Het systeem PSM (Porsche Stability Management) zorgt voor de stabiliteit van de auto en wordt vanaf het jaar 1998 in de auto’s van het merk Porsche gebruikt. In de eerste plaats kon men het optioneel nemen. Vanaf het jaar 2003 werd het standaard in de auto geleverd bij alle modellen. Op die manier heeft men de auto op twee punten veiliger gemaakt. De auto heeft een betere wegligging en daarnaast is de stabiliteit beter onder het rijden, tevens heeft de auto veel grip als het glad is.
Hoe het systeem PSM werkt
De sensoren van het systeem PSM controleren deze zaken:
- Richting en snelheid van de auto
- Giersnelheid
- De versnelling in zijwaartse richting
- De snelheid waarmee de wielen draaien
- De stuurhoek
- De stand van het gas- en rempedaal
Als de richting van het voertuig anders is dan de stand die gewenst is, zal het systeem bepalen welke wielen aan welke as doorslippen en de andere as afremmen. Hiervoor kan het systeem de hydrauliek van het ABS-systeem activeren. De remvloeistof wordt dan naar het remcircuit gepompt zodat de wielen gaan remmen. Zo is het mogelijk om de stand van het voertuig te herstellen. Om niet te slippen, is het mogelijk dat het systeem PSM het motorkoppel begrensd.
Tevens kan het systeem PSM het elektronische differentieelslot aansturen. Het koppel wordt opnieuw verdeeld, zodat het meeste vermogen naar het wiel dat het meeste grip heeft wordt gestuurd.
Auto van Porsche die veel verkocht zijn en het systeem PSM hebben
- 911 996, 997, 991 en 992
- 718 Cayman 982
- 718 Boxster 982
- Panamera 970 en 971
- Macan 958
- Cayenne 9PA, 92A, 9YA en 9YB
Redenen voor mankementen
- Fout in de sensor voor de stuurhoek
- Mankement in de pomp van de hydraulische stuurbekrachtiger
- Foutieve sensoren van het ABS-systeem
- Het slijten van de borstels van de motor van het ABS-systeem
- Kapotte accu.
Reageren