Wat is Q4? Eigenschappen en technische specificaties

Wat is Q4? Eigenschappen en technische specificaties

Het systeem Q4 zorgt voor de vierwielaandrijving bij de auto’s van het merk Alfa Romeo die vanaf het jaar 1994 werden gemaakt. De auto wordt hierdoor dynamischer en kan beter over onverharde wegen rijden. Tevens is de auto stabieler als het glad is.

Hoe het systeem Q4 werkt

Aanvankelijk maakte men louter modellen met vierwielaandrijving die fulltime werkte, zodat het motorkoppel tegelijk op alle wielen werd overgezet. Door middel van een viskeuze koppeling met de naam Ferguson of een zelfvergrendelend differentieel met de naam Torsen werd over de assen het koppel verdeeld.

In een later stadium kwamen er modellen met vierwielaandrijving van het type parttime te koop. Onder normale omstandigheden ging het motorkoppel alleen naar de as aan de achterkant, maar als de wielen aan de achterzijde gaan doorslippen, wordt de as aan de voorkant ingeschakeld en krijgt deze ook 50 procent van het koppel. Dit wordt gedaan aan de hand van een frictiekoppeling met meerdere platen en elektronisch aangestuurd wordt.

Wat opvalt aan het systeem Q4

Type aandrijving Opvallende kenmerken van het differentieel De auto’s van Alfa Romeo die deze aandrijving hebben
Fulltime aandrijving op alle wielen Het differentieel in het midden heeft een planetair tandwiel en heeft ook een viskeuze koppeling. Het differentieel aan de voorkant is open, maar het differentieel aan de achterkant vergrendelend zichzelf en is van het type Torsen. 155 167.  
Een differentieel in het midden van het type Torsen zorgt het verdelen in een verhouding van 57:43 van het koppel over de assen. Als de wielen slippen, gaat de verhouding naar 72:28 en 22:78, waardoor de wielen die meer grip hebben meer vermogen krijgen. 159 939; Brera 939; Spider 939.
Het differentieel in het midden heeft een viskeuze koppeling en elektronische vergrendeling. Het achter differentieel vergrendelend zichzelf. 164.
Parttime aandrijving op alle wielen De as aan de achterkant kan zichzelf vergrendelen en is van het type Torsen en voorzien van een open differentieel dat elektronisch aangestuurd wordt. Wat opvalt aan deze actieve tussenbak (ATC) is dat deze snel te bedienen is en de directe aansluiting van de as aan de voorkant. Giulia 952; Stelvio 949.