De lasnaden kunnen snel slijten doordat het koppel hoog is, dit komt doordat er sportief gereden wordt.JF017E (RE0F10G, RE0F10E)
De kleppen die in de elektromagnetische koppeling zitten kunnen doorbranden.JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op