
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Eenvoudig te onderhouden is wellicht het grootste pluspunt van de auto’s van SEAT. De onderdelen die gebruikt worden om te vervangen kosten niet veel en kan men overal verkrijgen. Tevens is het goed mogelijk om vele reparaties zelf uit te voeren, en op die manier bent u minder geld kwijt aan een garage. Het is voor iemand met weinig kennis ook mogelijk om onderhoud te plegen als u zich houdt aan de instructievideo’s met stappenplan om uw SEAT te repareren, deze kunt u bij de AUTODOC Club verkrijgen.
De motor
Mensen die een SEAT Cordoba hebben, en in het bijzonder het model 1.2 MPI 12V, kunnen te maken krijgen met kloppende geluiden van onder de motorkap, zeker als de motor nog koud is. De motor wil dan ook soms niet starten. Dit komt is het falen van de kettingspanner en een niet optimaal design van de geleider. Om dit op te lossen, moet u deze vervangen voor een ander type spanner en een geleider die langer is. De reparatiehandleiding in PDF vorm met vele plaatjes voor uw SEAT zijn hierbij zeer behulpzaam.
Vaak komt een mankement voor bij de turbo van de modellen SEAT Leon 1M, Arosa 6H, Ibiza 6K, Alhambra 7V en 7M. De motor zal dan minder vermogen hebben, er kunnen schokken optreden als u aan het rijden bent, de auto kan flink roken en de auto heeft een mindere dynamiek. Als dit onderdeel niet goed werkt kan dat door vele dingen komen. Sommige kunt u zelf repareren. U bent in staat om de MAF-sensor, de luchtfilter en de inlaat van de turbo zelfstandig te inspecteren, schoonmaken en verwisselen; u moet controleren of de leidingen van de brandstof niet lek zijn en eventuele lekkages verhelpen. Wij adviseren via instructievideo’s zodat u de reparaties prima kunt doen.
De koppeling
Het doorslippen van de koppeling gebeurt vaak bij de SEAT Alhambra 7V. Dit komt over het algemeen doordat de ontkoppelingscilinder niet goed vastzit. U kunt dit mankement verhelpen door de deze samen met de ontkoppelingslager en de koppeling te verwisselen. Middels het stappenplan in de handleiding voor onderhoud en reparatie van SEAT bent u in staat om dit zelf te doen.
Het koetswerk
Als u luistert kunt u bij de modellen Ibiza en Cordoba een ruis bij de deuren horen. Dit kunt u oplossen dat het omhulsel van de spiegel goed vastzitten aan het koetswerk. Soms is het genoeg om het gaatje wat ruimer te maken in het paneel van de deur door middel van een ronde vijl. Let er ook op dat u dit onderdeel behandeld met een antiroestmiddel. U bent in staat om gratis onze handleiding voor reparatie en onderhoud van de SEAT te downloaden, zodat u zelf aan de slag kunt om roest te verwijderen.