iTEQ (DDi iTEQ) motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

iTEQ (DDi iTEQ) motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

De reeks motoren op diesel met de aanduiding iTEQ (DDi iTEQ) komen bij Isuzu Motors vandaan. In het jaar 2004 introduceerde men deze motor. Ze zaten in de pickups met de naam D-Max, daarnaast op de koetswerk-op-fram SUV’s met de aanduiding MU-X en MU-7. Deze modellen hebben het systeem Common Rail voor directe inspuiting van de brandstof.

Wat opvalt aan de motoren van het type iTEQ

De motoren van het type iTEQ hebben vier cilinder, opgesteld in lijn, en zestien kleppen. Ze hebben allemaal een turbo of een dubbel uitgevoerde turbo met intercooler. Een paar modellen hebben een turbo met variabele geometrie. De motor is gemaakt van gietijzer en de kop van de cilinder van een legering van aluminium, deze is door Isuzu Motors gepatenteerd. Het kleptiming mechanisme wordt aangedreven door een ketting van staal. De trommel en de plunjer van de injectoren voor de brandstof zijn met eboniet gecoat, waardoor deze langer meegaat, zelfs als de kwaliteit van de brandstof ondermaats is, dit is wat meteen opvalt aan de motoren van Isuzu.

Motoren van het type iTEQ die we veel tegenkomen

Series Inhoud van de motor in L Versiecode Max. vermogen van de motor in pk Max. koppel van de motor in Nm Gemaakt vanaf Zit in deze auto’s
4JJ1 3.0 TC 177 430 2004 Isuzu D-Max, MU-7; Holden Rodeo, Colorado
3.0 TCX 163
177
360
380
2006
2011
Isuzu D-Max, MU-X
4JK1 2.5 TC 116 280 2005 Isuzu D-Max; Chevrolet Colorado
2.5 TCX 136 325 2005 Isuzu D-Max, MU-X; Holden Rodeo; Chevrolet Colorado
2.5 1E5-TC 160 400 2012 Isuzu D-Max (uitsluitend voor Europa)

Mankementen die veel voorkomen bij de motoren van het type iTEQ

MankementMotor
Er komt afzetting van koolstof op de klep van de EGR, waardoor deze blokkeert.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX
De afstand tussen de kleppen kan in de loop der tijd wijzigen. Doordat er geen hydraulische zelfafstelling is moet de afstelling handmatig gedaan worden.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX
Ook als er weinig kilometers op de teller staan, kan er een verstopping ontstaan in het dieselroetfilter.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX; 4JK1-TC; 4JK1-TCX