BAS, BA en EBA: Omschrijving, eigenschappen en werkingsprincipe

BAS, BA en EBA: Omschrijving, eigenschappen en werkingsprincipe

De systemen BAS, BA en EBA zijn systemen om een noodstop te maken en wordt gebruikt in de auto’s van de merken Toyota, Volvo, BMW, Mercedes-Benz en nog een paar. Deze systemen zorgen ervoor dat de remafstand korter wordt en zorgt voor minder aanrijdingen. Omdat een bestuurder langzaam reageert bij een noodstop doordat er niet veel kracht op het rempedaal wordt gezet, maken deze systemen dat goed. Alle nieuwe voertuigen op de Europese markt hebben standaard dit systeem aan boord.

Hoe de systemen van BAS, BA en EBA werken

Het belangrijkste in deze systemen is een sensor die de snelheid meet van de drijfstang van de vacuüm rembekrachtiger beweegt. Als er hard op de rem getrapt wordt, zal de regelunit van de vacuüm booster de magneetklep inschakelen. De kracht waarmee de bestuurder op de rem trapt, zal hierdoor toenemen. Daardoor zal de druk in het systeem van de remmen verhoogd worden, waardoor het mechanisme van de remmen sneller reageert en het wiel eerder begint te remmen.

Modellen die veel verkocht worden en BAS, BA of EBA hebben

  • Volvo S60 I, XC60 I;
  • Mazda CX-9 (TB);
  • Mercedes-Benz C-Klasse W203, S-Klasse W221, S-Klasse W140, M-Klasse W163;
  • Peugeot 508 I;
  • Citroën DS3;
  • Toyota Corolla XI.

De redenen voor mankementen aan de systemen EBA, BA en BAS

  • De sensor voor de beweging van de vacuüm booster drijfstang heeft een mankement.
  • Het roesten van de contactpunten van de besturingsunit.
  • Bedrading waar breuken in zitten.