De reeks motoren op diesel met de aanduiding iTEQ (DDi iTEQ) komen bij Isuzu Motors vandaan. In het jaar 2004 introduceerde men deze motor. Ze zaten in de pickups met de naam D-Max, daarnaast op de koetswerk-op-fram SUV’s met de aanduiding MU-X en MU-7. Deze modellen hebben het systeem Common Rail voor directe inspuiting van de brandstof.
Wat opvalt aan de motoren van het type iTEQ
De motoren van het type iTEQ hebben vier cilinder, opgesteld in lijn, en zestien kleppen. Ze hebben allemaal een turbo of een dubbel uitgevoerde turbo met intercooler. Een paar modellen hebben een turbo met variabele geometrie. De motor is gemaakt van gietijzer en de kop van de cilinder van een legering van aluminium, deze is door Isuzu Motors gepatenteerd. Het kleptiming mechanisme wordt aangedreven door een ketting van staal. De trommel en de plunjer van de injectoren voor de brandstof zijn met eboniet gecoat, waardoor deze langer meegaat, zelfs als de kwaliteit van de brandstof ondermaats is, dit is wat meteen opvalt aan de motoren van Isuzu.
Motoren van het type iTEQ die we veel tegenkomen
Series | Inhoud van de motor in L | Versiecode | Max. vermogen van de motor in pk | Max. koppel van de motor in Nm | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
4JJ1 | 3.0 | TC | 177 | 430 | 2004 | Isuzu D-Max, MU-7; Holden Rodeo, Colorado |
3.0 | TCX | 163 177 |
360 380 |
2006 2011 |
Isuzu D-Max, MU-X | |
4JK1 | 2.5 | TC | 116 | 280 | 2005 | Isuzu D-Max; Chevrolet Colorado |
2.5 | TCX | 136 | 325 | 2005 | Isuzu D-Max, MU-X; Holden Rodeo; Chevrolet Colorado | |
2.5 | 1E5-TC | 160 | 400 | 2012 | Isuzu D-Max (uitsluitend voor Europa) |
Mankementen die veel voorkomen bij de motoren van het type iTEQ
Mankement | Motor |
Er komt afzetting van koolstof op de klep van de EGR, waardoor deze blokkeert. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
De afstand tussen de kleppen kan in de loop der tijd wijzigen. Doordat er geen hydraulische zelfafstelling is moet de afstelling handmatig gedaan worden. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
Ook als er weinig kilometers op de teller staan, kan er een verstopping ontstaan in het dieselroetfilter. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX; 4JK1-TC; 4JK1-TCX |
Reageren