TD4, TDV6 en TDV8 motoren: werkingseigenschappen

TD4, TDV6 en TDV8 motoren: werkingseigenschappen

De serie TD4, TDV6 en TDV8 zijn diesels die in de auto’s van het merk Landrover zitten. De serie heeft motoren die voorzien zijn van een turbo. Over het algemeen hebben ze het systeem Common Rail met directe inspuiting van de brandstof. Ook zijn er modellen met andere systemen om de brandstof aan te voeren: voorzien van directe injectie van de brandstof en een pomp onder hoge druk die de brandstof verspreid, deze is niet voorzien van Common Rail of dat de brandstof in de kamers wordt gespoten. Dit soort motoren zijn gemaakt in samenwerking met de merken BMW, De Ford Company, Citroën en PSA Peugeot. Vele modellen hebben een dubbel uitgevoerde turbo, zodat het rendement en het vermogen maximaal is, daarnaast levert het een uitstekende tractie op.

De meeste populaire motoren van het type TD4, TDV6 en TDV8

Type motor Index Inhoud in L Hoeveelheid en stand van de cilinders Hoeveelheid kleppen Vermogen in pk Maximaal koppel in Nm Aanwezig in de uitvoeringen
TD4 204D3 (M47TUD20) 2.0 4, in lijn 16 116‒150 280‒330 Land Rover Freelander
224DT(DW12BTED4) 2.2 4, in lijn 16 122–200 360‒450 Land Rover Discovery Sport; Land Rover Freelander; Range Rover Evoque
ZSD-424 2.4 4, in lijn 16 122 360 Land Rover Defender
TDV6 306DT, 30DDTX 3.0 V6 24 211‒306 520‒700 Range Rover Sport; Land Rover Discovery; Range Rover
276DT 2.7 V6 24 190 440 Land Rover Discovery; Range Rover
TDV8 448DT 4.4 V8 32 313‒339 700‒740 Range Rover
368DT 3.6 V8 32 271‒272 630‒640 Land Rover Range Rover; Range Rover Sport

Veel voorkomende mankementen bij de motoren van het type TD4, TDV6 en TDV8

MankementenMotoren
Wervelkleppen die niet goed werken. Door een bevestiging die niet goed is, kunnen ze loskomen en een beschadiging van de turbine en zuiger veroorzaken.204D3
De krukas heeft een poelie die snel een mankement kan vertonen.204D3
De injectoren demonteren is lastig en vereist veel werk. Over het algemeen boort men ze uit.224DT, DW12BTED4
De pomp voor de brandstof in de rail vertoont vrij vlot slijtage door de viezigheid van de diesel. De resten van de slijtage kunnen de injectoren verstoppen.ZSD-424,  306DT, 30DDTX, 276DT  
Boven de 200.000 km kan men een kloppend geluid in de buurt van de motor horen, dit komt doordat van de drijfstang de uiteinden beschadigd zijn.ZSD-424
Doordat het design niet heel goed is van de krukassensor kan de motor afslaan of is niet mogelijk om deze te starten.306DT, 30DDTX 
De krukaslager kan sneller een mankement krijgen doordat de constructie niet goed is.306DT, 30DDTX, 276DT 
De turbo is gebrekkig doordat de aandrijving stuk kan gaan.276DT 
De onderdelen van plastic bij het inlaatspruitstuk kunnen scheuren, net als de luchtpijpen.448DT
De behuizing van de thermostaat kan kapot gaan waardoor de motor te heet wordt.368DT
Bij de turbo kan er een olielekkage ontstaan waardoor de motor zonder olie komt te staan.368DT
[Total: 0   Average: 0/5]