Wat is SH-AWD? Definitie en werkingsprincipe

Wat is SH-AWD? Definitie en werkingsprincipe

Het systeem SH-AWD is actief en zorgt voor de aandrijving op alle wielen en wordt vanaf het jaar 2004 in de auto’s van de merken Honda en Acura gebruikt. Het systeem werkt samen met traction control en de ESP, maar ook nog met andere systemen. Op die manier presteert de auto beter op onverharde wegen, is dynamischer en de wegligging van de wagen is beter.

Hoe het systeem werkt

Het belangrijkste pluspunt van het systeem SH-AWD is dat deze constant het motorkoppel afstemt op de omstandigheden van de ondergrond. Het meeste van het motorkoppel gaat naar de as die het meeste grip heeft, waardoor de kracht van de motor zo optimaal als mogelijk benut wordt.

Een koppeling met meerdere platen krijgt aansturing op een elektronische manier en werkt als een differentieel in het midden. De mate van vergrendeling heeft invloed op het motorkoppel dat naar een as gaat. Het differentieel aan de voorzijde is open.

De aandrijving aan de achterkant heeft 2 planetaire tandwielen en voorzien van elektromagnetische koppelingen. Hierdoor kan honderd procent van het koppel op de as aan de achterkant aan het gewenste wiel worden gegeven. Bij enkele uitvoeringen heeft de aandrijving aan de achterkant een versnelling die het wiel sneller kan laten draaien.

Enkele uitvoeringen van de duurdere versies hebben een aandrijving van het type hybride SH-AWD. Dit systeem levert het motorkoppel alleen aan de as aan de voorzijde. De achterwielaandrijving gaat door middel van 2 separate elektromotoren.

De technische kenmerken van het systeem SH-AWD

Soort Differentieel in het midden Differentieel as aan de achterkant Gemaakt vanaf Uitvoeringen die deze aandrijving hebben
Fulltime aandrijving op alle wielen Koppeling met meerdere platen. Afhankelijk van de tractie van de wielen wordt het motorkoppel in een 90:10 of 70:30 verhouding overgebracht op de assen. Het systeem SH-AWD regelt de verdeling van het motorkoppel. 2004 Honda Legend KB1, KB2; Acura RDX; MDX YD2, YD3; TL UC; ZDX; TLX.
Fulltime aandrijving op alle wielen Door middel van een versnellingsmodule. 2009 Acura RL KB1, KB2.
Hybride aandrijving op alle wielen Het systeem SH-AWD regelt de verdeling van het motorkoppel. Niet gemonteerd. Ieder wiel wordt door een separate elektromotor aangedreven. De Twin Motor Unit (TMU) regelt dat het motorkoppel op de as aan de achterkant. 2011 Acura RLX; NSX