Het systeem Allshift is een automaat die in vele modellen van het merk Mitsubishi zit. Dit systeem bevat een automatische en een handmatige stand. In het jaar 2004 heeft men er voor de eerste keer gebruik van gemaakt in de Mitsubishi Colt van de zesde generatie.
Hoe het systeem Allshift werkt
De Allshift versnellingsbak heeft als basis een handmatige transmissie en is aangevuld met aandrijvingen van het type elektromechanisch. Dit zorgt voor de automatische werking van de pook en de koppeling. Het aansturen van de actuatoren gebeurt door een elektronische unit die voorzien is van speciale software. De bestuurder duwt de pook naar “+” of “-“ om omhoog of omlaag te schakelen. Om de automatische stand te kiezen, zet de bestuurder de pook in de stand “A”.
De technische kenmerken van de versnellingsbakken van het type Allshift
Versnellingsbak code | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. Inhoud van de motor in L | Zit in deze auto’s | Model aanduiding |
452 AMT; 453 AMT | Getrag | 6 | 1.3; 1.5 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | Mitsubishi Colt |
Mankementen die we veel tegenkomen bij de versnellingsbakken van het type Allshift
- Door mankementen in de software kunnen er bij het schakelen vibraties en schokken ontstaan. Soms kan men de versnelling om achteruit te rijden niet selecteren.
- De aandrijving van de koppeling kan veel sneller kapot gaan dan normaal.
- De trommels die in de pook zitten kunnen snel slijten.
- In de trommel kan er olie lekken, bijv. na een botsing, waardoor de borstels die in de mechatronische unit zitten slijten.
Reageren