
Disclaimer
Hoe asmanchet te vervangen – Leidraad voor bij het vervangen
keer gedownload:
17
Views:
90
Hoe een aandrijfashoes te vervangen [HANDLEIDING AUTODOC]


Wringijzer
Krachtdop voor velgen
Slagmoerdop
Borgveertang
Krik
Leidingstopper
Let op!
- Homokineten zitten op beide uiteinden van de aandrijfas gemonteerd
- De locatie van de onderdelen hangt af van het type aandrijving: voor-, achter-, of vierwielaandrijving
- Homokineten staan bloot aan aanzienlijke stress en werken op plaatsen, die niet tegen vuil en vocht beschermd zijn
- Daarom moeten ze altijd permanent gesmeerd en beschermd worden tegen ongunstige omgevingsfactoren
- Met dit doel wordt de koppeling goed afgesloten met een stofhoes
- Zijn kwaliteit en conditie zijn rechtstreeks van invloed op de levensduur van de homokineet
- 1.Om de buitenste homokineethoes te demonteren, verwijder de homokineet van de wielnaaf. Bij het vervangen van de binnenste stofhoes moet mogelijkerwijs de gehele aandrijfas worden verwijderd
- 2.De buitenste homokineet is meestal met een bout of moer aan de naaf bevestigd. Je moet de bevestiging los kloppen of de splitpen verwijderen en hem losschroevenBelangrijk!Om te voorkomen dat het wiel doordraait en met het oog op de veiligheidsvoorschriften, kun je de bevestiging het beste losmaken wanneer alle wielen van de auto op de grond staan
- 3.Als de aandrijfas niet kan worden verwijderd, zie erop toe dat er voldoende speling is om de homokineet uit de naaf te krijgen
- 4.Gebruik een drevel en hamer om de koppeling eruit te kloppenAUTODOC raadt aan:Plaats de drevel enkel op het middelste gat van de homokineet om de spiebanen niet te beschadigen
- 5.Verwijder de fuseekogel of maak de fusee los van de veerpoot
- 6.Verwijder de klemmen van de stofhoes
- 7.Maak de homokineet los van de aandrijfasDe experts van AUTODOC bevelen aan:Voor de verwijdering van een homokineet van dit type, gebruik zijn eigen bevestigingsbout
- 8.Vervang de borgring, inspecteer de spiebanen van de aandrijfas op slijtage
- 9.Verwijder de hoes en ontdoe de homokineet van het oude vet
- 10.Zet de homokineet vast in een bankschroefWees voorzichtig!Om beschadiging van de spiebanen te voorkomen, zet je het onderdeel vast aan zijn behuizing. Je zou ook houten bekvoeringen voor de bankschroef kunnen gebruiken
- 11.Verwijder de stofhoes van de homokineet door hem met geschikt gereedschap los te wrikken. Ga voorzichtig te werk; er zit een grote hoeveelheid vet inLet op!Vlekken van smeermiddel op de hoes, waar hij contact maakt met de homokineet, wijzen op verlies van lekdichtheidDit kan zijn veroorzaakt door corrosie op de behuizing van de koppeling op de plek waar de laars eraan bevestigd zit
- 12.Verwijder de drukring, de plastic bus die de scharnierhoek beperkt, en de bevestigingsbout
- 13.Draai het binnenste deel van de homokineet zo ver mogelijk in verschillende richtingen en verwijder alle kogels een voor eenAUTODOC raadt aan:Om de unit correct weer in elkaar te zetten, onthoud welke kant van de binnenste loopring naar boven wijst
- 14.Draai de kooi 90° en verwijder hem
- 15.Van dit component moet je ook noteren welke kant naar de assemblage gericht is
- 16.Beoordeel de mate van slijtage van de groeven van de homokineetbehuizing
- 17.Maak alle delen van de koppeling grondig schoon
- 18.Check of de componenten van de homokineet in goede staat verkeren
- 19.Inspecteer ze op krassen, vervorming en andere schade
- 20.Controleer of er geen sporen van slijtage op de openingen van de kooi zijn
- 21.Inspecteer de binnenste loopring
- 22.Gebruik speciaal vet voor homokinetenBelangrijk!Onthoud dat het vet voor de buitenste en binnenste homokineten verschillend is.Meng geen vetten van verschillende types
- 23.Zet na de reiniging van de componenten de homokineet weer in elkaar en smeer hem in met vet
- 24.Voorkom dat er vet op de buitenkant van de homokineetbehuizing komt, zodat de hoes goed kan worden vastgezet
- 25.Ontvet de montageplek van de homokineethoes en schuif hem op de aandrijfas
- 26.Draai de klem vast en keer de hoes binnenstebuiten om te voorkomen dat hij vuil wordt
- 27.Installeer de drukring en de plastic bus
- 28.Breng een nieuwe borgring aan
- 29.Breng de spiebanen van de homokineet op één lijn met die op de aandrijfas
- 30.Duw de homokineet aan om de weerstand van de borgring te overwinnen en klik de koppeling op zijn plaatsWees voorzichtig!Om beschadiging van de spiebanen te voorkomen, moet kracht op de behuizing worden uitgeoefend met een huls of aandrijver met de passende diameter
- 31.Lijn de koppeling zo uit dat hij in één lijn met de aandrijfas staat
- 32.Ontvet het oppervlak van de homokineetbehuizing en doe de hoes er voorzichtig omheen
- 33.Zorg ervoor dat de klemmen goed gemonteerd zijn en dat de hoes in zijn montageplek past
- 34.Voor het verwijderen van dit type homokineet is mogelijkerwijs speciaal gereedschap vereist
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 1
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!
Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.
Aandrijfas & Homokineet: Veelgebruikte handleidingen voor onderhoud
De beste handleidingen voor het repareren
Is het al tijd om onderdelen te vervangen? In onze app vind je nog betere aanbiedingen.

SCAN MIJ