Spiegelbare aandrijving op vier wielen of SAWD: definitie, eigenschappen en werkingsprincipe

Spiegelbare aandrijving op vier wielen of SAWD: definitie, eigenschappen en werkingsprincipe

Spiegelbare aandrijving op vier wielen of SAWD is een methode om vier wielen aan te drijven dat sinds 2003 voor Subaru-typen wordt ingezet. Deze methode is op elk type Subaru toegepast, behalve op de BRZ en Kei-typen. De wendbaarheid en evenwichtigheid van de auto op een glibberige weg wordt hiermee verbeterd. Door deze methode is het mogelijk om meer te versnellen op een droge ondergrond en is de kracht om op ruw terrein te rijden ook groter.

Het functioneren

Het speciale kenmerk van SAWD is de spiegelbare rangschikking. Het midden differentieel, het motorblok, de versnellingen en de as voor de aandrijving worden op de as in de lengte van de auto gemonteerd. Het gewicht wordt op deze manier beter verdeeld en het zwaartepunt ligt hiermee lager. De auto geeft op deze manier meer gemak aan de chauffeur en de passagiers en is de auto beter te manoeuvreren.

Het SAWD-systeem is verkrijgbaar in verschillende typen. De modellen met een handgeschakelde versnelling hebben geregeld een differentieel in het midden dat uitgerust is met een kegelvormige overbrenging op de tandwielen en een vloeistofkoppeling voor het vergrendelen. Bij een evenredige trekkracht op elk wiel, wordt het koppel gelijkmatig over elke as verdeeld.  Op het moment dat een band gaat slippen, neemt de vloeistofkoppeling het over en wordt het grote deel van het koppel over de as met de hoogste trekkracht gedistribueerd. Modellen met krachtigere motorblokken zijn uitgerust met een autonoom differentieel aan de achterkant met daarnaast een vloeistofkoppeling.

In auto’s die een autonome versnelling hebben of CVT werkt SAWD via een koppeling met meerdere platen en een gerotor pomp. Daarnaast wordt af en toe gegrepen naar een koppeling met meer platen die elektronisch aangedreven is  en met een positieve vergrendeling.

De karakteristieken van SAWD

Type versnelling Subaru typen Details van het differentieel
Handgeschakeld Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Het differentieel in het midden is uitgevoerd met een overbrenging met een kegelvormig tandwiel. Via een vloeistof koppeling fixeert deze. Vaak ziet men een tandwielvermindering. Via een vloeistofkoppeling kan het differentieel aan de achterkant ook gefixeerd worden.
Automaat Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. In deze modellen gebruikt men een ongelijk differentieel met een tandwielset in lijn en een plaatkoppeling als differentieel in het midden. Indien nodig kan de gehele kracht van het motorblok naar één enkel wiel overgezet worden door middel van het voertuigdynamica-regelingssysteem (VDC).
Lineartronic CVT Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Met een complexe plaatkoppeling en elektronische aansturing wordt het koppel over de assen verdeeld, niet met een differentieel in het midden. De as-differentiëlen zijn de open modellen.