De serie TD4, TDV6 en TDV8 zijn diesels die in de auto’s van het merk Landrover zitten. De serie heeft motoren die voorzien zijn van een turbo. Over het algemeen hebben ze het systeem Common Rail met directe inspuiting van de brandstof. Ook zijn er modellen met andere systemen om de brandstof aan te voeren: voorzien van directe injectie van de brandstof en een pomp onder hoge druk die de brandstof verspreid, deze is niet voorzien van Common Rail of dat de brandstof in de kamers wordt gespoten. Dit soort motoren zijn gemaakt in samenwerking met de merken BMW, De Ford Company, Citroën en PSA Peugeot. Vele modellen hebben een dubbel uitgevoerde turbo, zodat het rendement en het vermogen maximaal is, daarnaast levert het een uitstekende tractie op.
De meeste populaire motoren van het type TD4, TDV6 en TDV8
Type motor |
Index |
Inhoud in L |
Hoeveelheid en stand van de cilinders |
Hoeveelheid kleppen |
Vermogen in pk |
Maximaal koppel in Nm |
Aanwezig in de uitvoeringen |
TD4 |
204D3 (M47TUD20) |
2.0 |
4, in lijn |
16 |
116‒150 |
280‒330 |
Land Rover Freelander |
224DT(DW12BTED4) |
2.2 |
4, in lijn |
16 |
122–200 |
360‒450 |
Land Rover Discovery Sport;
Land Rover Freelander;
Range Rover Evoque |
ZSD-424 |
2.4 |
4, in lijn |
16 |
122 |
360 |
Land Rover Defender |
TDV6 |
306DT, 30DDTX |
3.0 |
V6 |
24 |
211‒306 |
520‒700 |
Range Rover Sport;
Land Rover Discovery;
Range Rover |
276DT |
2.7 |
V6 |
24 |
190 |
440 |
Land Rover Discovery;
Range Rover |
TDV8 |
448DT |
4.4 |
V8 |
32 |
313‒339 |
700‒740 |
Range Rover |
368DT |
3.6 |
V8 |
32 |
271‒272 |
630‒640 |
Land Rover Range Rover;
Range Rover Sport |
Veel voorkomende mankementen bij de motoren van het type TD4, TDV6 en TDV8
Mankementen | Motoren |
Wervelkleppen die niet goed werken. Door een bevestiging die niet goed is, kunnen ze loskomen en een beschadiging van de turbine en zuiger veroorzaken. | 204D3 |
De krukas heeft een poelie die snel een mankement kan vertonen. | 204D3 |
De injectoren demonteren is lastig en vereist veel werk. Over het algemeen boort men ze uit. | 224DT, DW12BTED4 |
De pomp voor de brandstof in de rail vertoont vrij vlot slijtage door de viezigheid van de diesel. De resten van de slijtage kunnen de injectoren verstoppen. | ZSD-424, 306DT, 30DDTX, 276DT |
Boven de 200.000 km kan men een kloppend geluid in de buurt van de motor horen, dit komt doordat van de drijfstang de uiteinden beschadigd zijn. | ZSD-424 |
Doordat het design niet heel goed is van de krukassensor kan de motor afslaan of is niet mogelijk om deze te starten. | 306DT, 30DDTX |
De krukaslager kan sneller een mankement krijgen doordat de constructie niet goed is. | 306DT, 30DDTX, 276DT |
De turbo is gebrekkig doordat de aandrijving stuk kan gaan. | 276DT |
De onderdelen van plastic bij het inlaatspruitstuk kunnen scheuren, net als de luchtpijpen. | 448DT |
De behuizing van de thermostaat kan kapot gaan waardoor de motor te heet wordt. | 368DT |
Bij de turbo kan er een olielekkage ontstaan waardoor de motor zonder olie komt te staan. | 368DT |
Den
een goedlachse monteur die al aardig wat ervaring opgedaan heeft in de tutorials van AUTODOC;
laat zich nooit blikken zonder zijn veiligheidsbril;
trotse bezitter van een BMW X5 E53
droomt ervan ooit de Gold Play Button van Youtube te mogen ontvangen voor het behalen van de grens van 1.000.000 abonnees.
Reageren