Het systeem Driver Shift Control (DSC) is het handmatig schakelen in een automaat die gebruikt wordt in de merken van Buick, Cadillac, Chevrolet en Pontiac. Hierdoor is het comfort zeer hoog en verbruikt de auto minder brandstof. Door middel van dit systeem kan men goed op de motor remmen en is de dynamiek onder het rijden beter en tevens is het voertuig wendbaarder.
Hoe het systeem Driver Shift Control werkt
Men maakt van het systeem Driver Shift Control (DSC) gebruik in normale automaten met planetaire tandwielen, een hydraulische koppelomvormer en een elektrische aansturing. Het is mogelijk om handmatig te schakelen door een speciale firmware. De bestuurder kan schakelen door middel van de pook. Om de handmatige stand in te schakelen, zet de bestuurder de pook in de stand “D” aan de rechterkant bij auto’s met het stuur aan de linkerkant en in de stand “D” aan de linkerkant bij auto’s met het stuur links, daarna in de standen “+” of “-“ om omhoog of omlaag te schakelen.
Versnellingsbakken van het type Driver Shift Control (DSC) die we veel tegenkomen
Versnellingsbak code | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. Koppel van de motor in Nm | Max. Inhoud van de motor in L | Type aandrijving | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
4T65E | GM | 4 | 380 | 3.8 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 1996 | Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville |
4L65E | GM | 4 | 515 | 6.2 | Aandrijving op de achterwielen | 2001 | Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette |
5L50E | GM | 5 | 450 | 4.6 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 2000 | Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR |
5L40E | GM | 5 | 360 | 3.6 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 1999 | Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS |
6L80 | GM | 6 | 800 | 6.2 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 2006 | Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR |
8L90 | GM | 8 | 1000 | 6.2 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 2015 | Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V |
Mankementen die we veel tegenkomen bij de versnellingsbakken van het type Driver Shift Control (DSC)
Mankement | Versnellingsbak |
De wrijvingsplaten van de koppelomvormer hebben geen lange levensduur. | 4L65E |
De leidingen en solenoïden die bij de hydraulische klep behuizing zitten kunnen door olie een verstopping veroorzaken. | 4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E |
Het koppelingsplaten kunnen sneller slijten dan normaal. | 4L65E; 4Т65Е |
De remband van de versnellingsbak wordt langer door vaak hard te rijden. | 4L65E |
De scheidingsplaat van de hydraulische klep behuizing kan snel slijtage vertonen. | 4L65E |
De pomp van de versnellingsbak gaat snel stuk. Hij blokkeert als het toerental vaak hoog is. | 5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E |
De lagers hebben vlot een beschadiging. | 4Т65Е |
De gegoten rubberen zuigers kunnen smelten doordat ze te heet worden. | 5L40E |
Het koppelingsplaten kunnen doorbranden als de druk van de olie te laag is. | 5L50E |
De bussen en de naaf van de hydraulische koppelomvormer hebben snel een mankement. | 6L80 |
Door het schuiven van de pakkingen kan de overbrengingspomp een lekkage krijgen. | 6L80 |
Reageren